A retextualização como recurso didático-discursivo: uma análise da BNCC

Retextualization, as a phenomenon of human language, is a dynamic and complex procedure that mobilizes reading/listening, understanding and writing of texts in discursive practices. With this, the relevance of its use as a didactic-discursive resource in classroom teaching practices is highlighted....

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Pereira, Verônica Medeiros, Araújo, Ana Maria Santos de
Outros Autores: Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56088
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-56088
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Retextualização
Retextualization
BNCC
BNCC
Ensino de língua portuguesa
Portuguese language teaching
Ensino de textos
Text teaching
Ensino fundamental
Elementary school
spellingShingle Retextualização
Retextualization
BNCC
BNCC
Ensino de língua portuguesa
Portuguese language teaching
Ensino de textos
Text teaching
Ensino fundamental
Elementary school
Pereira, Verônica Medeiros
Araújo, Ana Maria Santos de
A retextualização como recurso didático-discursivo: uma análise da BNCC
description Retextualization, as a phenomenon of human language, is a dynamic and complex procedure that mobilizes reading/listening, understanding and writing of texts in discursive practices. With this, the relevance of its use as a didactic-discursive resource in classroom teaching practices is highlighted. Thus, this study aims to investigate the treatment given to retextualization in the National Curricular Common Base (BNCC). More specifically, it aims to understand how retextualization appears as a text teaching proposal at BNCC for the Initial Years of Elementary School. As for the methodological aspects, this study presents a qualitative approach and a perspective of interpretive analysis of the BNCC, comparing with theoretical readings that underlie the investigation, among others, Bakhtin (2011a, 2011b), Geraldi (2015), Antunes (2003, 2009), Marcuschi (2001), Matencio (2002), Dell’Isola (2007). The analysis shows some terminological fluctuation used by the BNCC to refer to the process of creating a text from the reading and understanding of other base text(s). In addition, it appears that, in the proposal aimed at the Initial Years of Elementary School, the BNCC does not use the most common terminology, namely, retextualization, possibly signaling the absence of a theoretical anchorage arising from the studies of the text as an object of education. Thus, the concept of retextualization appears implicitly, mainly in the proposals for the production of texts related to the change from oral to written modality, as well as from writing to oral.
author2 Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade
author_facet Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade
Pereira, Verônica Medeiros
Araújo, Ana Maria Santos de
format bachelorThesis
author Pereira, Verônica Medeiros
Araújo, Ana Maria Santos de
author_sort Pereira, Verônica Medeiros
title A retextualização como recurso didático-discursivo: uma análise da BNCC
title_short A retextualização como recurso didático-discursivo: uma análise da BNCC
title_full A retextualização como recurso didático-discursivo: uma análise da BNCC
title_fullStr A retextualização como recurso didático-discursivo: uma análise da BNCC
title_full_unstemmed A retextualização como recurso didático-discursivo: uma análise da BNCC
title_sort retextualização como recurso didático-discursivo: uma análise da bncc
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56088
work_keys_str_mv AT pereiraveronicamedeiros aretextualizacaocomorecursodidaticodiscursivoumaanalisedabncc
AT araujoanamariasantosde aretextualizacaocomorecursodidaticodiscursivoumaanalisedabncc
AT pereiraveronicamedeiros retextualizationasadidacticdiscursiveresourceabnccanalysis
AT araujoanamariasantosde retextualizationasadidacticdiscursiveresourceabnccanalysis
AT pereiraveronicamedeiros retextualizacaocomorecursodidaticodiscursivoumaanalisedabncc
AT araujoanamariasantosde retextualizacaocomorecursodidaticodiscursivoumaanalisedabncc
_version_ 1790055714058665984
spelling ri-123456789-560882023-12-19T00:44:34Z A retextualização como recurso didático-discursivo: uma análise da BNCC Retextualization as a didactic-discursive resource: a BNCC analysis Pereira, Verônica Medeiros Araújo, Ana Maria Santos de Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade Melo, Jacicleide Ferreira Targino da Cruz Lautenschlager, Etienne Nascimento, Ilderlândio Assis de Andrade Retextualização Retextualization BNCC BNCC Ensino de língua portuguesa Portuguese language teaching Ensino de textos Text teaching Ensino fundamental Elementary school Retextualization, as a phenomenon of human language, is a dynamic and complex procedure that mobilizes reading/listening, understanding and writing of texts in discursive practices. With this, the relevance of its use as a didactic-discursive resource in classroom teaching practices is highlighted. Thus, this study aims to investigate the treatment given to retextualization in the National Curricular Common Base (BNCC). More specifically, it aims to understand how retextualization appears as a text teaching proposal at BNCC for the Initial Years of Elementary School. As for the methodological aspects, this study presents a qualitative approach and a perspective of interpretive analysis of the BNCC, comparing with theoretical readings that underlie the investigation, among others, Bakhtin (2011a, 2011b), Geraldi (2015), Antunes (2003, 2009), Marcuschi (2001), Matencio (2002), Dell’Isola (2007). The analysis shows some terminological fluctuation used by the BNCC to refer to the process of creating a text from the reading and understanding of other base text(s). In addition, it appears that, in the proposal aimed at the Initial Years of Elementary School, the BNCC does not use the most common terminology, namely, retextualization, possibly signaling the absence of a theoretical anchorage arising from the studies of the text as an object of education. Thus, the concept of retextualization appears implicitly, mainly in the proposals for the production of texts related to the change from oral to written modality, as well as from writing to oral. A retextualização, enquanto fenômeno da linguagem humana, é um procedimento dinâmico e complexo, que mobiliza leitura/escuta, compreensão e escrita de textos nas práticas discursivas. Com isso, destaca-se a relevância de sua utilização enquanto recurso didático-discursivo nas práticas de ensino em sala de aula. Assim, este estudo objetiva investigar o tratamento dado à retextualização na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Mais especificamente, visa compreender como a retextualização aparece enquanto proposta de ensino de texto na BNCC para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Quanto aos aspectos metodológicos, este estudo apresenta uma abordagem qualitativa e uma perspectiva de análise interpretativista da BNCC, cotejando com leituras teóricas que fundamentam a investigação, entre outras, Bakhtin (2011a, 2011b), Geraldi (2015), Antunes (2003, 2009), Marcuschi (2001), Matencio (2002), Dell’isola (2007). A análise mostra certa flutuação terminológica utilizada pela BNCC para se referir ao processo de criação de um texto a partir da leitura e compreensão de outro(s) texto(s)-base. Além disso, constata-se que, na proposta voltada para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental, a BNCC não utiliza a terminologia mais coerente, a saber, retextualização, sinalizando, possivelmente, a ausência de uma ancoragem teórica advinda dos estudos do texto enquanto objeto de ensino. Assim, a concepção de retextualização aparece de forma implícita, principalmente nas propostas de produção de textos relacionadas à mudança da modalidade oral para escrita, como também da escrita para a oral. 2023-12-19T00:44:34Z 2023-12-19T00:44:34Z 2023-09-29 bachelorThesis NASCIMENTO, Ilderlândio Assis de Andrade; PEREIRA, Verônica Medeiros; ARAÚJO, Ana Maria Santos de. A retextualização como recurso didático-discursivo: uma análise da BNCC. 2023. 22f. Trabalho de Conclusão de Curso - TCC (graduação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ensino Superior do Seridó, Curso de Pedagogia. Caicó, RN, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56088 pt_BR Attribution-NonCommercial 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Departamento de Educação