Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro

Objectives: Questioning the teaching-learning process in health is an urgent need to consolidate the fact that scientific knowledge, solely and exclusively, does not cover the subjects' subjectivities and does not reach the concepts of humanization and integral care considered as health budg...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Yasmin Neves
Outros Autores: Telles, Maurício Wiering Pinto
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50291
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-50291
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Saúde e gênero
Avaliação educacional
Pessoas LGBT
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
spellingShingle Saúde e gênero
Avaliação educacional
Pessoas LGBT
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
Silva, Yasmin Neves
Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro
description Objectives: Questioning the teaching-learning process in health is an urgent need to consolidate the fact that scientific knowledge, solely and exclusively, does not cover the subjects' subjectivities and does not reach the concepts of humanization and integral care considered as health budgets in Brazil. (BRAZIL, 2004). Thus, the objective of this study was to analyze the inclusion of themes about the health of the LBGT population in health education in speech therapy courses at public universities located in the Brazilian Northeast. Methods: This is a cross-sectional and descriptive study, with a quantitative approach, approved by the Research Ethics Committee (CEP) under opinion nº nº 4.949.051, carried out with graduating students of speech therapy courses at public universities located in the Brazilian Northeast. Results: In the analyzed period, 55 answers were obtained in the questionnaire made available to analyze the students' knowledge. The questionnaire was formulated in 3 modules: 1 - Characterization of the students; 2 - University education and 3 - Students' conceptions. In view of the responses obtained, it was possible to verify, for the most part, low percentages of people who claim to have had access to content on the health of the LGBT population during their health training. Conclusion: Therefore, it is very urgent to reformulate the curriculum of speech therapy courses in order to include discussions, themes and experiences that can offer students access to the necessary knowledge to act with universality and equity in this population. Such an attitude will provide professionals with welcoming service, political and social knowledge, improve the health care rates of these users and create environments without prejudice and discrimination.
author2 Telles, Maurício Wiering Pinto
author_facet Telles, Maurício Wiering Pinto
Silva, Yasmin Neves
format bachelorThesis
author Silva, Yasmin Neves
author_sort Silva, Yasmin Neves
title Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro
title_short Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro
title_full Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro
title_fullStr Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro
title_full_unstemmed Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro
title_sort formação sobre o cuidado à população lésbica, gay, bissexual, travesti e transexual em cursos de fonoaudiologia do nordeste brasileiro
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50291
work_keys_str_mv AT silvayasminneves formacaosobreocuidadoapopulacaolesbicagaybissexualtravestietransexualemcursosdefonoaudiologiadonordestebrasileiro
_version_ 1773965792180699136
spelling ri-123456789-502912022-12-19T21:44:23Z Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro Silva, Yasmin Neves Telles, Maurício Wiering Pinto http://lattes.cnpq.br/1110468333218784 Gomes, Sávio Marcelino Correia, Rafaela Bezerra Façanha Lopes, Lavínia Mabel Viana Saúde e gênero Avaliação educacional Pessoas LGBT CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA Objectives: Questioning the teaching-learning process in health is an urgent need to consolidate the fact that scientific knowledge, solely and exclusively, does not cover the subjects' subjectivities and does not reach the concepts of humanization and integral care considered as health budgets in Brazil. (BRAZIL, 2004). Thus, the objective of this study was to analyze the inclusion of themes about the health of the LBGT population in health education in speech therapy courses at public universities located in the Brazilian Northeast. Methods: This is a cross-sectional and descriptive study, with a quantitative approach, approved by the Research Ethics Committee (CEP) under opinion nº nº 4.949.051, carried out with graduating students of speech therapy courses at public universities located in the Brazilian Northeast. Results: In the analyzed period, 55 answers were obtained in the questionnaire made available to analyze the students' knowledge. The questionnaire was formulated in 3 modules: 1 - Characterization of the students; 2 - University education and 3 - Students' conceptions. In view of the responses obtained, it was possible to verify, for the most part, low percentages of people who claim to have had access to content on the health of the LGBT population during their health training. Conclusion: Therefore, it is very urgent to reformulate the curriculum of speech therapy courses in order to include discussions, themes and experiences that can offer students access to the necessary knowledge to act with universality and equity in this population. Such an attitude will provide professionals with welcoming service, political and social knowledge, improve the health care rates of these users and create environments without prejudice and discrimination. Objetivo: Problematizar o processo de ensino-aprendizagem em saúde é uma necessidade urgente para consolidar o fato de que o saber científico, única e exclusivamente, não abrange as subjetividades dos sujeitos e não atinge os conceitos de humanização e atenção integral tidos como pressupostos da saúde no Brasil, (BRASIL, 2004). Assim, o objetivo deste estudo foi analisar a inserção das temáticas sobre a saúde da população LBGT na formação em saúde nos cursos de fonoaudiologia de Universidades Públicas localizadas no Nordeste Brasileiro. Métodos:Trata-se de um estudo transversal e descritivo, com abordagem quantitativa, aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa (CEP) sob parecer nº 4.949.051 (Anexo 1), realizado com alunos concluintes dos cursos de graduação em fonoaudiologia de Universidades Públicas localizadas no Nordeste Brasileiro. Resultados: No período analisado, foram obtidas 55 respostas no questionário disponibilizado para analisar o conhecimento dos discentes. O questionário foi formulado em 3 módulos: 1 - Caracterização dos estudantes; 2 - Formação universitária e 3 - Concepções dos estudantes. Diante das respostas obtidas, foi possível verificar, em sua maioria, baixas porcentagens de pessoas que afirmam ter tido acesso aos conteúdos sobre a saúde da população LGBT durante sua formação em saúde. Conclusão: Portanto, é necessário demasiada urgência na reformulação na grade curricular dos cursos de fonoaudiologia com finalidade de incluir discussões, temáticas e vivências que possam oferecer aos estudantes acesso aos conhecimentos necessários para atuar com universalidade e equidade nessa população. Tal atitude irá proporcionar profissionais com atendimento acolhedor, conhecimento político-social, melhorar os índices de cuidados com saúde desses usuários e criar ambientes sem preconceitos e discriminações. 2022-12-19T21:44:23Z 2022-12-19T21:44:23Z 2022-12-01 bachelorThesis SILVA, Yasmin Neves. Formação sobre o cuidado à população Lésbica, Gay, Bissexual, Travesti e Transexual em cursos de Fonoaudiologia do Nordeste brasileiro. 2022. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fonoaudiologia), Departamento de Fonoaudiologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50291 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Fonoaudiologia Departamento de Fonoaudiologia