Reflexões sobre a presença de elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das TDICs em cursos de licenciatura da UFRN
The curricular structure of the undergraduate curricula that are offered at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) and that form teachers to be inserted in Basic Education (EB), specifically in the Elementary School Final Years, present forms of curricular organization in a way that pr...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53251 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-53251 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
TDICs TDICs Formação inicial de professores Initial teacher training Estrutura curricular. Curricular structure |
spellingShingle |
TDICs TDICs Formação inicial de professores Initial teacher training Estrutura curricular. Curricular structure Torres, Maciel da Paz Reflexões sobre a presença de elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das TDICs em cursos de licenciatura da UFRN |
description |
The curricular structure of the undergraduate curricula that are offered at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) and that form teachers to be inserted in Basic Education (EB), specifically in the Elementary School Final Years, present forms of curricular organization in a way that provides the student access to knowledge about the teaching and learning processes, with training that covers historical, philosophical, social and also technological content. The courses that comprise the EB and are part of this study are: Visual Arts, Biological Sciences, Physical Education, Geography, History, English Language, Portuguese Language, and Mathematics and had their respective Course Pedagogical Project (PPC) analyzed in order to know the curricular structure of each of them. These courses present a digital document which is available for access on UFRN's website. The objective of this study is to present the elements that enable teachers in training to use ICTs, within the curricular components of the undergraduate courses offered by UFRN. The study chose to carry out a qualitative research; as to the objectives, descriptive; as to the procedures, bibliographic; and documentary. The following authors constitute the theoretical framework: Belloni (2012), Pereira (2011), Toledo (2003), Castells (2000, 2013), Prensky (2001), among others. After all the surveys conducted through this research, based on the data collected and referenced by renowned authors, we conclude that there are few disciplines that enable graduates to use ICTs for teaching practice that makes use of digital technologies consciously, setting goals for a better teaching. |
author2 |
Freitas, Dayana Lúcia Rodrigues de |
author_facet |
Freitas, Dayana Lúcia Rodrigues de Torres, Maciel da Paz |
format |
bachelorThesis |
author |
Torres, Maciel da Paz |
author_sort |
Torres, Maciel da Paz |
title |
Reflexões sobre a presença de elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das TDICs em cursos de licenciatura da UFRN |
title_short |
Reflexões sobre a presença de elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das TDICs em cursos de licenciatura da UFRN |
title_full |
Reflexões sobre a presença de elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das TDICs em cursos de licenciatura da UFRN |
title_fullStr |
Reflexões sobre a presença de elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das TDICs em cursos de licenciatura da UFRN |
title_full_unstemmed |
Reflexões sobre a presença de elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das TDICs em cursos de licenciatura da UFRN |
title_sort |
reflexões sobre a presença de elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das tdics em cursos de licenciatura da ufrn |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53251 |
work_keys_str_mv |
AT torresmacieldapaz reflexoessobreapresencadeelementosqueinstrumentalizemosprofessoresemformacaoparaousodastdicsemcursosdelicenciaturadaufrn |
_version_ |
1773957776471490560 |
spelling |
ri-123456789-532512023-07-11T23:14:52Z Reflexões sobre a presença de elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das TDICs em cursos de licenciatura da UFRN Torres, Maciel da Paz Freitas, Dayana Lúcia Rodrigues de Freitas, Dayana Lúcia Rodrigues de Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira Reis, Mônica Karina Santos TDICs TDICs Formação inicial de professores Initial teacher training Estrutura curricular. Curricular structure The curricular structure of the undergraduate curricula that are offered at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) and that form teachers to be inserted in Basic Education (EB), specifically in the Elementary School Final Years, present forms of curricular organization in a way that provides the student access to knowledge about the teaching and learning processes, with training that covers historical, philosophical, social and also technological content. The courses that comprise the EB and are part of this study are: Visual Arts, Biological Sciences, Physical Education, Geography, History, English Language, Portuguese Language, and Mathematics and had their respective Course Pedagogical Project (PPC) analyzed in order to know the curricular structure of each of them. These courses present a digital document which is available for access on UFRN's website. The objective of this study is to present the elements that enable teachers in training to use ICTs, within the curricular components of the undergraduate courses offered by UFRN. The study chose to carry out a qualitative research; as to the objectives, descriptive; as to the procedures, bibliographic; and documentary. The following authors constitute the theoretical framework: Belloni (2012), Pereira (2011), Toledo (2003), Castells (2000, 2013), Prensky (2001), among others. After all the surveys conducted through this research, based on the data collected and referenced by renowned authors, we conclude that there are few disciplines that enable graduates to use ICTs for teaching practice that makes use of digital technologies consciously, setting goals for a better teaching. A estrutura curricular dos currículos de licenciaturas que são ofertadas na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e que formam professores a serem inseridos na Educação Básica (EB), em específico no Ensino Fundamental Anos Finais, apresentam formas de organização curricular de maneira a qual propicia ao alunado o acesso a conhecimentos sobre os processos de ensino e aprendizagem, com formação que abrange conteúdos históricos, filosóficos, sociais e também tecnológicos. Os cursos que abrangem a EB e fazem parte deste estudo são: Artes Visuais, Ciências Biológicas, Educação Física, Geografia, História, Língua Inglês, Língua Portuguesa e Matemática e tiveram seus respectivos Projeto Pedagógico do Curso (PPC) analisados a fim de conhecer a estrutura curricular de cada um deles. Estes cursos apresentam um documento digital que se encontra disponivel ao acesso no sítio eletrônico da UFRN. Tem-se como objetivo a proposição de apresentar os elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das TDICs, dentro dos componentes curriculares dos cursos de licenciaturas ofertados pela UFRN. O estudo optou por realizar uma pesquisa qualitativa; quanto aos objetivos, descritiva; quanto aos procedimentos, bibliográfica; e documental. Constituem-se como arcabouço teórico os seguintes autores: Belloni (2012), Pereira (2011), Toledo (2003), Castells (2000, 2013), Prensky (2001), além de outros. Após todos os levantamentos realizados através desta pesquisa, baseado nos dados coletados e referenciados por autores conceituados, conclui-se que existem poucas disciplinas que capacitam os licenciados ao uso de TDICs para prática docente que faz uso de tecnologias digitais de forma consciente, traçando objetivos para um melhor ensinamento. 2023-07-11T23:14:52Z 2023-07-11T23:14:52Z 2023-05-18 bachelorThesis TORRES, Maciel da Paz. Reflexões sobre a presença de elementos que instrumentalizem os professores em formação para o uso das TDICs em cursos de licenciatura da UFRN. Orientadora: Dayana Lúcia Rodrigues de Freitas. 2023. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53251 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Centro de Educação |