A inclusão escolar no município de São Fernando/RN: um estudo reflexivo
Brazilian educational policy establishes that inclusive education is the most appropriate education structure to welcome diversity and overcome social inequalities. However, the main challenge to include students in an institution starts, initially, from the cultural transformation, from the c...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53695 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-53695 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-536952023-07-18T23:48:58Z A inclusão escolar no município de São Fernando/RN: um estudo reflexivo School inclusion in the municipality of São Fernando/RN: a reflective study Silva, Niedja Tainara Lopes Cavalcante, Christianne Medeiros Vieira, Francileide Batista de Almeida Silva, Katiene Symone de Brito Pessoa da Educação inclusiva Inclusive education Inclusão escolar Inclusão School inclusion Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Brazilian educational policy establishes that inclusive education is the most appropriate education structure to welcome diversity and overcome social inequalities. However, the main challenge to include students in an institution starts, initially, from the cultural transformation, from the conceptions of managers, professors and students. In this sense, it is essential to understand how inclusive education for atypical people occurs. The general objective of this work was to identify the main difficulties faced by the teachers of the three schools in the municipality of São Fernando/RN, in order to carry out the inclusive process in the classroom. The research was carried out through questionnaires with the teachers of the three public schools in the municipality. After data collection, the results were analyzed and discussed. It was concluded that, as much as teachers strive to contribute to the inclusive process, it is noticeable that there is no interest in investing in specialization or continuing education in the area of inclusive education, as well as this is not one of the concerns of these schools, because, with the number of students with disabilities in the school, no type of training has yet been promoted for their teachers. A política educacional brasileira estabelece que a educação inclusiva é a mais adequada estrutura de educação para acolher a diversidade e superar as desigualdades sociais. Contudo, o principal desafio para incluir estudantes em uma instituição parte, inicialmente, da transformação cultural, das concepções dos gestores, docentes e discentes. Nesse sentido, é primordial compreender como ocorre a educação inclusiva para pessoas atípicas. O objetivo geral deste trabalho foi identificar as principais dificuldades enfrentadas pelos professores das três escolas do município de São Fernando/RN, para realização do processo inclusivo em sala de aula. A pesquisa, numa abordagem qualitativa, realizou-se através da aplicação de questionário com os professores das três escolas públicas do município. Após a coleta de dados foi feita a análise e discussão dos resultados. Concluiu-se que por mais que os professores se empenhem em contribuir para o processo inclusivo, é percebível que não há interesse em investir em uma especialização ou educação continuada na área de educação inclusiva, como também, essa não é uma das preocupações dessas escolas, pois, com o número de alunos com deficiência na escola, ainda não foi promovido nenhum tipo de capacitação para seus professores. 2023-07-18T23:48:58Z 2023-07-18T23:48:58Z 2023-07 bachelorThesis SILVA, Niedja Tainara Lopes. A inclusão escolar no município de São Fernando/RN: um estudo reflexivo. 2023. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Departamento de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53695 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Pedagogia Departamento de Educação |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Educação inclusiva Inclusive education Inclusão escolar Inclusão School inclusion Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Educação inclusiva Inclusive education Inclusão escolar Inclusão School inclusion Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Silva, Niedja Tainara Lopes A inclusão escolar no município de São Fernando/RN: um estudo reflexivo |
description |
Brazilian educational policy establishes that inclusive education is the most
appropriate education structure to welcome diversity and overcome social
inequalities. However, the main challenge to include students in an institution
starts, initially, from the cultural transformation, from the conceptions of managers,
professors and students. In this sense, it is essential to understand how inclusive
education for atypical people occurs. The general objective of this work was to
identify the main difficulties faced by the teachers of the three schools in the
municipality of São Fernando/RN, in order to carry out the inclusive process in the
classroom. The research was carried out through questionnaires with the teachers
of the three public schools in the municipality. After data collection, the results
were analyzed and discussed. It was concluded that, as much as teachers strive
to contribute to the inclusive process, it is noticeable that there is no interest in
investing in specialization or continuing education in the area of inclusive
education, as well as this is not one of the concerns of these schools, because,
with the number of students with disabilities in the school, no type of training has
yet been promoted for their teachers. |
author2 |
Cavalcante, Christianne Medeiros |
author_facet |
Cavalcante, Christianne Medeiros Silva, Niedja Tainara Lopes |
format |
bachelorThesis |
author |
Silva, Niedja Tainara Lopes |
author_sort |
Silva, Niedja Tainara Lopes |
title |
A inclusão escolar no município de São Fernando/RN: um estudo reflexivo |
title_short |
A inclusão escolar no município de São Fernando/RN: um estudo reflexivo |
title_full |
A inclusão escolar no município de São Fernando/RN: um estudo reflexivo |
title_fullStr |
A inclusão escolar no município de São Fernando/RN: um estudo reflexivo |
title_full_unstemmed |
A inclusão escolar no município de São Fernando/RN: um estudo reflexivo |
title_sort |
inclusão escolar no município de são fernando/rn: um estudo reflexivo |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53695 |
work_keys_str_mv |
AT silvaniedjatainaralopes ainclusaoescolarnomunicipiodesaofernandornumestudoreflexivo AT silvaniedjatainaralopes schoolinclusioninthemunicipalityofsaofernandornareflectivestudy AT silvaniedjatainaralopes inclusaoescolarnomunicipiodesaofernandornumestudoreflexivo |
_version_ |
1773962980210245632 |