Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem
Objective: to identify the relationship among the proposals of the National Curricular Guidelines of the Undergraduate Nursing Course concerning the competencies and skills required for the training of nurses, and the theories of complexity and positivism. Method: this is a theoretical-reflexive stu...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , , , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Revista Baiana de Enfermagem
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44683 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-44683 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-446832021-10-22T10:54:07Z Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem Positivism and complexity: interfaces and influences in the educational context in the undergraduate nursing program Positivismo y complejidad: interfaces e influencias en el contexto de la enseñanza en el pregrado en enfermería Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Santos, Viviane Euzébia Pereira Feijão, Alexsandra Rodrigues Bosco Filho, João Araújo, Marília Souto de Docente Ensino de Enfermagem Enfermagem Nursing Nursing Education Teacher Objective: to identify the relationship among the proposals of the National Curricular Guidelines of the Undergraduate Nursing Course concerning the competencies and skills required for the training of nurses, and the theories of complexity and positivism. Method: this is a theoretical-reflexive study. Results: in the context of nursing education and training, the complex logic is inserted because of the need for dialogue among the different types of knowledge. Accordingly, positivism and complexity theory are regarded as guiding ideas of training, which demonstrates the fact that theories cannot be suppressed, but end up coexisting together and orienting the health training processes. Conclusion: the positivist matrix and the characteristics of a type of logic close to complexity theory can be identified in the several interfaces of the training process of nurses. That is why it is up to the training institutions, teachers and students to reflect on the contributions of each strand. Objetivo: identificar a relação entre as propostas das Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem no tocante às competências e habilidades requeridas para a formação do enfermeiro, e as teorias da complexidade e do positivismo. Método: estudo teórico-reflexivo. Resultados: no contexto do ensino e da formação do enfermeiro, a lógica complexa insere-se em razão da necessidade de diálogo entre os diversos saberes. Assim, o positivismo e a teoria da complexidade são visualizados como ideias balizadoras da formação, o que demonstra o fato de que as teorias não se eliminam, mas acabam convivendo e orientando os processos de formação em saúde. Conclusão: a matriz positivista e as características de uma lógica próxima da teoria da complexidade podem ser identificadas nas diversas interfaces do processo formativo do profissional enfermeiro. Por isso, cabe às instituições formadoras, aos docentes e discentes refletir sobre as contribuições de cada corrente. 2021-10-22T10:53:21Z 2021-10-22T10:53:21Z 2017-03 article COSTA, Raphael Raniere de Oliveira et al. Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem. Revista Baiana de Enfermagem, v. 31, n. 1, p. 1-9, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/17067/14113. 2178-8650 0102-5430 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44683 pt_BR Attribution-NonCommercial 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/br/ application/pdf Revista Baiana de Enfermagem |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Docente Ensino de Enfermagem Enfermagem Nursing Nursing Education Teacher |
spellingShingle |
Docente Ensino de Enfermagem Enfermagem Nursing Nursing Education Teacher Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Santos, Viviane Euzébia Pereira Feijão, Alexsandra Rodrigues Bosco Filho, João Araújo, Marília Souto de Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem |
description |
Objective: to identify the relationship among the proposals of the National Curricular Guidelines of the Undergraduate Nursing Course concerning the competencies and skills required for the training of nurses, and the theories of complexity and positivism. Method: this is a theoretical-reflexive study. Results: in the context of nursing education and training, the complex logic is inserted because of the need for dialogue among the different types of knowledge. Accordingly, positivism and complexity theory are regarded as guiding ideas of training, which demonstrates the fact that theories cannot be suppressed, but end up coexisting together and orienting the health training processes. Conclusion: the positivist matrix and the characteristics of a type of logic close to complexity theory can be identified in the several interfaces of the training process of nurses. That is why it is up to the training institutions, teachers and students to reflect on the contributions of each strand. |
format |
article |
author |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Santos, Viviane Euzébia Pereira Feijão, Alexsandra Rodrigues Bosco Filho, João Araújo, Marília Souto de |
author_facet |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Santos, Viviane Euzébia Pereira Feijão, Alexsandra Rodrigues Bosco Filho, João Araújo, Marília Souto de |
author_sort |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira |
title |
Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem |
title_short |
Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem |
title_full |
Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem |
title_fullStr |
Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem |
title_full_unstemmed |
Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem |
title_sort |
positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem |
publisher |
Revista Baiana de Enfermagem |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44683 |
work_keys_str_mv |
AT costaraphaelranieredeoliveira positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem AT medeirossorayamariade positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem AT santosvivianeeuzebiapereira positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem AT feijaoalexsandrarodrigues positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem AT boscofilhojoao positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem AT araujomariliasoutode positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem AT costaraphaelranieredeoliveira positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram AT medeirossorayamariade positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram AT santosvivianeeuzebiapereira positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram AT feijaoalexsandrarodrigues positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram AT boscofilhojoao positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram AT araujomariliasoutode positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram AT costaraphaelranieredeoliveira positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria AT medeirossorayamariade positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria AT santosvivianeeuzebiapereira positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria AT feijaoalexsandrarodrigues positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria AT boscofilhojoao positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria AT araujomariliasoutode positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria |
_version_ |
1773965477359386624 |