Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19
PURPOSE: To describe and compare the performance of phonological processing before and after the pandemic of vulnerable students submitted to intervention based on the intervention response model (RTI). METHODS: Longitudinal and descriptive study approved by the Ethics Committee of the Institutio...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50165 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-50165 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Linguagem Vulnerabilidade social Educação Teste de linguagem Aprendizagem Language Low income Education Language tests Learning CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA |
spellingShingle |
Linguagem Vulnerabilidade social Educação Teste de linguagem Aprendizagem Language Low income Education Language tests Learning CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA Lima, João Victor Silva de Barros Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19 |
description |
PURPOSE: To describe and compare the performance of phonological processing
before and after the pandemic of vulnerable students submitted to intervention based
on the intervention response model (RTI). METHODS: Longitudinal and descriptive
study approved by the Ethics Committee of the Institution. Sample composed of 10
students with an average age of 10.5 years, submitted to the assessment of
phonological processing, among them phonological awareness, access to the mental
lexicon and phonological working memory. RESULTS: The analysis between the pre
and post moments indicated that the students, in the first moment, performed below
expectations in phonological awareness (except in phonemic awareness) and in
phonological working memory, while in quick access to the lexicon there was only
inferior performance on the digits subtest. In the post-pandemic period, the students
performed beyond expectations only in the letters subtest of the quick access to the
lexicon and in the phonological working memory. CONCLUSION: Most of the
students in the study showed post-pandemic performance as expected in
phonological awareness skills and quick access to the lexicon, but with performance
still below expectations in phonological working memory. It is suggested that
phonological processing skills be worked on in order to reduce the consequences of
school delay and the impacts of the COVID-19 pandemic, favoring school learning,
especially reading and writing. |
author2 |
Azoni, Cíntia Alves Salgado |
author_facet |
Azoni, Cíntia Alves Salgado Lima, João Victor Silva de Barros |
format |
bachelorThesis |
author |
Lima, João Victor Silva de Barros |
author_sort |
Lima, João Victor Silva de Barros |
title |
Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19 |
title_short |
Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19 |
title_full |
Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19 |
title_fullStr |
Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19 |
title_full_unstemmed |
Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19 |
title_sort |
processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da covid-19 |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50165 |
work_keys_str_mv |
AT limajoaovictorsilvadebarros processamentofonologicodecriancasemvulnerabilidadesocialanteseaposapandemiadacovid19 AT limajoaovictorsilvadebarros phonologicalprocessingofchildreninsocialvulnerabilitybeforeandafterthecovid19pandemic |
_version_ |
1773964331820515328 |
spelling |
ri-123456789-501652022-12-14T15:13:39Z Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19 Phonological processing of children in social vulnerability before and after the COVID-19 pandemic Lima, João Victor Silva de Barros Azoni, Cíntia Alves Salgado https://orcid.org/0000-0002-5071-3645 http://lattes.cnpq.br/5385599236907304 https://orcid.org/0000-0003-2175-9676 http://lattes.cnpq.br/4935645902363577 Azoni, Cíntia Alves Salgado https://orcid.org/0000-0003-2175-9676 http://lattes.cnpq.br/4935645902363577 Gonçalves, Maria de Jesus https://orcid.org/0000-0003-2580-485X http://lattes.cnpq.br/1882493636300348 Souza, Luana Gabriele Garcia de http://lattes.cnpq.br/9324074826314771 Linguagem Vulnerabilidade social Educação Teste de linguagem Aprendizagem Language Low income Education Language tests Learning CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA PURPOSE: To describe and compare the performance of phonological processing before and after the pandemic of vulnerable students submitted to intervention based on the intervention response model (RTI). METHODS: Longitudinal and descriptive study approved by the Ethics Committee of the Institution. Sample composed of 10 students with an average age of 10.5 years, submitted to the assessment of phonological processing, among them phonological awareness, access to the mental lexicon and phonological working memory. RESULTS: The analysis between the pre and post moments indicated that the students, in the first moment, performed below expectations in phonological awareness (except in phonemic awareness) and in phonological working memory, while in quick access to the lexicon there was only inferior performance on the digits subtest. In the post-pandemic period, the students performed beyond expectations only in the letters subtest of the quick access to the lexicon and in the phonological working memory. CONCLUSION: Most of the students in the study showed post-pandemic performance as expected in phonological awareness skills and quick access to the lexicon, but with performance still below expectations in phonological working memory. It is suggested that phonological processing skills be worked on in order to reduce the consequences of school delay and the impacts of the COVID-19 pandemic, favoring school learning, especially reading and writing. OBJETIVO: Descrever e comparar o desempenho do processamento fonológico antes e após a pandemia de escolares em vulnerabilidade submetidos à intervenção baseada no modelo de resposta à intervenção (RTI). MÉTODOS: Estudo longitudinal e descritivo aprovado pelo Comitê de Ética da Instituição. Amostra composta por 10 escolares com idade média de 10,5 anos, submetidos à avaliação do processamento fonológico, dentre elas a consciência fonológica, acesso ao léxico mental e memória de trabalho fonológica. RESULTADOS: A análise entre os momentos pré e pós indicou que os escolares, no primeiro momento, apresentaram desempenho abaixo do esperado na consciência fonológica (exceto em consciência fonêmica) e na memória de trabalho fonológica, já no acesso rápido ao léxico houve desempenho inferior apenas no subteste de dígitos. No pós-pandemia, os escolares apresentaram desempenho fora do esperado apenas no subteste de letras do acesso rápido ao léxico e na memória de trabalho fonológica. CONCLUSÃO: A maioria dos escolares do estudo apresentaram desempenho pós-pandemia dentro do esperado nas habilidades de consciência fonológica e acesso rápido ao léxico, porém com desempenho ainda abaixo do esperado em memória de trabalho fonológica. Sugere-se que as habilidades do processamento fonológico sejam trabalhadas a fim de reduzir as consequências da defasagem escolar e dos impactos da pandemia do COVID-19, favorecendo a aprendizagem escolar, em especial a leitura e escrita. 2022-12-14T15:13:39Z 2022-12-14T15:13:39Z 2022-11-25 bachelorThesis LIMA, João Victor Silva de Barros. Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19. 2022. 41p. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) - Departamento de Fonoaudiologia, Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50165 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Fonoaudioloogia Departamento de Fonoaudiologia |