Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem

Objective: to identify the relationship among the proposals of the National Curricular Guidelines of the Undergraduate Nursing Course concerning the competencies and skills required for the training of nurses, and the theories of complexity and positivism. Method: this is a theoretical-reflexive stu...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Costa, Raphael Raniere de Oliveira, Medeiros, Soraya Maria de, Santos, Viviane Euzébia Pereira, Feijão, Alexsandra Rodrigues, Bosco Filho, João, Araújo, Marília Souto de
Formato: article
Idioma:pt_BR
Publicado em: Revista Baiana de Enfermagem
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44683
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-44683
record_format dspace
spelling ri-123456789-446832021-10-22T10:54:07Z Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem Positivism and complexity: interfaces and influences in the educational context in the undergraduate nursing program Positivismo y complejidad: interfaces e influencias en el contexto de la enseñanza en el pregrado en enfermería Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Santos, Viviane Euzébia Pereira Feijão, Alexsandra Rodrigues Bosco Filho, João Araújo, Marília Souto de Docente Ensino de Enfermagem Enfermagem Nursing Nursing Education Teacher Objective: to identify the relationship among the proposals of the National Curricular Guidelines of the Undergraduate Nursing Course concerning the competencies and skills required for the training of nurses, and the theories of complexity and positivism. Method: this is a theoretical-reflexive study. Results: in the context of nursing education and training, the complex logic is inserted because of the need for dialogue among the different types of knowledge. Accordingly, positivism and complexity theory are regarded as guiding ideas of training, which demonstrates the fact that theories cannot be suppressed, but end up coexisting together and orienting the health training processes. Conclusion: the positivist matrix and the characteristics of a type of logic close to complexity theory can be identified in the several interfaces of the training process of nurses. That is why it is up to the training institutions, teachers and students to reflect on the contributions of each strand. Objetivo: identificar a relação entre as propostas das Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem no tocante às competências e habilidades requeridas para a formação do enfermeiro, e as teorias da complexidade e do positivismo. Método: estudo teórico-reflexivo. Resultados: no contexto do ensino e da formação do enfermeiro, a lógica complexa insere-se em razão da necessidade de diálogo entre os diversos saberes. Assim, o positivismo e a teoria da complexidade são visualizados como ideias balizadoras da formação, o que demonstra o fato de que as teorias não se eliminam, mas acabam convivendo e orientando os processos de formação em saúde. Conclusão: a matriz positivista e as características de uma lógica próxima da teoria da complexidade podem ser identificadas nas diversas interfaces do processo formativo do profissional enfermeiro. Por isso, cabe às instituições formadoras, aos docentes e discentes refletir sobre as contribuições de cada corrente. 2021-10-22T10:53:21Z 2021-10-22T10:53:21Z 2017-03 article COSTA, Raphael Raniere de Oliveira et al. Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem. Revista Baiana de Enfermagem, v. 31, n. 1, p. 1-9, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/17067/14113. 2178-8650 0102-5430 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44683 pt_BR Attribution-NonCommercial 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/br/ application/pdf Revista Baiana de Enfermagem
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Docente
Ensino de Enfermagem
Enfermagem
Nursing
Nursing Education
Teacher
spellingShingle Docente
Ensino de Enfermagem
Enfermagem
Nursing
Nursing Education
Teacher
Costa, Raphael Raniere de Oliveira
Medeiros, Soraya Maria de
Santos, Viviane Euzébia Pereira
Feijão, Alexsandra Rodrigues
Bosco Filho, João
Araújo, Marília Souto de
Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem
description Objective: to identify the relationship among the proposals of the National Curricular Guidelines of the Undergraduate Nursing Course concerning the competencies and skills required for the training of nurses, and the theories of complexity and positivism. Method: this is a theoretical-reflexive study. Results: in the context of nursing education and training, the complex logic is inserted because of the need for dialogue among the different types of knowledge. Accordingly, positivism and complexity theory are regarded as guiding ideas of training, which demonstrates the fact that theories cannot be suppressed, but end up coexisting together and orienting the health training processes. Conclusion: the positivist matrix and the characteristics of a type of logic close to complexity theory can be identified in the several interfaces of the training process of nurses. That is why it is up to the training institutions, teachers and students to reflect on the contributions of each strand.
format article
author Costa, Raphael Raniere de Oliveira
Medeiros, Soraya Maria de
Santos, Viviane Euzébia Pereira
Feijão, Alexsandra Rodrigues
Bosco Filho, João
Araújo, Marília Souto de
author_facet Costa, Raphael Raniere de Oliveira
Medeiros, Soraya Maria de
Santos, Viviane Euzébia Pereira
Feijão, Alexsandra Rodrigues
Bosco Filho, João
Araújo, Marília Souto de
author_sort Costa, Raphael Raniere de Oliveira
title Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem
title_short Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem
title_full Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem
title_fullStr Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem
title_full_unstemmed Positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem
title_sort positivismo e complexidade: interfaces e influências no contexto do ensino na graduação em enfermagem
publisher Revista Baiana de Enfermagem
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44683
work_keys_str_mv AT costaraphaelranieredeoliveira positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem
AT medeirossorayamariade positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem
AT santosvivianeeuzebiapereira positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem
AT feijaoalexsandrarodrigues positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem
AT boscofilhojoao positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem
AT araujomariliasoutode positivismoecomplexidadeinterfaceseinfluenciasnocontextodoensinonagraduacaoemenfermagem
AT costaraphaelranieredeoliveira positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram
AT medeirossorayamariade positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram
AT santosvivianeeuzebiapereira positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram
AT feijaoalexsandrarodrigues positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram
AT boscofilhojoao positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram
AT araujomariliasoutode positivismandcomplexityinterfacesandinfluencesintheeducationalcontextintheundergraduatenursingprogram
AT costaraphaelranieredeoliveira positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria
AT medeirossorayamariade positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria
AT santosvivianeeuzebiapereira positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria
AT feijaoalexsandrarodrigues positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria
AT boscofilhojoao positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria
AT araujomariliasoutode positivismoycomplejidadinterfaceseinfluenciasenelcontextodelaensenanzaenelpregradoenenfermeria
_version_ 1773965477359386624