Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil

This monograph refers to a research that aimed to analyze the implications of a pedagogy that had as a presupposition the body in motion as well as a perception of the body as a place of learning in children who are in Early Childhood Education. The methodology used to construct the research was qua...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Fonseca, Aline da Silva
Outros Autores: Dias, Maria Aparecida
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42209
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42209
record_format dspace
spelling ri-123456789-422092021-10-05T14:46:04Z Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil Movement pedagogy: the body as a place of learning in child education Fonseca, Aline da Silva Dias, Maria Aparecida Dias, Maria Aparecida Sampaio, Marisa Narcizo Sousa, Dandara Queiroga de Oliveira Corpo Movimento Aprendizagem Educação Infantil This monograph refers to a research that aimed to analyze the implications of a pedagogy that had as a presupposition the body in motion as well as a perception of the body as a place of learning in children who are in Early Childhood Education. The methodology used to construct the research was qualitative descriptive, since it described the observations and their specificities of the interventions and the development found in the children, as well as registered the evaluation and interpretations of the results, which specified the meaningful construction of the learning Children, not dissociating body and mind. This work was carried out through bibliographical research and the analysis of interventions promoted by the Stop Motion Project for the perception of creation of movement - assigning to the movement different conceptions of learning, carried out in a Municipal Center for Early Childhood Education in Natal, Rio de Janeiro Great North, with children from 2 to about 3 years of age, level I of the sport. The research consolidated the idea of the body as a place of learning, affirming, from the results obtained on the basis of children's development, the notion of body-object and denominating it as a set of physical, social, affective and historical dimensions, as A fundamental place in the construction of knowledge and in the constitution of the small child as subject. Esta monografia refere-se a uma pesquisa que teve por objetivo analisar as implicações de uma pedagogia que tinha como pressuposto o corpo em movimento assim como uma percepção do corpo como lugar de aprendizagem nas crianças que estão na Educação Infantil. A metodologia que foi usada para a construção das pesquisas foi de caráter qualitativo descritivo, pois descreveu as observações e suas especificidades das intervenções e o desenvolvimento encontrado nas crianças, assim como também registrou a avaliação e interpretações dos resultados, que especificaram a construção significativa da aprendizagem pelas crianças, não dissociando corpo e mente. Este trabalho foi realizado por meio de pesquisa bibliográfica e nas análises de intervenções promovidas pelo Projeto “Stop Motion para a percepção de criação de movimento - atribuindo ao movimento diferentes concepções de aprendizagem”, realizadas em um Centro Municipal de Educação Infantil de Natal, no Rio Grande do Norte, com crianças dos 2 a aproximadamente 3 anos de idade, do nível I da modalidade. A pesquisa consolidou a idéia do corpo como lugar de aprendizagem, afirmando, a partir dos resultados obtidos com base no desenvolvimento das crianças, a noção de corpo-objeto e denominando-o como um conjunto de dimensões física, social, afetiva e histórica, como lugar fundamental da construção dos conhecimentos e na constituição da criança pequena como sujeito. 2018-02-26T12:07:17Z 2021-10-05T14:46:04Z 2018-02-26T12:07:17Z 2021-10-05T14:46:04Z 2016-12-13 bachelorThesis 2012956629 FONSECA, Aline da Silva. Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil. 2016. 48 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42209 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Corpo
Movimento
Aprendizagem
Educação Infantil
spellingShingle Corpo
Movimento
Aprendizagem
Educação Infantil
Fonseca, Aline da Silva
Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil
description This monograph refers to a research that aimed to analyze the implications of a pedagogy that had as a presupposition the body in motion as well as a perception of the body as a place of learning in children who are in Early Childhood Education. The methodology used to construct the research was qualitative descriptive, since it described the observations and their specificities of the interventions and the development found in the children, as well as registered the evaluation and interpretations of the results, which specified the meaningful construction of the learning Children, not dissociating body and mind. This work was carried out through bibliographical research and the analysis of interventions promoted by the Stop Motion Project for the perception of creation of movement - assigning to the movement different conceptions of learning, carried out in a Municipal Center for Early Childhood Education in Natal, Rio de Janeiro Great North, with children from 2 to about 3 years of age, level I of the sport. The research consolidated the idea of the body as a place of learning, affirming, from the results obtained on the basis of children's development, the notion of body-object and denominating it as a set of physical, social, affective and historical dimensions, as A fundamental place in the construction of knowledge and in the constitution of the small child as subject.
author2 Dias, Maria Aparecida
author_facet Dias, Maria Aparecida
Fonseca, Aline da Silva
format bachelorThesis
author Fonseca, Aline da Silva
author_sort Fonseca, Aline da Silva
title Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil
title_short Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil
title_full Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil
title_fullStr Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil
title_full_unstemmed Pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil
title_sort pedagogia do movimento: o corpo como lugar de aprendizagem na educação infantil
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42209
work_keys_str_mv AT fonsecaalinedasilva pedagogiadomovimentoocorpocomolugardeaprendizagemnaeducacaoinfantil
AT fonsecaalinedasilva movementpedagogythebodyasaplaceoflearninginchildeducation
_version_ 1773961795680075776