Métodos avaliativos e suas implicações: concepções e avaliações de professores

The present work aims to present the analysis on the practice of school evaluation through a theoretical revision that allows to understand the different tendencies assumed by teachers working in primary education I of the Public Teaching Network of the Municipality of Extremoz/RN. For that, intervi...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Araújo, Elycristina de Andrade Pereira
Outros Autores: Andrade, João Maria de Valença
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42185
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-42185
record_format dspace
spelling ri-123456789-421852021-10-05T14:45:25Z Métodos avaliativos e suas implicações: concepções e avaliações de professores Araújo, Elycristina de Andrade Pereira Andrade, João Maria de Valença Sampaio, Marisa Narcizo Ribeiro, Cynara Teixeira Avaliação da Aprendizagem Concepções de ensino-aprendizagem Perspectiva de professores Learning Assessment Teaching-learning concepts Perspective of teachers Ciências Humanas The present work aims to present the analysis on the practice of school evaluation through a theoretical revision that allows to understand the different tendencies assumed by teachers working in primary education I of the Public Teaching Network of the Municipality of Extremoz/RN. For that, interviews were conducted with a group of teachers who demonstrated their conceptions about the subject. At the same time, we did a bibliographical analysis on the subject in search of a brief historical analysis to understand where it came about and how important the evaluation in the constructive process of the human being. We analyze some works and consider that some authors understand the evaluation as classificatory, while other authors recognize that the evaluation can be mediator, prioritizing in their diagnostic function the decision making, thus seeking actions that contribute to the improvement of the teaching-learning process. Through reflections on the interviews given by teachers, these propositions can be related to the principles suggested by both Hoffmann and Luckesi, since some have demonstrated to act in a mediating way while others present a more disciplinary and classificatory form. It is concluded that teachers emphasized the importance of school evaluation as a key aspect in the construction of the teaching-learning process, although their discourses are not always relevant to their practice or articulate with the curricular determinations in force. O presente trabalho tem como finalidade apresentar a análise sobre a prática da avaliação escolar através de uma revisão teórica que permita compreender as diferentes tendências assumidas por professores atuantes no ensino fundamental I da rede Pública de Ensino do Município de Extremoz/RN. Para tanto, foram realizadas entrevistas com um grupo de professores que demonstraram suas concepções a respeito da temática. Paralelamente, fizemos uma análise bibliográfica sobre o tema em busca de uma breve análise histórica para compreendermos onde surgiu e qual a importância da avaliação no processo construtivo do ser humano. Analisamos algumas obras e consideramos que alguns autores compreendem a avaliação como classificatória, enquanto outros autores reconhecem que a avaliação pode ser mediadora, priorizando em sua função diagnostica a tomada de decisão buscando assim ações que contribuam para a melhoria do processo de ensino-aprendizagem. Por meio de reflexões acerca das entrevistas concedidas pelos professores podem-se relacionar tais proposições aos princípios sugeridos tanto por Hoffmann quanto por Luckesi, visto que alguns demonstraram agir de forma mediadora enquanto outros apresentavam uma forma mais disciplinadora e classificatória. Conclui-se que os professores ressaltaram a importância da avaliação escolar como um aspecto primordial na construção do processo de ensino-aprendizagem, embora seus discursos nem sempre apresentem pertinência com sua prática nem articulem com as determinações curriculares vigentes. 2017-04-10T21:02:01Z 2021-10-05T14:45:25Z 2017-04-10T21:02:01Z 2021-10-05T14:45:25Z 2016-12-12 bachelorThesis 2012956834 ARAÚJO, Elycristina de Andrade Pereira. Métodos avaliativos e suas implicações: concepções e avaliações de professores. 2016. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Departamento de Fundamentos e Políticas da Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42185 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Avaliação da Aprendizagem
Concepções de ensino-aprendizagem
Perspectiva de professores
Learning Assessment
Teaching-learning concepts
Perspective of teachers
Ciências Humanas
spellingShingle Avaliação da Aprendizagem
Concepções de ensino-aprendizagem
Perspectiva de professores
Learning Assessment
Teaching-learning concepts
Perspective of teachers
Ciências Humanas
Araújo, Elycristina de Andrade Pereira
Métodos avaliativos e suas implicações: concepções e avaliações de professores
description The present work aims to present the analysis on the practice of school evaluation through a theoretical revision that allows to understand the different tendencies assumed by teachers working in primary education I of the Public Teaching Network of the Municipality of Extremoz/RN. For that, interviews were conducted with a group of teachers who demonstrated their conceptions about the subject. At the same time, we did a bibliographical analysis on the subject in search of a brief historical analysis to understand where it came about and how important the evaluation in the constructive process of the human being. We analyze some works and consider that some authors understand the evaluation as classificatory, while other authors recognize that the evaluation can be mediator, prioritizing in their diagnostic function the decision making, thus seeking actions that contribute to the improvement of the teaching-learning process. Through reflections on the interviews given by teachers, these propositions can be related to the principles suggested by both Hoffmann and Luckesi, since some have demonstrated to act in a mediating way while others present a more disciplinary and classificatory form. It is concluded that teachers emphasized the importance of school evaluation as a key aspect in the construction of the teaching-learning process, although their discourses are not always relevant to their practice or articulate with the curricular determinations in force.
author2 Andrade, João Maria de Valença
author_facet Andrade, João Maria de Valença
Araújo, Elycristina de Andrade Pereira
format bachelorThesis
author Araújo, Elycristina de Andrade Pereira
author_sort Araújo, Elycristina de Andrade Pereira
title Métodos avaliativos e suas implicações: concepções e avaliações de professores
title_short Métodos avaliativos e suas implicações: concepções e avaliações de professores
title_full Métodos avaliativos e suas implicações: concepções e avaliações de professores
title_fullStr Métodos avaliativos e suas implicações: concepções e avaliações de professores
title_full_unstemmed Métodos avaliativos e suas implicações: concepções e avaliações de professores
title_sort métodos avaliativos e suas implicações: concepções e avaliações de professores
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/42185
work_keys_str_mv AT araujoelycristinadeandradepereira metodosavaliativosesuasimplicacoesconcepcoeseavaliacoesdeprofessores
_version_ 1773958612770619392