Desafios enfrentados pelo(a) professor(a) alfabetizador(a): estudo de caso em uma turma multisseriada no Centro Rural de Jardim de Piranhas-RN

This research aims to understand the challenges faced by the teacher in the pedagogical performance as an alphabetizer in a multigrade class of 1st and 2nd year in the rural center of Jardim de Piranhas- RN. Seeking to understand the literacy process for rural students, based on the challenges prese...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Araújo, Leonara Garcia de
Outros Autores: Melo, Maria Aparecida Vieira de
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53694
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-53694
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Alfabetizadora
Literacy
Educação do/no campo
Estudantes
Professora
Education from/in the countryside
Students
Teacher
spellingShingle Alfabetizadora
Literacy
Educação do/no campo
Estudantes
Professora
Education from/in the countryside
Students
Teacher
Araújo, Leonara Garcia de
Desafios enfrentados pelo(a) professor(a) alfabetizador(a): estudo de caso em uma turma multisseriada no Centro Rural de Jardim de Piranhas-RN
description This research aims to understand the challenges faced by the teacher in the pedagogical performance as an alphabetizer in a multigrade class of 1st and 2nd year in the rural center of Jardim de Piranhas- RN. Seeking to understand the literacy process for rural students, based on the challenges present in the educational institution. To understand this process, the organization of the teacher's pedagogical work was observed on alphabetizing the students, according to the experience in which they are inserted. The research has a descriptive and qualitative approach to deepening this study, for obtaining the data the case study method was used. During data collection, observations were made in the classroom to monitor the pedagogical performance of the investigated teacher and an online questionnaire headed to the teacher, with discursive questions related to the topic addressed in this article. In view of the need to understand the case study, an analysis of the teacher's answers was made to better discern what the challenges are and how literacy occurs in a multigrade class. The results achieved in the observation highlight some peculiarities among students who show a shortage in the performance of the class, the questionnaire in counterpoint, brings a different perspective of how the pedagogical performance is in reality. Thus, this article understands the challenges that rural schoolteachers face to teach literacy in such a way that the students' essence is preserved and remained, contributing to their learning and school development.
author2 Melo, Maria Aparecida Vieira de
author_facet Melo, Maria Aparecida Vieira de
Araújo, Leonara Garcia de
format bachelorThesis
author Araújo, Leonara Garcia de
author_sort Araújo, Leonara Garcia de
title Desafios enfrentados pelo(a) professor(a) alfabetizador(a): estudo de caso em uma turma multisseriada no Centro Rural de Jardim de Piranhas-RN
title_short Desafios enfrentados pelo(a) professor(a) alfabetizador(a): estudo de caso em uma turma multisseriada no Centro Rural de Jardim de Piranhas-RN
title_full Desafios enfrentados pelo(a) professor(a) alfabetizador(a): estudo de caso em uma turma multisseriada no Centro Rural de Jardim de Piranhas-RN
title_fullStr Desafios enfrentados pelo(a) professor(a) alfabetizador(a): estudo de caso em uma turma multisseriada no Centro Rural de Jardim de Piranhas-RN
title_full_unstemmed Desafios enfrentados pelo(a) professor(a) alfabetizador(a): estudo de caso em uma turma multisseriada no Centro Rural de Jardim de Piranhas-RN
title_sort desafios enfrentados pelo(a) professor(a) alfabetizador(a): estudo de caso em uma turma multisseriada no centro rural de jardim de piranhas-rn
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53694
work_keys_str_mv AT araujoleonaragarciade desafiosenfrentadospeloaprofessoraalfabetizadoraestudodecasoemumaturmamultisseriadanocentroruraldejardimdepiranhasrn
_version_ 1773965597147660288
spelling ri-123456789-536942023-07-18T23:24:44Z Desafios enfrentados pelo(a) professor(a) alfabetizador(a): estudo de caso em uma turma multisseriada no Centro Rural de Jardim de Piranhas-RN Araújo, Leonara Garcia de Melo, Maria Aparecida Vieira de Santos, Elaine Suane Florêncio dos Dantas, Serjane de Queiroz Vale Alfabetizadora Literacy Educação do/no campo Estudantes Professora Education from/in the countryside Students Teacher This research aims to understand the challenges faced by the teacher in the pedagogical performance as an alphabetizer in a multigrade class of 1st and 2nd year in the rural center of Jardim de Piranhas- RN. Seeking to understand the literacy process for rural students, based on the challenges present in the educational institution. To understand this process, the organization of the teacher's pedagogical work was observed on alphabetizing the students, according to the experience in which they are inserted. The research has a descriptive and qualitative approach to deepening this study, for obtaining the data the case study method was used. During data collection, observations were made in the classroom to monitor the pedagogical performance of the investigated teacher and an online questionnaire headed to the teacher, with discursive questions related to the topic addressed in this article. In view of the need to understand the case study, an analysis of the teacher's answers was made to better discern what the challenges are and how literacy occurs in a multigrade class. The results achieved in the observation highlight some peculiarities among students who show a shortage in the performance of the class, the questionnaire in counterpoint, brings a different perspective of how the pedagogical performance is in reality. Thus, this article understands the challenges that rural schoolteachers face to teach literacy in such a way that the students' essence is preserved and remained, contributing to their learning and school development. Esta pesquisa tem como objetivo compreender os desafios enfrentados pela professora na atuação pedagógica como alfabetizadora em uma turma multisseriada de 1º e 2º ano no centro rural de Jardim de Piranhas- RN. Buscando compreender o processo para a alfabetização dos estudantes do campo, a partir dos desafios presentes na instituição de ensino. Para compreensão deste processo, foi observado a organização do trabalho pedagógico da professora para alfabetizar os estudantes, de acordo com a vivência na qual eles estão inseridos. A pesquisa tem abordagem descritiva e qualitativa para aprofundamento deste estudo, para obtenção dos dados foi utilizado o método de estudo de caso. Na coleta dos dados, foram feitas observações em sala de aula para acompanhar a atuação pedagógica da professora investigada e questionário online direcionado à professora, com questões discursivas relacionadas ao tema abordado neste artigo. Tendo em vista a necessidade de compreensão do estudo de caso, foi feito uma análise das respostas da professora para melhor discernimento de quais são os desafios e de como ocorre a alfabetização em turma multisseriada. Os resultados alcançados na observação destacam algumas peculiaridades entre os estudantes que mostram carência no desempenho da turma, o questionário em contraponto, traz uma perspectiva diferente de como a atuação pedagógica é na realidade. Assim, este artigo compreende os desafios que professores da escola do campo enfrentam para alfabetizar de forma que a essência dos estudantes seja preservada e permanecida, contribuindo para sua aprendizagem e desenvolvimento escolar. 2023-07-18T23:24:44Z 2023-07-18T23:24:44Z 2023-07-13 bachelorThesis ARAÚJO, Leonara Garcia de. Desafios enfrentados pelo(a) professor(a) alfabetizador(a): estudo de caso em uma turma multisseriada no Centro Rural de Jardim de Piranhas-RN. 2023. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Departamento de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53694 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Pedagogia Departamento de Educação