Formação continuada na escola: relações com o projeto político pedagógico

This paper presents research on the continuing education of teachers in a public institution in Natal, with the aim of understanding how the school's teaching professionals work with the limitations of initial training to deal with the multidimensional and diverse context that is presented in s...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Freire, Weskley Kirg Lima
Outros Autores: Sampaio, Marisa Narcizo
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54224
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-54224
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Formação continuada
Continuing education
Projeto político pedagógico
Pedagogical political project
Professoras
Teachers
Planejamento
Planning
Qualidade da educação
Quality of education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::PLANEJAMENTO EDUCACIONAL
spellingShingle Formação continuada
Continuing education
Projeto político pedagógico
Pedagogical political project
Professoras
Teachers
Planejamento
Planning
Qualidade da educação
Quality of education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::PLANEJAMENTO EDUCACIONAL
Freire, Weskley Kirg Lima
Formação continuada na escola: relações com o projeto político pedagógico
description This paper presents research on the continuing education of teachers in a public institution in Natal, with the aim of understanding how the school's teaching professionals work with the limitations of initial training to deal with the multidimensional and diverse context that is presented in schools. We sought to identify whether or not there is a proposal for continuing education that responds to the training demands of teachers and students. The research carried out is exploratory and qualitative, with critical and reflective data analysis. For this, the Pedagogical Political Project made available by the institution was used, as well as the speeches of three teachers arising from a semi-structured interview with a guiding script. With the research it was possible to conclude that although the continuation of training remains as something important within the imaginary of the pedagogue's profession, what is concrete about it in the institutions is still not configured as sufficient for its effectiveness in a structured way. In spite of that, this study, seeking to know more deeply this dimension within the school, has revealed that there are efforts in an attempt to expand the training of teachers, to respond to the transformations imputed to education and to the demands of everyday school life. With the study, it was also possible to conclude that pedagogical planning is an opportunity within schools to promote a training moment in service, and that the quality of education is a common objective between continuing education and the Pedagogical Political Project.
author2 Sampaio, Marisa Narcizo
author_facet Sampaio, Marisa Narcizo
Freire, Weskley Kirg Lima
format bachelorThesis
author Freire, Weskley Kirg Lima
author_sort Freire, Weskley Kirg Lima
title Formação continuada na escola: relações com o projeto político pedagógico
title_short Formação continuada na escola: relações com o projeto político pedagógico
title_full Formação continuada na escola: relações com o projeto político pedagógico
title_fullStr Formação continuada na escola: relações com o projeto político pedagógico
title_full_unstemmed Formação continuada na escola: relações com o projeto político pedagógico
title_sort formação continuada na escola: relações com o projeto político pedagógico
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54224
work_keys_str_mv AT freireweskleykirglima formacaocontinuadanaescolarelacoescomoprojetopoliticopedagogico
AT freireweskleykirglima continuingeducationatschoolrelationswiththepoliticalpedagogicalproject
_version_ 1797696439254515712
spelling ri-123456789-542242024-03-19T04:02:08Z Formação continuada na escola: relações com o projeto político pedagógico Continuing education at school: relations with the political pedagogical project Freire, Weskley Kirg Lima Sampaio, Marisa Narcizo http://lattes.cnpq.br/0561470968461940 http://lattes.cnpq.br/6513575623499803 Sampaio, Marisa Narcizo http://lattes.cnpq.br/3389381045338422 Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira http://lattes.cnpq.br/5257845839536488 Ribeiro, Vândiner Formação continuada Continuing education Projeto político pedagógico Pedagogical political project Professoras Teachers Planejamento Planning Qualidade da educação Quality of education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::PLANEJAMENTO EDUCACIONAL This paper presents research on the continuing education of teachers in a public institution in Natal, with the aim of understanding how the school's teaching professionals work with the limitations of initial training to deal with the multidimensional and diverse context that is presented in schools. We sought to identify whether or not there is a proposal for continuing education that responds to the training demands of teachers and students. The research carried out is exploratory and qualitative, with critical and reflective data analysis. For this, the Pedagogical Political Project made available by the institution was used, as well as the speeches of three teachers arising from a semi-structured interview with a guiding script. With the research it was possible to conclude that although the continuation of training remains as something important within the imaginary of the pedagogue's profession, what is concrete about it in the institutions is still not configured as sufficient for its effectiveness in a structured way. In spite of that, this study, seeking to know more deeply this dimension within the school, has revealed that there are efforts in an attempt to expand the training of teachers, to respond to the transformations imputed to education and to the demands of everyday school life. With the study, it was also possible to conclude that pedagogical planning is an opportunity within schools to promote a training moment in service, and that the quality of education is a common objective between continuing education and the Pedagogical Political Project. Este trabalho apresenta uma pesquisa sobre a formação continuada de professores numa instituição da rede pública de Natal, com o objetivo de compreender como as profissionais docentes da escola trabalham as limitações da formação inicial para lidar com o contexto multidimensional e diverso que se apresenta nas escolas. Buscou-se identificar se existe ou não uma proposta de formação continuada que responda às demandas formativas das professoras e dos estudantes. A pesquisa realizada é de cunho exploratório e qualitativa, com análise crítico reflexiva de dados. Para isso, utilizou-se o Projeto Político Pedagógico disponibilizado pela instituição e também os discursos de três professoras advindos de uma entrevista semiestruturada com roteiro norteador. Com a pesquisa foi possível concluir que embora a continuação da formação permaneça como algo importante dentro do imaginário da profissão do pedagogo, o que existe de concreto sobre ela nas instituições ainda não se configura como suficiente para sua efetivação de maneira estruturada. Apesar disso, esse estudo buscando conhecer mais profundamente esta dimensão dentro da escola tem revelado que existem esforços na tentativa de expandir a formação dos/as professores/as, para responder às transformações imputadas à educação e às demandas do cotidiano escolar. Com o estudo foi ainda possível concluir que o planejamento pedagógico é uma oportunidade dentro das escolas para a promoção de um momento formativo em serviço, e que a qualidade da educação é um objetivo comum entre a formação continuada e o Projeto Político Pedagógico. 2023 2023-07-27T17:10:16Z 2023-07-10 bachelorThesis FREIRE, Weskley Kirg Lima. Formação continuada na escola: relações com o projeto político pedagógico. Orientadora: Marisa Narcizo Sampaio. 2023. 59f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54224 pt_BR Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Centro de Educação