As tecnologias no ensino de história: uma análise a partir da coleção Pitanguá Mais História
This article addresses the use of Information and Communication Technologies(ICT) in the early years of elementary education in history teaching. Methodologically, a qualitative research approach was employed, using the content analysis technique described by Bardin in his book "L'analyse...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54017 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-54017 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino fundamental Elementary Education Ensino de História History Teaching Livro didático Textbook Tecnologias da Informação e Comunicação InformationandCommunication Technologies |
spellingShingle |
Ensino fundamental Elementary Education Ensino de História History Teaching Livro didático Textbook Tecnologias da Informação e Comunicação InformationandCommunication Technologies Melo, Noara Costa de As tecnologias no ensino de história: uma análise a partir da coleção Pitanguá Mais História |
description |
This article addresses the use of Information and Communication Technologies(ICT) in the early years of elementary education in history teaching. Methodologically, a qualitative research approach was employed, using the content analysis technique described by Bardin in his book "L'analyse de Contenu," published in 1977. There search involved three phases: pre-analysis, material exploration, and result processing. The study utilized the didactic material of "Pitanguá Mais História" collection (2021) along with teacher's manuals. The focus was too serve how ICT is presented and whether they are recommended for useinthehistory classroom for the early years of elementary education. After analyzing the teacher's manuals regarding the use of ICT, three categories were identified: ICT for expanding historical knowledge, ICT as a didactic resource, and ICT for student socialization. In the first category, it was noted that this aspect is present in all five 5 volumes of the collection, introduced at the beginning of each unit and reiteratedat some moments within them. The mentioned websites aim to assist and provide more information about the topics covered in the book's pages. In the second category, sessions focused on teaching methodologies were observed, incorporating resources that facilitate the connection of history teaching with the new realities brought by ICT. The third category emphasizes the everyday use of digital tools, including the students' involvement in selecting these resources. Therefore, although there are three distinct categories, they are interconnected with a common objective, which is to demonstrate the use of ICT in history teaching. |
author2 |
Medeiros Neta, Olivia Morais de |
author_facet |
Medeiros Neta, Olivia Morais de Melo, Noara Costa de |
format |
bachelorThesis |
author |
Melo, Noara Costa de |
author_sort |
Melo, Noara Costa de |
title |
As tecnologias no ensino de história: uma análise a partir da coleção Pitanguá Mais História |
title_short |
As tecnologias no ensino de história: uma análise a partir da coleção Pitanguá Mais História |
title_full |
As tecnologias no ensino de história: uma análise a partir da coleção Pitanguá Mais História |
title_fullStr |
As tecnologias no ensino de história: uma análise a partir da coleção Pitanguá Mais História |
title_full_unstemmed |
As tecnologias no ensino de história: uma análise a partir da coleção Pitanguá Mais História |
title_sort |
as tecnologias no ensino de história: uma análise a partir da coleção pitanguá mais história |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54017 |
work_keys_str_mv |
AT melonoaracostade astecnologiasnoensinodehistoriaumaanaliseapartirdacolecaopitanguamaishistoria AT melonoaracostade technologiesinhistoryteachingananalysisfromthepitanguamaishistoriacollection |
_version_ |
1797696463468232704 |
spelling |
ri-123456789-540172024-03-19T04:02:14Z As tecnologias no ensino de história: uma análise a partir da coleção Pitanguá Mais História Technologies in history teaching: an analysis from the Pitanguá Mais História Collection Melo, Noara Costa de Medeiros Neta, Olivia Morais de Medeiros Neta, Olivia Morais de Azevedo, . Laís Paula de Medeiros Campos Melo, Arthur Beserra de Ensino fundamental Elementary Education Ensino de História History Teaching Livro didático Textbook Tecnologias da Informação e Comunicação InformationandCommunication Technologies This article addresses the use of Information and Communication Technologies(ICT) in the early years of elementary education in history teaching. Methodologically, a qualitative research approach was employed, using the content analysis technique described by Bardin in his book "L'analyse de Contenu," published in 1977. There search involved three phases: pre-analysis, material exploration, and result processing. The study utilized the didactic material of "Pitanguá Mais História" collection (2021) along with teacher's manuals. The focus was too serve how ICT is presented and whether they are recommended for useinthehistory classroom for the early years of elementary education. After analyzing the teacher's manuals regarding the use of ICT, three categories were identified: ICT for expanding historical knowledge, ICT as a didactic resource, and ICT for student socialization. In the first category, it was noted that this aspect is present in all five 5 volumes of the collection, introduced at the beginning of each unit and reiteratedat some moments within them. The mentioned websites aim to assist and provide more information about the topics covered in the book's pages. In the second category, sessions focused on teaching methodologies were observed, incorporating resources that facilitate the connection of history teaching with the new realities brought by ICT. The third category emphasizes the everyday use of digital tools, including the students' involvement in selecting these resources. Therefore, although there are three distinct categories, they are interconnected with a common objective, which is to demonstrate the use of ICT in history teaching. O presente artigo aborda o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação(TIC)nos anos iniciais do ensino fundamental no ensino de história. Metodologicamente,por meio de uma pesquisa qualitativa, foi utilizada a técnica de análise de conteúdo descrita por Bardin em seu livro "L'analyse de Contenu", publicada em 1977. O estudo envolveu três fases: pré-análise, exploração do material e tratamento dos resultados. Como fonte de pesquisa, utilizou-se o material didático da coleção "Pitanguá mais história" (2021), através dos manuais do professor, observando de que maneira as TIC são apresentadas e se são indicadas para o uso em sala de aula no ensino de história nos anos iniciais do ensino fundamental. Após a análise dos manuais do professor sobre o uso das TIC, foram construídas três categorias:TIC para ampliação de conhecimentos históricos, TIC como recurso didático e TIC para socialização dos discentes. Na primeira, observou-se que essa categoria está presente nos cinco volumes da coleção, sendo introduzida obrigatoriamente no início de cada unidade e repetindo-se em alguns momentos dentro delas. Os sites mencionados têm como objetivo auxiliar e fornecer mais informações sobre os assuntos abordados nas páginas do livro. Na segunda, percebeu-se as sessões voltadas para as metodologias de ensino, incorporando recursos que possibilitam a conexão do ensino de história com as novas realidades trazidas pelas TIC. E a terceira enfatiza o uso do digital no cotidiano, incluindo a produção dessas TIC e a participação dos alunos na seleção desses recursos. Portanto, embora existam três categorias distintas, elas se conectam em um objetivo comum, que é demonstrar o uso das TICs no ensino de história. 2023 2023-07-21T15:48:29Z 2023-07 bachelorThesis MELO, Noara Costa de. As tecnologias no ensino de história: uma análise a partir da coleção Pitanguá Mais História. Orientadora: Olivia Moraes de Medeiros Neta. 2023. 20f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54017 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Centro de Educação |