Controle de convencionalidade e direito anticorrupção: uma análise acerca da (in)convencionalidade dos novos prazos prescricionais trazidos pela Lei nº 14.230/2021

The Law nº 14.230/2021 has implemented modifications to the Law nº 8.429/1992, that addresses the sanctions applicable to acts of administrative misconduct. Among them,it is important to emphasize the new starting point of the statute of limitations, provided in the article 23, caput, and the interc...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Anjos, Maria Clara Alves Barros Oliveira dos
Outros Autores: Moreira, Thiago Oliveira
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56724
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-56724
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Lei nº 14.230/2021
improbidade administrativa
controle de convencionalidade
prescrição intercorrente
marco da prescrição
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
spellingShingle Lei nº 14.230/2021
improbidade administrativa
controle de convencionalidade
prescrição intercorrente
marco da prescrição
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
Anjos, Maria Clara Alves Barros Oliveira dos
Controle de convencionalidade e direito anticorrupção: uma análise acerca da (in)convencionalidade dos novos prazos prescricionais trazidos pela Lei nº 14.230/2021
description The Law nº 14.230/2021 has implemented modifications to the Law nº 8.429/1992, that addresses the sanctions applicable to acts of administrative misconduct. Among them,it is important to emphasize the new starting point of the statute of limitations, provided in the article 23, caput, and the intercurrent statute of limitations, present in the §4º and §5º of the same article. Therefore, the question arises: are the new statutes of limitations in non-compliance with the inter-american norms for corruption control? In order to answer this question, an analysis of the conventionality control was carried out, observing its evolution in the Inter-American Court of Human Rights and its application in domestic law. Also, the anticorrupção international norms was investigated, along with the relation of the anticorruption law and human rights. Ultimately, the compatibility of the new statute of limitations, brought by the Law nº 14.230/21, and the Inter-American System for Protection of Human Rights was explored. The methodology adopted was bibliographical, encompassing the conventionality control, the internal legislations that address administrative misconduct, the main documents of the Inter-American and Onusian Systems for Protection of Human Rights, the United Nations and Inter-American Convention Against Corruption. Furthermore, a precedent research of the superior courts of the country was carried out, using as parameters the conventionality control and statute of limitations as a general rule, in the scope of the last two decades. The same parameters was also used in the precedent research of the Inter-American Court of Human Rights, alongside with the terms “corruption” and “impunity”. Specifically about the Law nº 14.230/21, the precedent research was made with the terms “conventionality control”, “administrative misconduct” and “statute of limitations” on the website of the STF, STJ and the “jusbrasil” platform. It is important to highlight that the new legislation came into force recently and it’s being questioned in the Judiciary, like the ADIs 7236 e 723,7 but the discussions are still in the embryonic state, specially around it’s relation with the International Human Rights Law. From the obtained, it was possible to conclude that the changes brought by the Law nº 14.230/2021 in the article 23, caput, §4º e §5º of the Law nº 8.429/1992 violate the article 29 of the Mérida Convention and articles III.1 and III.2 of the Inter-American Convention Against Corruption, for reducing, in reality, the statute of limitations for the processing of the types fixed in the said Conventions, and for weakening the necessary mechanisms to make the norms that fight corruption effective.
author2 Moreira, Thiago Oliveira
author_facet Moreira, Thiago Oliveira
Anjos, Maria Clara Alves Barros Oliveira dos
format bachelorThesis
author Anjos, Maria Clara Alves Barros Oliveira dos
author_sort Anjos, Maria Clara Alves Barros Oliveira dos
title Controle de convencionalidade e direito anticorrupção: uma análise acerca da (in)convencionalidade dos novos prazos prescricionais trazidos pela Lei nº 14.230/2021
title_short Controle de convencionalidade e direito anticorrupção: uma análise acerca da (in)convencionalidade dos novos prazos prescricionais trazidos pela Lei nº 14.230/2021
title_full Controle de convencionalidade e direito anticorrupção: uma análise acerca da (in)convencionalidade dos novos prazos prescricionais trazidos pela Lei nº 14.230/2021
title_fullStr Controle de convencionalidade e direito anticorrupção: uma análise acerca da (in)convencionalidade dos novos prazos prescricionais trazidos pela Lei nº 14.230/2021
title_full_unstemmed Controle de convencionalidade e direito anticorrupção: uma análise acerca da (in)convencionalidade dos novos prazos prescricionais trazidos pela Lei nº 14.230/2021
title_sort controle de convencionalidade e direito anticorrupção: uma análise acerca da (in)convencionalidade dos novos prazos prescricionais trazidos pela lei nº 14.230/2021
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56724
work_keys_str_mv AT anjosmariaclaraalvesbarrosoliveirados controledeconvencionalidadeedireitoanticorrupcaoumaanaliseacercadainconvencionalidadedosnovosprazosprescricionaistrazidospelaleino142302021
_version_ 1790056095893422080
spelling ri-123456789-567242023-12-21T17:36:59Z Controle de convencionalidade e direito anticorrupção: uma análise acerca da (in)convencionalidade dos novos prazos prescricionais trazidos pela Lei nº 14.230/2021 Anjos, Maria Clara Alves Barros Oliveira dos Moreira, Thiago Oliveira https://orcid.org/0000-0001-6010-976X http://lattes.cnpq.br/8030681636075210 Medeiros, Bruna Agra de http://orcid.org/0000-0002-9514-479X http://lattes.cnpq.br/0447426138837450 Alves, Victor Rafael Fernandes https://orcid.org/0009-0002-1233-4051 http://lattes.cnpq.br/4223566686955579 Lei nº 14.230/2021 improbidade administrativa controle de convencionalidade prescrição intercorrente marco da prescrição CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS The Law nº 14.230/2021 has implemented modifications to the Law nº 8.429/1992, that addresses the sanctions applicable to acts of administrative misconduct. Among them,it is important to emphasize the new starting point of the statute of limitations, provided in the article 23, caput, and the intercurrent statute of limitations, present in the §4º and §5º of the same article. Therefore, the question arises: are the new statutes of limitations in non-compliance with the inter-american norms for corruption control? In order to answer this question, an analysis of the conventionality control was carried out, observing its evolution in the Inter-American Court of Human Rights and its application in domestic law. Also, the anticorrupção international norms was investigated, along with the relation of the anticorruption law and human rights. Ultimately, the compatibility of the new statute of limitations, brought by the Law nº 14.230/21, and the Inter-American System for Protection of Human Rights was explored. The methodology adopted was bibliographical, encompassing the conventionality control, the internal legislations that address administrative misconduct, the main documents of the Inter-American and Onusian Systems for Protection of Human Rights, the United Nations and Inter-American Convention Against Corruption. Furthermore, a precedent research of the superior courts of the country was carried out, using as parameters the conventionality control and statute of limitations as a general rule, in the scope of the last two decades. The same parameters was also used in the precedent research of the Inter-American Court of Human Rights, alongside with the terms “corruption” and “impunity”. Specifically about the Law nº 14.230/21, the precedent research was made with the terms “conventionality control”, “administrative misconduct” and “statute of limitations” on the website of the STF, STJ and the “jusbrasil” platform. It is important to highlight that the new legislation came into force recently and it’s being questioned in the Judiciary, like the ADIs 7236 e 723,7 but the discussions are still in the embryonic state, specially around it’s relation with the International Human Rights Law. From the obtained, it was possible to conclude that the changes brought by the Law nº 14.230/2021 in the article 23, caput, §4º e §5º of the Law nº 8.429/1992 violate the article 29 of the Mérida Convention and articles III.1 and III.2 of the Inter-American Convention Against Corruption, for reducing, in reality, the statute of limitations for the processing of the types fixed in the said Conventions, and for weakening the necessary mechanisms to make the norms that fight corruption effective. A Lei nº 14.230/2021 implementou diversas modificações à Lei nº 8.429/1992, que dispõe sobre as sanções aplicáveis aos atos de improbidade administrativa. Dentre elas, merecem especial destaque o novo marco inicial do prazo prescricional, disposto no art. 23, caput, e a prescrição intercorrente, prevista no §4º e §5º do mesmo artigo. Ante o exposto, surge o questionamento: os novos prazos prescricionais estão em desconformidade com as normas interamericanas de controle da corrupção? Visando responder essa indagação, realizou-se uma análise do controle de convencionalidade, sua evolução na Corte Interamericana de Direitos Humanos e sua aplicação no âmbito doméstico, investigou-se a normativa internacional anticorrupção e a relação entre o direito anticorrupção e os direitos humanos. Por fim, explorou-se a compatibilidade dos novos prazos prescricionais previstos pela Lei nº 14.230/21 com o Sistema Interamericano de Proteção dos Direitos Humanos. A metodologia adotada foi uma pesquisa bibliográfica, abrangendo o controle de convencionalidade, as legislações internas que tratam da improbidade administrativa, os principais diplomas do Sistema Interamericano e Onusiano de Proteção dos Direitos Humanos, a Convenção das Nações Unidas e a Convenção Interamericana Contra a Corrupção. Ademais, também foi realizada pesquisa jurisprudencial dos tribunais superiores do país, tendo como parâmetro o controle de convencionalidade e a prescrição enquanto norma geral, no escopo das duas últimas décadas, parâmetros também utilizados em pesquisa da jurisprudência da Corte IDH, juntamente com os termos “corrupção” e “impunidade”. Especificamente quanto à Lei nº 14.230/21, a pesquisa jurisprudencial foi realizada nos sites do STF, STJ e da plataforma “jusbrasil” com os termos “improbidade administrativa”, “controle de convencionalidade” e “prescrição”, com o escopo nos últimos dois anos. Ressalta-se que a nova legislação entrou em vigor recentemente e já está sendo questionada perante o Poder Judiciário, a exemplos das ADIs 7236 e 7237, porém, as discussões sobre o tema ainda se encontram em estágio embrionário, principalmente quanto à sua relação com o Direito Internacional dos Direitos Humanos. A partir da presente pesquisa, foi possível concluir que as alterações trazidas pela Lei nº 14.230/2021 no art. 23, caput, §4º e §5º da Lei nº 8.429/1992 contrariam o SIPDH e violam o artigo 29 da Convenção de Mérida e o art. III.1 e III.2 da Convenção Interamericana Contra a Corrupção por reduzirem, na prática, o prazo da prescrição para o processamento dos tipos previstos nas ditas Convenções e por enfraquecem os mecanismos necessários para tornar efetivo o cumprimento das normas que visam combater a corrupção. 2023-12-21T17:36:59Z 2023-12-21T17:36:59Z 2023-11-24 bachelorThesis ANJOS, Maria Clara Alves Barros Oliveira dos. Controle de convencionalidade e direito anticorrupção: uma análise acerca da (in)convencionalidade dos novos prazos prescricionais trazidos pela lei nº 14.230/2021. Orientador: Thiago Oliveira Moreira. 2023. 99 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Direito) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56724 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Direito Departamento de Direito