O estágio sob fogo cruzado: contribuições ao debate do "estágio híbrido" em Serviço Social no cenário da pandemia de COVID-19

The present study deals with the Supervised Internship in Social Work, in the context of Emergency Remote Teaching (ERE) and the COVID-19 pandemic, with the objective of analyzing the conditions for carrying out the Mandatory Supervised Internship of the Social Work Course at the Federal University...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Oliveira, Alice Santos de
Outros Autores: Silva, Eliana Andrade da
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50720
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-50720
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Serviço Social
Pandemia Covid-19
Crise do capital
Formação profissional
Estágio supervisionado
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
spellingShingle Serviço Social
Pandemia Covid-19
Crise do capital
Formação profissional
Estágio supervisionado
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
Oliveira, Alice Santos de
O estágio sob fogo cruzado: contribuições ao debate do "estágio híbrido" em Serviço Social no cenário da pandemia de COVID-19
description The present study deals with the Supervised Internship in Social Work, in the context of Emergency Remote Teaching (ERE) and the COVID-19 pandemic, with the objective of analyzing the conditions for carrying out the Mandatory Supervised Internship of the Social Work Course at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), in the hybrid format, in the scenario of the COVID-19 pandemic in 2021. This is an exploratory research with a quantitative and qualitative approach, using historical-dialectical materialism as a method, based on a reading critique of the real, in understanding the socio-historical determinations of reality beyond its immediate appearance. It focuses on carrying out bibliographical studies that give theoretical support to the problem and document analysis in secondary sources. From the woven reflections, we understand the formation trends and the contemporary challenges inherent to the Supervised Internship, above all, in the implementation of the Course Curriculum Guidelines and the National Internship Policy, in the face of the context of dismantling public higher education under the advance of capital in educational policies, from the privatization of higher education and the acceleration of training with the institution of Distance Education (EaD) models, associated with gaps in the teaching-learning process, in the apprehension of the theory/practice relationship and the gaps in the carrying out direct supervision. In the “new normal”, Information and Communication Technologies (ICTs) took place in all dimensions of social life, replacing face-to-face reality with virtual reality, especially in education with the advent of Emergency Remote Teaching (ERE). Thus, the Mandatory Supervised Internship underwent an intensified process of precariousness, lowering it to the level of the logic of distance learning, according to its implementation in line with the principles and guidelines defended by the ethical-political project of Social Work, in the face of the scenario of COVID-19 pandemic.
author2 Silva, Eliana Andrade da
author_facet Silva, Eliana Andrade da
Oliveira, Alice Santos de
format bachelorThesis
author Oliveira, Alice Santos de
author_sort Oliveira, Alice Santos de
title O estágio sob fogo cruzado: contribuições ao debate do "estágio híbrido" em Serviço Social no cenário da pandemia de COVID-19
title_short O estágio sob fogo cruzado: contribuições ao debate do "estágio híbrido" em Serviço Social no cenário da pandemia de COVID-19
title_full O estágio sob fogo cruzado: contribuições ao debate do "estágio híbrido" em Serviço Social no cenário da pandemia de COVID-19
title_fullStr O estágio sob fogo cruzado: contribuições ao debate do "estágio híbrido" em Serviço Social no cenário da pandemia de COVID-19
title_full_unstemmed O estágio sob fogo cruzado: contribuições ao debate do "estágio híbrido" em Serviço Social no cenário da pandemia de COVID-19
title_sort o estágio sob fogo cruzado: contribuições ao debate do "estágio híbrido" em serviço social no cenário da pandemia de covid-19
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50720
work_keys_str_mv AT oliveiraalicesantosde oestagiosobfogocruzadocontribuicoesaodebatedoestagiohibridoemservicosocialnocenariodapandemiadecovid19
AT oliveiraalicesantosde theinternshipunderfirecontributionstothedebateonthehybridinternshipinsocialworkinthecontextofthecovid19pandemic
_version_ 1773961933331890176
spelling ri-123456789-507202023-07-07T17:32:58Z O estágio sob fogo cruzado: contribuições ao debate do "estágio híbrido" em Serviço Social no cenário da pandemia de COVID-19 The Internship under fire: contributions to the debate on the "hybrid internship" in Social Work in the context of the COVID-19 pandemic Oliveira, Alice Santos de Silva, Eliana Andrade da http://lattes.cnpq.br/5616034836065674 http://lattes.cnpq.br/2216989230807890 Hoffmann, Edla http://lattes.cnpq.br/8231237630604757 Araújo, Melissa de Oliveira http://lattes.cnpq.br/2510085542388539 Serviço Social Pandemia Covid-19 Crise do capital Formação profissional Estágio supervisionado CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS The present study deals with the Supervised Internship in Social Work, in the context of Emergency Remote Teaching (ERE) and the COVID-19 pandemic, with the objective of analyzing the conditions for carrying out the Mandatory Supervised Internship of the Social Work Course at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN), in the hybrid format, in the scenario of the COVID-19 pandemic in 2021. This is an exploratory research with a quantitative and qualitative approach, using historical-dialectical materialism as a method, based on a reading critique of the real, in understanding the socio-historical determinations of reality beyond its immediate appearance. It focuses on carrying out bibliographical studies that give theoretical support to the problem and document analysis in secondary sources. From the woven reflections, we understand the formation trends and the contemporary challenges inherent to the Supervised Internship, above all, in the implementation of the Course Curriculum Guidelines and the National Internship Policy, in the face of the context of dismantling public higher education under the advance of capital in educational policies, from the privatization of higher education and the acceleration of training with the institution of Distance Education (EaD) models, associated with gaps in the teaching-learning process, in the apprehension of the theory/practice relationship and the gaps in the carrying out direct supervision. In the “new normal”, Information and Communication Technologies (ICTs) took place in all dimensions of social life, replacing face-to-face reality with virtual reality, especially in education with the advent of Emergency Remote Teaching (ERE). Thus, the Mandatory Supervised Internship underwent an intensified process of precariousness, lowering it to the level of the logic of distance learning, according to its implementation in line with the principles and guidelines defended by the ethical-political project of Social Work, in the face of the scenario of COVID-19 pandemic. O presente estudo versa sobre o Estágio Supervisionado em Serviço Social, no contexto de Ensino Remoto Emergencial (ERE) e de pandemia de COVID-19, tendo como objetivo analisar as condições de realização do Estágio Supervisionado Obrigatório do Curso de Serviço Social da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), no formato híbrido, no cenário da pandemia de COVID-19 em 2021. Trata-se de uma pesquisa exploratória com abordagem quanti-qualitativa, tendo como método o materialismo histórico-dialético, a partir de uma leitura crítica do real, na compreensão das determinações sócio-históricas da realidade para além da sua aparência imediata. Tem como foco a realização de estudos bibliográficos que dão sustentação teórica a problemática e análise documental em fontes secundárias. A partir das reflexões tecidas, compreendemos as tendências da formação e os desafios contemporâneos inerentes ao Estágio Supervisionado, sobretudo, na concretização das Diretrizes Curriculares de Curso e da Política Nacional de Estágio, diante do contexto de desmonte da educação superior pública sob o avanço do capital nas políticas educacionais, a partir da privatização do ensino superior e o aceleramento da formação com a instituição dos modelos de Educação à Distância (EaD), associado às lacunas no processo de ensino-aprendizagem, na apreensão da relação teoria/prática e as lacunas na realização da supervisão direta. No “novo normal”, as Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) tomaram lugar em todas as dimensões da vida social, substituindo a realidade presencial pela virtual, especialmente, na educação com o advento do Ensino Remoto Emergencial (ERE). Assim, o Estágio Supervisionado Obrigatório sofreu um processo de precarização intensificado, rebaixando-o ao nível da lógica do ensino a distância, conforme a sua realização em consonância com os princípios e diretrizes defendidos pelo projeto ético-político do Serviço Social, diante o cenário da pandemia de COVID-19. 2022-12-27T20:51:46Z 2022-12-27T20:51:46Z 2022-12-07 bachelorThesis OLIVEIRA, Alice Santos de. O estágio sob fogo cruzado: contribuições ao debate do "estágio híbrido" em Serviço Social no cenário da pandemia de COVID-19. 2022. 88f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Serviço Social) - Departamento de Serviço social, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50720 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Serviço Social Departamento de Serviço Social