Clube de Leitura APAC/Macau: a relevância da educação não formal a partir dos discursos dos privados de liberdade

Believing in the resocializing and humanizing potential of reading, this article seeks to grasp the importance of reading and non-formal educational practices for individuals deprived of freedom, based on the experience of the Clube de Leitura APAC/Macau (APAC/Macau Reading Club), listening to the i...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Oliveira, Nielly Lizandra Silva de
Outros Autores: Aguiar, Alexandre da Silva
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56999
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-56999
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Remição de pena pela leitura
Educação não formal
Educação Prisional
APAC
spellingShingle Remição de pena pela leitura
Educação não formal
Educação Prisional
APAC
Oliveira, Nielly Lizandra Silva de
Clube de Leitura APAC/Macau: a relevância da educação não formal a partir dos discursos dos privados de liberdade
description Believing in the resocializing and humanizing potential of reading, this article seeks to grasp the importance of reading and non-formal educational practices for individuals deprived of freedom, based on the experience of the Clube de Leitura APAC/Macau (APAC/Macau Reading Club), listening to the individuals involved in this process. The club takes place at the Associação de Proteção e Assistência aos Condenados (APAC) located in the city of Macau, in the state of Rio Grande do Norte, and this research presents reports from the recovering individuals participating in the project. These reports were obtained through the focus group methodology (ABRAMOVAY and RUA), giving us the opportunity to understand the collective thinking about the performance of the reading club through the dialogues of those who suffered punishment and who participated in the project between the years 2021 and 2023. The research is participatory and qualitative and also brings observations of experiences within the literary group, due to the fact that the author of this study is one of the extensionists who accompany the group. This investigation was guided by the following problematizing question: what do the speeches of those deprived of liberty, participants of the Clube de Leitura APAC/Macau, reveal about the impacts of education on the lives of those incarcerated? As a result, it was possible to perceive the environment as something significant for the construction of good pedagogical practices. It was also possible to observe the self-assessment carried out by the recovering children, where they addressed issues such as acquiring knowledge, reducing shyness with the strategy of reading aloud, improving communication and, above all, the exchange of knowledge between all participants. This made clear their perception of the importance of different opinions and interpretations.
author2 Aguiar, Alexandre da Silva
author_facet Aguiar, Alexandre da Silva
Oliveira, Nielly Lizandra Silva de
format bachelorThesis
author Oliveira, Nielly Lizandra Silva de
author_sort Oliveira, Nielly Lizandra Silva de
title Clube de Leitura APAC/Macau: a relevância da educação não formal a partir dos discursos dos privados de liberdade
title_short Clube de Leitura APAC/Macau: a relevância da educação não formal a partir dos discursos dos privados de liberdade
title_full Clube de Leitura APAC/Macau: a relevância da educação não formal a partir dos discursos dos privados de liberdade
title_fullStr Clube de Leitura APAC/Macau: a relevância da educação não formal a partir dos discursos dos privados de liberdade
title_full_unstemmed Clube de Leitura APAC/Macau: a relevância da educação não formal a partir dos discursos dos privados de liberdade
title_sort clube de leitura apac/macau: a relevância da educação não formal a partir dos discursos dos privados de liberdade
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56999
work_keys_str_mv AT oliveiraniellylizandrasilvade clubedeleituraapacmacauarelevanciadaeducacaonaoformalapartirdosdiscursosdosprivadosdeliberdade
AT oliveiraniellylizandrasilvade apacmacaureadingclubtherelevanceofnonfirmaleducationfromthespeechesofthosedeprivedoffreedom
_version_ 1797696792754651136
spelling ri-123456789-569992024-03-19T04:07:20Z Clube de Leitura APAC/Macau: a relevância da educação não formal a partir dos discursos dos privados de liberdade APAC/Macau reading club: the relevance of non-firmal education from the speeches of those deprived of freedom Oliveira, Nielly Lizandra Silva de Aguiar, Alexandre da Silva Aguiar, Alexandre da Silva Jesus, Cláudio Roberto de Aquino, Fernanda Mayara Sales de Remição de pena pela leitura Educação não formal Educação Prisional APAC Believing in the resocializing and humanizing potential of reading, this article seeks to grasp the importance of reading and non-formal educational practices for individuals deprived of freedom, based on the experience of the Clube de Leitura APAC/Macau (APAC/Macau Reading Club), listening to the individuals involved in this process. The club takes place at the Associação de Proteção e Assistência aos Condenados (APAC) located in the city of Macau, in the state of Rio Grande do Norte, and this research presents reports from the recovering individuals participating in the project. These reports were obtained through the focus group methodology (ABRAMOVAY and RUA), giving us the opportunity to understand the collective thinking about the performance of the reading club through the dialogues of those who suffered punishment and who participated in the project between the years 2021 and 2023. The research is participatory and qualitative and also brings observations of experiences within the literary group, due to the fact that the author of this study is one of the extensionists who accompany the group. This investigation was guided by the following problematizing question: what do the speeches of those deprived of liberty, participants of the Clube de Leitura APAC/Macau, reveal about the impacts of education on the lives of those incarcerated? As a result, it was possible to perceive the environment as something significant for the construction of good pedagogical practices. It was also possible to observe the self-assessment carried out by the recovering children, where they addressed issues such as acquiring knowledge, reducing shyness with the strategy of reading aloud, improving communication and, above all, the exchange of knowledge between all participants. This made clear their perception of the importance of different opinions and interpretations. Acreditando no potencial ressocializador e humanizador da leitura, este artigo procura apreender a importância da leitura e das práticas educativas não-formais para privados de liberdade a partir da experiência do Clube de Leitura APAC/Macau, ouvindo os sujeitos inseridos neste processo. O Clube acontece na Associação de Proteção e Assistência aos Condenados (APAC) localizada na cidade de Macau, no estado do Rio Grande do Norte e nesta pesquisa são apresentados relatos dos recuperandos participantes do projeto. Esses relatos foram colhidos por meio da metodologia de grupo focal (ABRAMOVAY e RUA), nos dando oportunidade de entender o pensamento coletivo sobre a atuação do referido Clube de Leitura através dos diálogos dos apenados que participaram do projeto entre os anos de 2021 e 2023. A pesquisa é participante e qualitativa, trazendo também observações de vivências no círculo literário, uma vez que a autora deste estudo é uma das extensionistas que acompanham o grupo. Essa investigação foi norteada pela seguinte questão problematizadora: o que revelam os discursos dos privados de liberdade, participantes do Clube de Leitura APAC/Macau, sobre os impactos da educação na vida dos encarcerados? Como resultado foi possível perceber o ambiente como algo significativo para a contrução de boas práticas pedagógicas. Também é possível destacar a autoavaliação realizada pelos recuperandos sendo abordado por eles no grupo focal questões como aquisição de conhecimento, diminuição da timidez com a estratégia de leitura em voz alta, melhora na comunicação e, sobretudo, a troca de conhecimento entre todos os participantes, deixando nítido a percepção deles sobre a importância de diferentes opiniões e interpretações. 2023 2023-12-27T15:17:45Z 2023-12-14 bachelorThesis OLIVEIRA, Nielly Lizandra Silva de. Clube de Leitura APAC/Macau: a relevância da educação não formal a partir dos discursos dos privados de liberdade. Orientador: Alexandre da Silva Aguiar. 2023. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56999 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Centro de Educação