A biblioteca como contexto de formação da criança leitora: ações e significações de crianças e professoras

The present study’s objectives were: a) to collaborate in the implementation and dynamization of a school library and b) to analyze the practices developed in the library and their contribution as to constitute a child reader according to the meanings of the children and teachers involved. Taking...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Sousa, Rutilene Santos de
Outros Autores: Lopes, Denise Maria de Carvalho
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/49603
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-49603
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Biblioteca escolar
Prática pedagógica
Criança leitora
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Biblioteca escolar
Prática pedagógica
Criança leitora
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Sousa, Rutilene Santos de
A biblioteca como contexto de formação da criança leitora: ações e significações de crianças e professoras
description The present study’s objectives were: a) to collaborate in the implementation and dynamization of a school library and b) to analyze the practices developed in the library and their contribution as to constitute a child reader according to the meanings of the children and teachers involved. Taking a public school library as a reflection and analysis space is also recognizing its importance as a multiple learning tool about the act of reading itself as well as reading as a social practice that, to be learnt and developed, intentional and systematic mediations must be undertaken, that promote, to the children, the interaction with diverse and meaningful written works. The school library, once regarded as an alternative, even optional space in school’s context, is now a mandatory space in all teaching facilities, public or private, according to federal law nº 12.244/24 may/2010. We conceived the idea that this space needs guaranteeing and strengthening in teaching facilities as a legitimate spot of formation of reader subjects. The principals of qualitative approach and the premises of critical-collaborative research-action ruled the investigation. The latter who involved both the analysis of teachers’ and students’ meanings on library practices and a joint effort, solicited and negotiated with the school staff in implementing their library. The study was carried out in a public school in Parnamirim/RN. The subjects were, beyond everyone engaged in constructing the library as a reading practices space, four teachers (three classroom heads and one librarian) and ten children, aged between six and eight, enrolled in three classes of first and second grades of the Elementary School. The research involved participatory observations, semi-structured interviews, and document analysis and field diaries. The teachers’ and children’s meanings point out that the practices experienced in the library under mediation of the teacher responsible can improve absorption of knowledge, procedures and attitudes relevant to the constitution of a child reader, further proving that the school library is/can be/needs to be a fundamental space of experimenting reading practices and formation of reader subjects, which requires public policies enabling physical structures, collections and formation/availability of qualified professionals to library specific tasks.
author2 Lopes, Denise Maria de Carvalho
author_facet Lopes, Denise Maria de Carvalho
Sousa, Rutilene Santos de
format masterThesis
author Sousa, Rutilene Santos de
author_sort Sousa, Rutilene Santos de
title A biblioteca como contexto de formação da criança leitora: ações e significações de crianças e professoras
title_short A biblioteca como contexto de formação da criança leitora: ações e significações de crianças e professoras
title_full A biblioteca como contexto de formação da criança leitora: ações e significações de crianças e professoras
title_fullStr A biblioteca como contexto de formação da criança leitora: ações e significações de crianças e professoras
title_full_unstemmed A biblioteca como contexto de formação da criança leitora: ações e significações de crianças e professoras
title_sort biblioteca como contexto de formação da criança leitora: ações e significações de crianças e professoras
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/49603
work_keys_str_mv AT sousarutilenesantosde abibliotecacomocontextodeformacaodacriancaleitoraacoesesignificacoesdecriancaseprofessoras
AT sousarutilenesantosde bibliotecacomocontextodeformacaodacriancaleitoraacoesesignificacoesdecriancaseprofessoras
_version_ 1773961237494759424
spelling ri-123456789-496032022-10-18T22:14:04Z A biblioteca como contexto de formação da criança leitora: ações e significações de crianças e professoras Sousa, Rutilene Santos de Lopes, Denise Maria de Carvalho http://lattes.cnpq.br/5815821435786227 https://orcid.org/0000-0002-1791-0735 http://lattes.cnpq.br/1935167361851222 Freitas, Alessandra Cardozo de http://lattes.cnpq.br/4424220937257634 Ferreira, Carla Mercês da Rocha Jatobá Biblioteca escolar Prática pedagógica Criança leitora CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present study’s objectives were: a) to collaborate in the implementation and dynamization of a school library and b) to analyze the practices developed in the library and their contribution as to constitute a child reader according to the meanings of the children and teachers involved. Taking a public school library as a reflection and analysis space is also recognizing its importance as a multiple learning tool about the act of reading itself as well as reading as a social practice that, to be learnt and developed, intentional and systematic mediations must be undertaken, that promote, to the children, the interaction with diverse and meaningful written works. The school library, once regarded as an alternative, even optional space in school’s context, is now a mandatory space in all teaching facilities, public or private, according to federal law nº 12.244/24 may/2010. We conceived the idea that this space needs guaranteeing and strengthening in teaching facilities as a legitimate spot of formation of reader subjects. The principals of qualitative approach and the premises of critical-collaborative research-action ruled the investigation. The latter who involved both the analysis of teachers’ and students’ meanings on library practices and a joint effort, solicited and negotiated with the school staff in implementing their library. The study was carried out in a public school in Parnamirim/RN. The subjects were, beyond everyone engaged in constructing the library as a reading practices space, four teachers (three classroom heads and one librarian) and ten children, aged between six and eight, enrolled in three classes of first and second grades of the Elementary School. The research involved participatory observations, semi-structured interviews, and document analysis and field diaries. The teachers’ and children’s meanings point out that the practices experienced in the library under mediation of the teacher responsible can improve absorption of knowledge, procedures and attitudes relevant to the constitution of a child reader, further proving that the school library is/can be/needs to be a fundamental space of experimenting reading practices and formation of reader subjects, which requires public policies enabling physical structures, collections and formation/availability of qualified professionals to library specific tasks. O presente estudo apresentou como objetivo geral: analisar significações de crianças e professores sobre as práticas desenvolvidas na biblioteca, relativas à constituição de práticas leitoras. Tomar o lugar da biblioteca pública escolar como espaço de reflexão e análise é reconhecer a sua importância enquanto espaço de múltiplas aprendizagens acerca do ato de ler, reconhecendo a leitura enquanto prática social que, para ser apreendida e desenvolvida, implica mediações intencionais e sistemáticas que propiciem às crianças aprendizes a interação e a experimentação com escritos diversos e significativos. A biblioteca escolar, antes considerada espaço alternativo ou opcional no contexto da escola, hoje é tido como espaço obrigatório em todas as instituições escolares de ensino público ou privado, de acordo com a lei nº. 12.244/24, de maio de 2010. Concebemos a ideia de que esse espaço precisa ser garantido e fortalecido nas instituições de educação, como lugar legítimo de formação do sujeito leitor. A investigação assumiu os princípios da abordagem qualitativa, bem como das premissas da pesquisa-ação críticocolaborativa. Além dos objetivos relativos à análise das significações de crianças e professoras sobre as práticas vivenciadas na biblioteca, uma ação colaborativa, solicitada e negociada junto à equipe da escola, para a implementação de sua biblioteca. O estudo desenvolveu-se em uma escola pública do município de Parnamirim/RN. Os sujeitos envolvidos, além de todos os que se engajaram na construção da biblioteca como espaço de práticas leitoras, foram, especificamente, quatro professoras (três regentes das salas de aula e uma responsável pela biblioteca) e dez crianças com idades entre seis e oito anos, matriculadas em três turmas de primeiro e segundo anos do Ensino Fundamental. A pesquisa envolveu observações participativas, entrevistas semiestruturadas, análise de documentos e diário de campo. As significações das professoras e das crianças apontam que as práticas vivenciadas na biblioteca sob a mediação da professora responsável podem propiciar a apropriação de conhecimentos, procedimentos e atitudes pertinentes à constituição da criança leitora, corroborando a compreensão de que a biblioteca escolar é/pode/precisa ser espaço fundamental experimentação de práticas de leitura e da formação de sujeitos leitores. E isso, evidentemente requer políticas públicas que viabilizem estruturas físicas, acervos e formação/disponibilização de profissionais qualificados para as tarefas específicas da biblioteca. 2022-10-18T22:12:53Z 2022-10-18T22:12:53Z 2012-10-02 masterThesis SOUSA, Rutilene Santos de. A biblioteca como contexto de formação da criança leitora: ações e significações de crianças e professoras. Orientadora: Denise Maria de Carvalho Lopes. 2012. 109f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/49603 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO