Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro
Objectives: Questioning the teaching-learning process in health is an urgent need to consolidate the fact that scientific knowledge, solely and exclusively, does not cover the subjects' subjectivities and does not reach the concepts of humanization and integral care considered as health budg...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50291 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-50291 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Saúde e gênero Avaliação educacional Pessoas LGBT CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA |
spellingShingle |
Saúde e gênero Avaliação educacional Pessoas LGBT CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA Silva, Yasmin Neves Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro |
description |
Objectives: Questioning the teaching-learning process in health is an urgent need to
consolidate the fact that scientific knowledge, solely and exclusively, does not cover
the subjects' subjectivities and does not reach the concepts of humanization and
integral care considered as health budgets in Brazil. (BRAZIL, 2004). Thus, the
objective of this study was to analyze the inclusion of themes about the health of the
LBGT population in health education in speech therapy courses at public universities
located in the Brazilian Northeast. Methods: This is a cross-sectional and
descriptive study, with a quantitative approach, approved by the Research Ethics
Committee (CEP) under opinion nº nº 4.949.051, carried out with graduating
students of speech therapy courses at public universities located in the Brazilian
Northeast. Results: In the analyzed period, 55 answers were obtained in the
questionnaire made available to analyze the students' knowledge. The questionnaire
was formulated in 3 modules: 1 - Characterization of the students; 2 - University
education and 3 - Students' conceptions. In view of the responses obtained, it was
possible to verify, for the most part, low percentages of people who claim to have
had access to content on the health of the LGBT population during their health
training. Conclusion: Therefore, it is very urgent to reformulate the curriculum of
speech therapy courses in order to include discussions, themes and experiences
that can offer students access to the necessary knowledge to act with universality
and equity in this population. Such an attitude will provide professionals with
welcoming service, political and social knowledge, improve the health care rates of
these users and create environments without prejudice and discrimination. |
author2 |
Telles, Maurício Wiering Pinto |
author_facet |
Telles, Maurício Wiering Pinto Silva, Yasmin Neves |
format |
bachelorThesis |
author |
Silva, Yasmin Neves |
author_sort |
Silva, Yasmin Neves |
title |
Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro |
title_short |
Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro |
title_full |
Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro |
title_fullStr |
Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro |
title_full_unstemmed |
Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro |
title_sort |
formação sobre o cuidado à população lésbica, gay, bissexual, travesti e transexual em cursos de fonoaudiologia do nordeste brasileiro |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50291 |
work_keys_str_mv |
AT silvayasminneves formacaosobreocuidadoapopulacaolesbicagaybissexualtravestietransexualemcursosdefonoaudiologiadonordestebrasileiro |
_version_ |
1773965792180699136 |
spelling |
ri-123456789-502912022-12-19T21:44:23Z Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro Silva, Yasmin Neves Telles, Maurício Wiering Pinto http://lattes.cnpq.br/1110468333218784 Gomes, Sávio Marcelino Correia, Rafaela Bezerra Façanha Lopes, Lavínia Mabel Viana Saúde e gênero Avaliação educacional Pessoas LGBT CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA Objectives: Questioning the teaching-learning process in health is an urgent need to consolidate the fact that scientific knowledge, solely and exclusively, does not cover the subjects' subjectivities and does not reach the concepts of humanization and integral care considered as health budgets in Brazil. (BRAZIL, 2004). Thus, the objective of this study was to analyze the inclusion of themes about the health of the LBGT population in health education in speech therapy courses at public universities located in the Brazilian Northeast. Methods: This is a cross-sectional and descriptive study, with a quantitative approach, approved by the Research Ethics Committee (CEP) under opinion nº nº 4.949.051, carried out with graduating students of speech therapy courses at public universities located in the Brazilian Northeast. Results: In the analyzed period, 55 answers were obtained in the questionnaire made available to analyze the students' knowledge. The questionnaire was formulated in 3 modules: 1 - Characterization of the students; 2 - University education and 3 - Students' conceptions. In view of the responses obtained, it was possible to verify, for the most part, low percentages of people who claim to have had access to content on the health of the LGBT population during their health training. Conclusion: Therefore, it is very urgent to reformulate the curriculum of speech therapy courses in order to include discussions, themes and experiences that can offer students access to the necessary knowledge to act with universality and equity in this population. Such an attitude will provide professionals with welcoming service, political and social knowledge, improve the health care rates of these users and create environments without prejudice and discrimination. Objetivo: Problematizar o processo de ensino-aprendizagem em saúde é uma necessidade urgente para consolidar o fato de que o saber científico, única e exclusivamente, não abrange as subjetividades dos sujeitos e não atinge os conceitos de humanização e atenção integral tidos como pressupostos da saúde no Brasil, (BRASIL, 2004). Assim, o objetivo deste estudo foi analisar a inserção das temáticas sobre a saúde da população LBGT na formação em saúde nos cursos de fonoaudiologia de Universidades Públicas localizadas no Nordeste Brasileiro. Métodos:Trata-se de um estudo transversal e descritivo, com abordagem quantitativa, aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa (CEP) sob parecer nº 4.949.051 (Anexo 1), realizado com alunos concluintes dos cursos de graduação em fonoaudiologia de Universidades Públicas localizadas no Nordeste Brasileiro. Resultados: No período analisado, foram obtidas 55 respostas no questionário disponibilizado para analisar o conhecimento dos discentes. O questionário foi formulado em 3 módulos: 1 - Caracterização dos estudantes; 2 - Formação universitária e 3 - Concepções dos estudantes. Diante das respostas obtidas, foi possível verificar, em sua maioria, baixas porcentagens de pessoas que afirmam ter tido acesso aos conteúdos sobre a saúde da população LGBT durante sua formação em saúde. Conclusão: Portanto, é necessário demasiada urgência na reformulação na grade curricular dos cursos de fonoaudiologia com finalidade de incluir discussões, temáticas e vivências que possam oferecer aos estudantes acesso aos conhecimentos necessários para atuar com universalidade e equidade nessa população. Tal atitude irá proporcionar profissionais com atendimento acolhedor, conhecimento político-social, melhorar os índices de cuidados com saúde desses usuários e criar ambientes sem preconceitos e discriminações. 2022-12-19T21:44:23Z 2022-12-19T21:44:23Z 2022-12-01 bachelorThesis SILVA, Yasmin Neves. Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro. 2022. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fonoaudiologia), Departamento de Fonoaudiologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50291 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Fonoaudiologia Departamento de Fonoaudiologia |