Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil
This monograph refers to a research that aimed to analyze the implications of a pedagogy that had as a presupposition the body in motion as well as a perception of the body as a place of learning in children who are in Early Childhood Education. The methodology used to construct the research was qua...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42209 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-42209 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-422092021-10-05T14:46:04Z Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil Movement pedagogy: the body as a place of learning in child education Fonseca, Aline da Silva Dias, Maria Aparecida Dias, Maria Aparecida Sampaio, Marisa Narcizo Sousa, Dandara Queiroga de Oliveira Corpo Movimento Aprendizagem Educação Infantil This monograph refers to a research that aimed to analyze the implications of a pedagogy that had as a presupposition the body in motion as well as a perception of the body as a place of learning in children who are in Early Childhood Education. The methodology used to construct the research was qualitative descriptive, since it described the observations and their specificities of the interventions and the development found in the children, as well as registered the evaluation and interpretations of the results, which specified the meaningful construction of the learning Children, not dissociating body and mind. This work was carried out through bibliographical research and the analysis of interventions promoted by the Stop Motion Project for the perception of creation of movement - assigning to the movement different conceptions of learning, carried out in a Municipal Center for Early Childhood Education in Natal, Rio de Janeiro Great North, with children from 2 to about 3 years of age, level I of the sport. The research consolidated the idea of the body as a place of learning, affirming, from the results obtained on the basis of children's development, the notion of body-object and denominating it as a set of physical, social, affective and historical dimensions, as A fundamental place in the construction of knowledge and in the constitution of the small child as subject. Esta monografia refere-se a uma pesquisa que teve por objetivo analisar as implicações de uma pedagogia que tinha como pressuposto o corpo em movimento assim como uma percepção do corpo como lugar de aprendizagem nas crianças que estão na Educação Infantil. A metodologia que foi usada para a construção das pesquisas foi de caráter qualitativo descritivo, pois descreveu as observações e suas especificidades das intervenções e o desenvolvimento encontrado nas crianças, assim como também registrou a avaliação e interpretações dos resultados, que especificaram a construção significativa da aprendizagem pelas crianças, não dissociando corpo e mente. Este trabalho foi realizado por meio de pesquisa bibliográfica e nas análises de intervenções promovidas pelo Projeto “Stop Motion para a percepção de criação de movimento - atribuindo ao movimento diferentes concepções de aprendizagem”, realizadas em um Centro Municipal de Educação Infantil de Natal, no Rio Grande do Norte, com crianças dos 2 a aproximadamente 3 anos de idade, do nível I da modalidade. A pesquisa consolidou a idéia do corpo como lugar de aprendizagem, afirmando, a partir dos resultados obtidos com base no desenvolvimento das crianças, a noção de corpo-objeto e denominando-o como um conjunto de dimensões física, social, afetiva e histórica, como lugar fundamental da construção dos conhecimentos e na constituição da criança pequena como sujeito. 2018-02-26T12:07:17Z 2021-10-05T14:46:04Z 2018-02-26T12:07:17Z 2021-10-05T14:46:04Z 2016-12-13 bachelorThesis 2012956629 FONSECA, Aline da Silva. Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil. 2016. 48 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42209 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Corpo Movimento Aprendizagem Educação Infantil |
spellingShingle |
Corpo Movimento Aprendizagem Educação Infantil Fonseca, Aline da Silva Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil |
description |
This monograph refers to a research that aimed to analyze the implications of a pedagogy that had as a presupposition the body in motion as well as a perception of the body as a place of learning in children who are in Early Childhood Education. The methodology used to construct the research was qualitative descriptive, since it described the observations and their specificities of the interventions and the development found in the children, as well as registered the evaluation and interpretations of the results, which specified the meaningful construction of the learning Children, not dissociating body and mind. This work was carried out through bibliographical research and the analysis of interventions promoted by the Stop Motion Project for the perception of creation of movement - assigning to the movement different conceptions of learning, carried out in a Municipal Center for Early Childhood Education in Natal, Rio de Janeiro Great North, with children from 2 to about 3 years of age, level I of the sport. The research consolidated the idea of the body as a place of learning, affirming, from the results obtained on the basis of children's development, the notion of body-object and denominating it as a set of physical, social, affective and historical dimensions, as A fundamental place in the construction of knowledge and in the constitution of the small child as subject. |
author2 |
Dias, Maria Aparecida |
author_facet |
Dias, Maria Aparecida Fonseca, Aline da Silva |
format |
bachelorThesis |
author |
Fonseca, Aline da Silva |
author_sort |
Fonseca, Aline da Silva |
title |
Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil |
title_short |
Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil |
title_full |
Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil |
title_fullStr |
Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil |
title_sort |
pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2018 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42209 |
work_keys_str_mv |
AT fonsecaalinedasilva pedagogiadomovimentoocorpocomolugardeaprendizagemnaeducacaoinfantil AT fonsecaalinedasilva movementpedagogythebodyasaplaceoflearninginchildeducation |
_version_ |
1773961795680075776 |