A relevância da literatura infantil para o desenvolvimento sociocultural de crianças da educação infantil de 4 e 5 anos.

This work presents a reflective account of the experiences lived about a didactic sequence of fairy tales developed in the fourth quarter of the current year, in a level IV class with children aged 4 to 5 years, in the follow-up of Early Childhood Education, in the school SELM - Sociedade Educaciona...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Albuquerque, Joanny Laíse da Silva Urbano
Outros Autores: Araújo, Jacyene Melo de Oliveira
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42392
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42392
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação Infantil
EarlyChildhoodEducation
Literatura Infantil
Children'sliterature
Contos de Fadas
Fairy tale
Leitura e Escrita
Reading andwriting
spellingShingle Educação Infantil
EarlyChildhoodEducation
Literatura Infantil
Children'sliterature
Contos de Fadas
Fairy tale
Leitura e Escrita
Reading andwriting
Albuquerque, Joanny Laíse da Silva Urbano
A relevância da literatura infantil para o desenvolvimento sociocultural de crianças da educação infantil de 4 e 5 anos.
description This work presents a reflective account of the experiences lived about a didactic sequence of fairy tales developed in the fourth quarter of the current year, in a level IV class with children aged 4 to 5 years, in the follow-up of Early Childhood Education, in the school SELM - Sociedade Educacional Lenira Morais - located in the city of Ceará-Mirim / RN. The teaching practice was developed with the aim of exploring atmospheres that fairy tales touch, mainly their intrinsic morals, as well as the stimulus to reading and writing. The paper describes the characteristics of the institution, from its foundation to infrastructure, contextualizing children's literature and applying the didactic sequence on fairy tales, as well as bringing the authors' dialogue with the applied practice that was essential for the development of activities. That played an extremely important role in my training and practice, as I was able to observe and add value to the theoretical contributions I had at the university, making a combination of theories and practices. Supported by the theoretical framework of authors such as Marly Amarilha (1997), Brandão and Rosa (2018); and in official documents such as the BNCC (BRASIL, 2017) and the Curricular Document of the State of Rio Grande do Norte (SEEC / RN, 2018). It is concluded that despite the generation in which they originated, fairy tales go through different times, but that their relevance for the formation of the child character prevails, as well as, the incentive for a reading life.
author2 Araújo, Jacyene Melo de Oliveira
author_facet Araújo, Jacyene Melo de Oliveira
Albuquerque, Joanny Laíse da Silva Urbano
format bachelorThesis
author Albuquerque, Joanny Laíse da Silva Urbano
author_sort Albuquerque, Joanny Laíse da Silva Urbano
title A relevância da literatura infantil para o desenvolvimento sociocultural de crianças da educação infantil de 4 e 5 anos.
title_short A relevância da literatura infantil para o desenvolvimento sociocultural de crianças da educação infantil de 4 e 5 anos.
title_full A relevância da literatura infantil para o desenvolvimento sociocultural de crianças da educação infantil de 4 e 5 anos.
title_fullStr A relevância da literatura infantil para o desenvolvimento sociocultural de crianças da educação infantil de 4 e 5 anos.
title_full_unstemmed A relevância da literatura infantil para o desenvolvimento sociocultural de crianças da educação infantil de 4 e 5 anos.
title_sort relevância da literatura infantil para o desenvolvimento sociocultural de crianças da educação infantil de 4 e 5 anos.
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2020
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42392
work_keys_str_mv AT albuquerquejoannylaisedasilvaurbano arelevanciadaliteraturainfantilparaodesenvolvimentosocioculturaldecriancasdaeducacaoinfantilde4e5anos
AT albuquerquejoannylaisedasilvaurbano relevanciadaliteraturainfantilparaodesenvolvimentosocioculturaldecriancasdaeducacaoinfantilde4e5anos
_version_ 1773960590145880064
spelling ri-123456789-423922021-10-05T14:52:09Z A relevância da literatura infantil para o desenvolvimento sociocultural de crianças da educação infantil de 4 e 5 anos. Albuquerque, Joanny Laíse da Silva Urbano Araújo, Jacyene Melo de Oliveira Araújo, Jacyene Melo de Oliveira Ribeiro, Cynara Teixeira Mendes, Sarah de Lima Educação Infantil EarlyChildhoodEducation Literatura Infantil Children'sliterature Contos de Fadas Fairy tale Leitura e Escrita Reading andwriting This work presents a reflective account of the experiences lived about a didactic sequence of fairy tales developed in the fourth quarter of the current year, in a level IV class with children aged 4 to 5 years, in the follow-up of Early Childhood Education, in the school SELM - Sociedade Educacional Lenira Morais - located in the city of Ceará-Mirim / RN. The teaching practice was developed with the aim of exploring atmospheres that fairy tales touch, mainly their intrinsic morals, as well as the stimulus to reading and writing. The paper describes the characteristics of the institution, from its foundation to infrastructure, contextualizing children's literature and applying the didactic sequence on fairy tales, as well as bringing the authors' dialogue with the applied practice that was essential for the development of activities. That played an extremely important role in my training and practice, as I was able to observe and add value to the theoretical contributions I had at the university, making a combination of theories and practices. Supported by the theoretical framework of authors such as Marly Amarilha (1997), Brandão and Rosa (2018); and in official documents such as the BNCC (BRASIL, 2017) and the Curricular Document of the State of Rio Grande do Norte (SEEC / RN, 2018). It is concluded that despite the generation in which they originated, fairy tales go through different times, but that their relevance for the formation of the child character prevails, as well as, the incentive for a reading life. Este trabalho apresenta um relato reflexivo das experiências vivenciadas acerca de uma sequência didática de contos de fadas desenvolvida no IV bimestre do ano vigente, numa turma de nível IV com crianças na faixa etária de 4 a 5 anos, no seguimento de Educação Infantil, no colégio SELM – Sociedade Educacional Lenira Morais – situada na cidade de Ceará-Mirim/RN. A prática docente foi desenvolvida com o objetivo de explorar atmosferas que os contos de fadas tocam, principalmente suas morais intrínsecas, bem como o estímulo a leitura e escrita. O trabalho descreve as características da instituição, da sua fundação à infraestrutura, contextualização da literatura infantil e aplicação da sequência didática sobre contos de fadas, assim como também traz o diálogo dos autores com a prática aplicada que foI basilar para desenvolvimento das atividades. Que teve um papel extremamente importante em minha formação e prática, pois pude observar e agregar valor as contribuições teóricas que tive na universidade, fazendo uma junção de teorias e práticas. Apoiados no referencial teórico de autores como Marly Amarilha (1997), Brandão e Rosa (2018); e nos documentos oficiais como a BNCC (BRASIL, 2017) e o Documento Curricular do Estado do Rio Grande do Norte (SEEC/RN, 2018). Conclui-se que apesar da geração em que se originaram, os contos de fadas perpassam épocas distintas, mas que prevalecem sua relevância para a formação do caráter infantil, bem como, o incentivo para uma vida leitora. 2020-05-28T16:56:41Z 2021-10-05T14:52:09Z 2020-05-28T16:56:41Z 2021-10-05T14:52:09Z 2019-12-05 bachelorThesis 2014001442 ALBUQUERQUE, Joanny Laíse da Silva Urbano. A relevância da literatura infantil para o desenvolvimento sociocultural de crianças da educação infantil de 4 e 5 anos. 2019. 42 f. Relatório (Graduação) - Curso de Pedagogia, Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42392 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia