Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo

School visits are essential for museums to accomplish their social role in non-formal education. This work investigated the process of scheduling school visits at the Câmara Cascudo Museum (MCC) between 2017 and 2020, as well as the information covered therein. An exploratory qualitative research wa...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Silva, Bruno Santana da, Paiva, Victor Hugo Ferreira
Outros Autores: https://orcid.org/0000-0002-7689-8000
Formato: article
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal da Bahia
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48365
https://doi.org/10.9771/rpa.v16i1.47742
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-48365
record_format dspace
spelling ri-123456789-483652022-07-06T19:06:48Z Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo Opportunities for improvement in the process of scheduling school visits at the Câmara Cascudo museum Silva, Bruno Santana da Paiva, Victor Hugo Ferreira https://orcid.org/0000-0002-7689-8000 Fonte de informação Gestão museal Educação não formal Information source Museum management Non-formal education School visits are essential for museums to accomplish their social role in non-formal education. This work investigated the process of scheduling school visits at the Câmara Cascudo Museum (MCC) between 2017 and 2020, as well as the information covered therein. An exploratory qualitative research was carried out using the field study method, articulating participatory observation, documentary research and unstructured interviews. As result, it presented a flowchart of the process of scheduling school visits, a flowchart of the reception of school visits at museum and a class diagram which organizes information covered in this process. It was possible to identify 8 opportunities for improvement that involve: integration of activities, sources and information; loss and inconsistencies of information; needs to review information used; process inefficiency; and expansion of museum-school interaction. These results can help MCC and other museums to improve museum management Visitas escolares são fundamentais para museus cumprirem seu papel social na educação não formal. Este trabalho investigou o processo de agendamento de visitas escolares do Museu Câmara Cascudo (MCC) entre 2017 e 2020, bem como as informações abordadas nele. Realizou-se uma pesquisa qualitativa exploratória com o método estudo de campo, articulando observação participativa, pesquisa documental e entrevistas não estruturadas. Como resultado, apresentou-se um fluxograma do processo de agendamento de visitas escolares, um fluxograma da recepção de visitas escolares no museu e um diagrama de classes que organiza as informações abordadas neste processo. Foi possível identificar 8 oportunidades de melhoria que envolvem: integração de atividades, fontes e informações; perda e inconsistências de informações; necessidades de revisão das informações utilizadas; ineficiência do processo; e ampliação da interação museu-escola. Esses resultados podem auxiliar o MCC e outros museus a aprimorarem a gestão museal 2022-07-06T19:05:55Z 2022-07-06T19:05:55Z 2022 article SILVA, Bruno Santana da; PAIVA, Victor Hugo Ferreira. OPORTUNIDADES DE MELHORIA NO PROCESSO DE AGENDAMENTO DE VISITAS ESCOLARES NO MUSEU CÂMARA CASCUDO. Pontodeacesso, [S.L.], v. 16, n. 1, p. 156-174, 20 jun. 2022. Universidade Federal da Bahia. http://dx.doi.org/10.9771/rpa.v16i1.47742. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/47742. Acesso em: 06 jul. 2022. 1981-6766 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48365 https://doi.org/10.9771/rpa.v16i1.47742 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal da Bahia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Fonte de informação
Gestão museal
Educação não formal
Information source
Museum management
Non-formal education
spellingShingle Fonte de informação
Gestão museal
Educação não formal
Information source
Museum management
Non-formal education
Silva, Bruno Santana da
Paiva, Victor Hugo Ferreira
Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo
description School visits are essential for museums to accomplish their social role in non-formal education. This work investigated the process of scheduling school visits at the Câmara Cascudo Museum (MCC) between 2017 and 2020, as well as the information covered therein. An exploratory qualitative research was carried out using the field study method, articulating participatory observation, documentary research and unstructured interviews. As result, it presented a flowchart of the process of scheduling school visits, a flowchart of the reception of school visits at museum and a class diagram which organizes information covered in this process. It was possible to identify 8 opportunities for improvement that involve: integration of activities, sources and information; loss and inconsistencies of information; needs to review information used; process inefficiency; and expansion of museum-school interaction. These results can help MCC and other museums to improve museum management
author2 https://orcid.org/0000-0002-7689-8000
author_facet https://orcid.org/0000-0002-7689-8000
Silva, Bruno Santana da
Paiva, Victor Hugo Ferreira
format article
author Silva, Bruno Santana da
Paiva, Victor Hugo Ferreira
author_sort Silva, Bruno Santana da
title Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo
title_short Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo
title_full Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo
title_fullStr Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo
title_full_unstemmed Oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu Câmara Cascudo
title_sort oportunidades de melhoria no processo de agendamento de visitas escolares no museu câmara cascudo
publisher Universidade Federal da Bahia
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48365
https://doi.org/10.9771/rpa.v16i1.47742
work_keys_str_mv AT silvabrunosantanada oportunidadesdemelhorianoprocessodeagendamentodevisitasescolaresnomuseucamaracascudo
AT paivavictorhugoferreira oportunidadesdemelhorianoprocessodeagendamentodevisitasescolaresnomuseucamaracascudo
AT silvabrunosantanada opportunitiesforimprovementintheprocessofschedulingschoolvisitsatthecamaracascudomuseum
AT paivavictorhugoferreira opportunitiesforimprovementintheprocessofschedulingschoolvisitsatthecamaracascudomuseum
_version_ 1773960032556154880