Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo
School visits are essential for museums to accomplish their social role in non-formal education. This work investigated the process of scheduling school visits at the Câmara Cascudo Museum (MCC) between 2017 and 2020, as well as the information covered therein. An exploratory qualitative research wa...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal da Bahia
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48365 https://doi.org/10.9771/rpa.v16i1.47742 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-48365 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-483652022-07-06T19:06:48Z Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo Opportunities for improvement in the process of scheduling school visits at the Câmara Cascudo museum Silva, Bruno Santana da Paiva, Victor Hugo Ferreira https://orcid.org/0000-0002-7689-8000 Fonte de informação Gestão museal Educação não formal Information source Museum management Non-formal education School visits are essential for museums to accomplish their social role in non-formal education. This work investigated the process of scheduling school visits at the Câmara Cascudo Museum (MCC) between 2017 and 2020, as well as the information covered therein. An exploratory qualitative research was carried out using the field study method, articulating participatory observation, documentary research and unstructured interviews. As result, it presented a flowchart of the process of scheduling school visits, a flowchart of the reception of school visits at museum and a class diagram which organizes information covered in this process. It was possible to identify 8 opportunities for improvement that involve: integration of activities, sources and information; loss and inconsistencies of information; needs to review information used; process inefficiency; and expansion of museum-school interaction. These results can help MCC and other museums to improve museum management Visitas escolares são fundamentais para museus cumprirem seu papel social na educação não formal. Este trabalho investigou o processo de agendamento de visitas escolares do Museu Câmara Cascudo (MCC) entre 2017 e 2020, bem como as informações abordadas nele. Realizou-se uma pesquisa qualitativa exploratória com o método estudo de campo, articulando observação participativa, pesquisa documental e entrevistas não estruturadas. Como resultado, apresentou-se um fluxograma do processo de agendamento de visitas escolares, um fluxograma da recepção de visitas escolares no museu e um diagrama de classes que organiza as informações abordadas neste processo. Foi possível identificar 8 oportunidades de melhoria que envolvem: integração de atividades, fontes e informações; perda e inconsistências de informações; necessidades de revisão das informações utilizadas; ineficiência do processo; e ampliação da interação museu-escola. Esses resultados podem auxiliar o MCC e outros museus a aprimorarem a gestão museal 2022-07-06T19:05:55Z 2022-07-06T19:05:55Z 2022 article SILVA, Bruno Santana da; PAIVA, Victor Hugo Ferreira. OPORTUNIDADES DE MELHORIA NO PROCESSO DE AGENDAMENTO DE VISITAS ESCOLARES NO MUSEU CÂMARA CASCUDO. Pontodeacesso, [S.L.], v. 16, n. 1, p. 156-174, 20 jun. 2022. Universidade Federal da Bahia. http://dx.doi.org/10.9771/rpa.v16i1.47742. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/47742. Acesso em: 06 jul. 2022. 1981-6766 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48365 https://doi.org/10.9771/rpa.v16i1.47742 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal da Bahia |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Fonte de informação Gestão museal Educação não formal Information source Museum management Non-formal education |
spellingShingle |
Fonte de informação Gestão museal Educação não formal Information source Museum management Non-formal education Silva, Bruno Santana da Paiva, Victor Hugo Ferreira Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo |
description |
School visits are essential for museums to accomplish their social role in non-formal education. This work investigated the process of scheduling school visits at the Câmara Cascudo Museum (MCC) between 2017 and 2020, as well as the information covered therein. An exploratory qualitative research was carried out using the field study method, articulating participatory observation, documentary research and unstructured interviews. As result, it presented a flowchart of the process of scheduling school visits, a flowchart of the reception of school visits at museum and a class diagram which organizes information covered in this process. It was possible to identify 8 opportunities for improvement that involve: integration of activities, sources and information; loss and inconsistencies of information; needs to review information used; process inefficiency; and expansion of museum-school interaction. These results can help MCC and other museums to improve museum management |
author2 |
https://orcid.org/0000-0002-7689-8000 |
author_facet |
https://orcid.org/0000-0002-7689-8000 Silva, Bruno Santana da Paiva, Victor Hugo Ferreira |
format |
article |
author |
Silva, Bruno Santana da Paiva, Victor Hugo Ferreira |
author_sort |
Silva, Bruno Santana da |
title |
Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo |
title_short |
Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo |
title_full |
Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo |
title_fullStr |
Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo |
title_full_unstemmed |
Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo |
title_sort |
oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu câmara cascudo |
publisher |
Universidade Federal da Bahia |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48365 https://doi.org/10.9771/rpa.v16i1.47742 |
work_keys_str_mv |
AT silvabrunosantanada oportunidadesdemelhorianoprocessodeagendamentodevisitasescolaresnomuseucamaracascudo AT paivavictorhugoferreira oportunidadesdemelhorianoprocessodeagendamentodevisitasescolaresnomuseucamaracascudo AT silvabrunosantanada opportunitiesforimprovementintheprocessofschedulingschoolvisitsatthecamaracascudomuseum AT paivavictorhugoferreira opportunitiesforimprovementintheprocessofschedulingschoolvisitsatthecamaracascudomuseum |
_version_ |
1773960032556154880 |