Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19

PURPOSE: To describe and compare the performance of phonological processing before and after the pandemic of vulnerable students submitted to intervention based on the intervention response model (RTI). METHODS: Longitudinal and descriptive study approved by the Ethics Committee of the Institutio...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Lima, João Victor Silva de Barros
Outros Autores: Azoni, Cíntia Alves Salgado
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50165
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-50165
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Linguagem
Vulnerabilidade social
Educação
Teste de linguagem
Aprendizagem
Language
Low income
Education
Language tests
Learning
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
spellingShingle Linguagem
Vulnerabilidade social
Educação
Teste de linguagem
Aprendizagem
Language
Low income
Education
Language tests
Learning
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
Lima, João Victor Silva de Barros
Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19
description PURPOSE: To describe and compare the performance of phonological processing before and after the pandemic of vulnerable students submitted to intervention based on the intervention response model (RTI). METHODS: Longitudinal and descriptive study approved by the Ethics Committee of the Institution. Sample composed of 10 students with an average age of 10.5 years, submitted to the assessment of phonological processing, among them phonological awareness, access to the mental lexicon and phonological working memory. RESULTS: The analysis between the pre and post moments indicated that the students, in the first moment, performed below expectations in phonological awareness (except in phonemic awareness) and in phonological working memory, while in quick access to the lexicon there was only inferior performance on the digits subtest. In the post-pandemic period, the students performed beyond expectations only in the letters subtest of the quick access to the lexicon and in the phonological working memory. CONCLUSION: Most of the students in the study showed post-pandemic performance as expected in phonological awareness skills and quick access to the lexicon, but with performance still below expectations in phonological working memory. It is suggested that phonological processing skills be worked on in order to reduce the consequences of school delay and the impacts of the COVID-19 pandemic, favoring school learning, especially reading and writing.
author2 Azoni, Cíntia Alves Salgado
author_facet Azoni, Cíntia Alves Salgado
Lima, João Victor Silva de Barros
format bachelorThesis
author Lima, João Victor Silva de Barros
author_sort Lima, João Victor Silva de Barros
title Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19
title_short Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19
title_full Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19
title_fullStr Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19
title_full_unstemmed Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19
title_sort processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da covid-19
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50165
work_keys_str_mv AT limajoaovictorsilvadebarros processamentofonologicodecriancasemvulnerabilidadesocialanteseaposapandemiadacovid19
AT limajoaovictorsilvadebarros phonologicalprocessingofchildreninsocialvulnerabilitybeforeandafterthecovid19pandemic
_version_ 1773964331820515328
spelling ri-123456789-501652022-12-14T15:13:39Z Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19 Phonological processing of children in social vulnerability before and after the COVID-19 pandemic Lima, João Victor Silva de Barros Azoni, Cíntia Alves Salgado https://orcid.org/0000-0002-5071-3645 http://lattes.cnpq.br/5385599236907304 https://orcid.org/0000-0003-2175-9676 http://lattes.cnpq.br/4935645902363577 Azoni, Cíntia Alves Salgado https://orcid.org/0000-0003-2175-9676 http://lattes.cnpq.br/4935645902363577 Gonçalves, Maria de Jesus https://orcid.org/0000-0003-2580-485X http://lattes.cnpq.br/1882493636300348 Souza, Luana Gabriele Garcia de http://lattes.cnpq.br/9324074826314771 Linguagem Vulnerabilidade social Educação Teste de linguagem Aprendizagem Language Low income Education Language tests Learning CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA PURPOSE: To describe and compare the performance of phonological processing before and after the pandemic of vulnerable students submitted to intervention based on the intervention response model (RTI). METHODS: Longitudinal and descriptive study approved by the Ethics Committee of the Institution. Sample composed of 10 students with an average age of 10.5 years, submitted to the assessment of phonological processing, among them phonological awareness, access to the mental lexicon and phonological working memory. RESULTS: The analysis between the pre and post moments indicated that the students, in the first moment, performed below expectations in phonological awareness (except in phonemic awareness) and in phonological working memory, while in quick access to the lexicon there was only inferior performance on the digits subtest. In the post-pandemic period, the students performed beyond expectations only in the letters subtest of the quick access to the lexicon and in the phonological working memory. CONCLUSION: Most of the students in the study showed post-pandemic performance as expected in phonological awareness skills and quick access to the lexicon, but with performance still below expectations in phonological working memory. It is suggested that phonological processing skills be worked on in order to reduce the consequences of school delay and the impacts of the COVID-19 pandemic, favoring school learning, especially reading and writing. OBJETIVO: Descrever e comparar o desempenho do processamento fonológico antes e após a pandemia de escolares em vulnerabilidade submetidos à intervenção baseada no modelo de resposta à intervenção (RTI). MÉTODOS: Estudo longitudinal e descritivo aprovado pelo Comitê de Ética da Instituição. Amostra composta por 10 escolares com idade média de 10,5 anos, submetidos à avaliação do processamento fonológico, dentre elas a consciência fonológica, acesso ao léxico mental e memória de trabalho fonológica. RESULTADOS: A análise entre os momentos pré e pós indicou que os escolares, no primeiro momento, apresentaram desempenho abaixo do esperado na consciência fonológica (exceto em consciência fonêmica) e na memória de trabalho fonológica, já no acesso rápido ao léxico houve desempenho inferior apenas no subteste de dígitos. No pós-pandemia, os escolares apresentaram desempenho fora do esperado apenas no subteste de letras do acesso rápido ao léxico e na memória de trabalho fonológica. CONCLUSÃO: A maioria dos escolares do estudo apresentaram desempenho pós-pandemia dentro do esperado nas habilidades de consciência fonológica e acesso rápido ao léxico, porém com desempenho ainda abaixo do esperado em memória de trabalho fonológica. Sugere-se que as habilidades do processamento fonológico sejam trabalhadas a fim de reduzir as consequências da defasagem escolar e dos impactos da pandemia do COVID-19, favorecendo a aprendizagem escolar, em especial a leitura e escrita. 2022-12-14T15:13:39Z 2022-12-14T15:13:39Z 2022-11-25 bachelorThesis LIMA, João Victor Silva de Barros. Processamento fonológico de crianças em vulnerabilidade social antes e após a pandemia da COVID-19. 2022. 41p. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) - Departamento de Fonoaudiologia, Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50165 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Fonoaudioloogia Departamento de Fonoaudiologia