Concepções de professores sobre os processos de ensino e aprendizagem na adolecência
The objective of this document is to analyze the ideas of the fifth-grade teachers on the basic education about teenage years and its participation during pedagogic practising. The research can be classified as qualitative and exploratory, trying to have a good understanding getting near to the poin...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42226 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-42226 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-422262021-10-05T14:46:35Z Concepções de professores sobre os processos de ensino e aprendizagem na adolecência Gomes, Rafaela Trindade Fonseca, Géssica Fabiely Ribeiro, Cyanara Teixeira Lenci, Adriene Concepções Adolescência Escolarização Ideas Teenage years Education Ciências Humanas The objective of this document is to analyze the ideas of the fifth-grade teachers on the basic education about teenage years and its participation during pedagogic practising. The research can be classified as qualitative and exploratory, trying to have a good understanding getting near to the point examined. A survey was used as a research tool with four pedagogues, who work on the basic education, gathering all the information of the teacher´s ideas about their students between childhood and teenage years and the components for the teaching and learning methods. As bibliographical references there are several authors as follow; Cotinho (2009), Frota (2007), Gutierra (2005), Costa, Lima and Pinheiro (2010). The final result shows the teenage years as a transfer period of time between childhood and adult life with physics and psychics changes. The research concludes that believes and teaching performances carry out consequences to the pedagogic methods of the fifth-year teachers at the basic education. O objetivo desse trabalho é analisar as concepções de professores do 5° ano do ensino fundamental sobre a adolescência e suas implicações para as práticas pedagógicas. A pesquisa pode ser classificada como qualitativa e exploratória, com a intenção de ter uma compreensão e aproximação do tema estudado. Foi utilizado o questionário como ferramenta de pesquisa, aplicado com quatro pedagogos que atuam no 5º ano do ensino fundamental I, com o intuito de coletar as concepções dos mesmos acerca dos discentes na fase de transição entre infância e adolescência e os elementos dos processos de ensino e aprendizagem. No referencial teórico apresenta-se as contribuições de autores como Coutinho (2009), Frota (2007), Gutierra (2005), Costa, Lima, Pinheiro (2010). Os resultados apresentaram a adolescência como um período de transição entre infância e vida adulta com transformações físicas e psíquicas. O estudo conclui que as crenças e representações docentes trazem implicações para as práticas pedagógicas de professores do 5° ano do ensino fundamental. 2017-03-30T00:19:14Z 2021-10-05T14:46:35Z 2017-03-30T00:19:14Z 2021-10-05T14:46:35Z 2016-12-09 bachelorThesis 2012957401 GOMES, Rafaela Trindade. Concepções de professores sobre os processos de ensino e aprendizagem na adolecência. 2016. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42226 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Concepções Adolescência Escolarização Ideas Teenage years Education Ciências Humanas |
spellingShingle |
Concepções Adolescência Escolarização Ideas Teenage years Education Ciências Humanas Gomes, Rafaela Trindade Concepções de professores sobre os processos de ensino e aprendizagem na adolecência |
description |
The objective of this document is to analyze the ideas of the fifth-grade teachers on the basic education about teenage years and its participation during pedagogic practising. The research can be classified as qualitative and exploratory, trying to have a good understanding getting near to the point examined. A survey was used as a research tool with four pedagogues, who work on the basic education, gathering all the information of the teacher´s ideas about their students between childhood and teenage years and the components for the teaching and learning methods. As bibliographical references there are several authors as follow; Cotinho (2009), Frota (2007), Gutierra (2005), Costa, Lima and Pinheiro (2010). The final result shows the teenage years as a transfer period of time between childhood and adult life with physics and psychics changes. The research concludes that believes and teaching performances carry out consequences to the pedagogic methods of the fifth-year teachers at the basic education. |
author2 |
Fonseca, Géssica Fabiely |
author_facet |
Fonseca, Géssica Fabiely Gomes, Rafaela Trindade |
format |
bachelorThesis |
author |
Gomes, Rafaela Trindade |
author_sort |
Gomes, Rafaela Trindade |
title |
Concepções de professores sobre os processos de ensino e aprendizagem na adolecência |
title_short |
Concepções de professores sobre os processos de ensino e aprendizagem na adolecência |
title_full |
Concepções de professores sobre os processos de ensino e aprendizagem na adolecência |
title_fullStr |
Concepções de professores sobre os processos de ensino e aprendizagem na adolecência |
title_full_unstemmed |
Concepções de professores sobre os processos de ensino e aprendizagem na adolecência |
title_sort |
concepções de professores sobre os processos de ensino e aprendizagem na adolecência |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2017 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42226 |
work_keys_str_mv |
AT gomesrafaelatrindade concepcoesdeprofessoressobreosprocessosdeensinoeaprendizagemnaadolecencia |
_version_ |
1773959761633476608 |