Educação Popular e o Teatro do Oprimido: o dinamismo entre as concepções de Paulo Freire e Augusto Boal

This research is based on the ethical-political positioning of social change through a liberating education that converges between the thoughts of Paulo Freire and Augusto Boal. The first was to praise the role of nonconventional education, that is, that is far from the bonds of modern capitalism, a...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Santos, Francisco Alves dos
Outros Autores: Alves, Jefferson Fernandes
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38515
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-38515
record_format dspace
spelling ri-123456789-385152023-03-07T20:41:58Z Educação Popular e o Teatro do Oprimido: o dinamismo entre as concepções de Paulo Freire e Augusto Boal Santos, Francisco Alves dos Alves, Jefferson Fernandes Alves, Jefferson Fernandes Coutinho, Karyne Dias Lopes, Melissa dos Santos Libertação Emancipação This research is based on the ethical-political positioning of social change through a liberating education that converges between the thoughts of Paulo Freire and Augusto Boal. The first was to praise the role of nonconventional education, that is, that is far from the bonds of modern capitalism, aiming only at profit to the detriment of the individual's ethical and moral enrichment, that it becomes an agent that transforms the environment in which it lives. The second, like Paulo Freire, sought to break with the model of banking education in force through theatrical games, an indispensable tool for self-expression and autonomy of the individual. Reflective in character, the present work seeks to discuss about conscientization, emancipation, liberation and overcoming of the oppressed/ oppressed binomial, using experiences lived in schools and other institutions, such as the penitentiary system. Finally, it is justified by the need to emerge in the educational sphere subjects capable of thinking and transforming the world. Esta pesquisa baseia-se no posicionamento ético-político de mudança social através de uma educação libertadora que converge entre o pensamento de Paulo Freire e Augusto Boal. O primeiro se dispôs a enaltecer, durante toda sua trajetória intelectual, o papel da educação não convencional, ou seja, aquela que está longe das amarras do capitalismo moderno, visando tão somente o lucro em detrimento do enriquecimento ético e moral do indivíduo, fazendo com que este se torne agente transformador do meio em que vive. Já o segundo buscou – assim como Paulo Freire – romper com o modelo de educação bancária vigente por meio do Teatro do Oprimido, ferramenta indispensável de autoexpressão e autonomia do indivíduo. De caráter reflexivo, o presente trabalho busca discutir sobre conscientização, emancipação, libertação e superação do binômio opressor/oprimido, utilizando-se de experiências vivenciadas nas escolas e em outras instituições, tais como o sistema penitenciário. Por fim, justifica-se pela necessidade de emergir no âmbito educacional sujeitos capazes de pensar e transformar o mundo. 2018-12-21T20:48:53Z 2021-09-27T12:00:26Z 2018-12-21T20:48:53Z 2021-09-27T12:00:26Z 2018 bachelorThesis 2013030780 SANTOS, Francisco Alves dos. Educação Popular e o Teatro do Oprimido: o dinamismo entre as concepções de Paulo Freire e Augusto Boal. 2018. 40 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Teatro) - Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38515 pt_BR openAccess application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Teatro
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Libertação
Emancipação
spellingShingle Libertação
Emancipação
Santos, Francisco Alves dos
Educação Popular e o Teatro do Oprimido: o dinamismo entre as concepções de Paulo Freire e Augusto Boal
description This research is based on the ethical-political positioning of social change through a liberating education that converges between the thoughts of Paulo Freire and Augusto Boal. The first was to praise the role of nonconventional education, that is, that is far from the bonds of modern capitalism, aiming only at profit to the detriment of the individual's ethical and moral enrichment, that it becomes an agent that transforms the environment in which it lives. The second, like Paulo Freire, sought to break with the model of banking education in force through theatrical games, an indispensable tool for self-expression and autonomy of the individual. Reflective in character, the present work seeks to discuss about conscientization, emancipation, liberation and overcoming of the oppressed/ oppressed binomial, using experiences lived in schools and other institutions, such as the penitentiary system. Finally, it is justified by the need to emerge in the educational sphere subjects capable of thinking and transforming the world.
author2 Alves, Jefferson Fernandes
author_facet Alves, Jefferson Fernandes
Santos, Francisco Alves dos
format bachelorThesis
author Santos, Francisco Alves dos
author_sort Santos, Francisco Alves dos
title Educação Popular e o Teatro do Oprimido: o dinamismo entre as concepções de Paulo Freire e Augusto Boal
title_short Educação Popular e o Teatro do Oprimido: o dinamismo entre as concepções de Paulo Freire e Augusto Boal
title_full Educação Popular e o Teatro do Oprimido: o dinamismo entre as concepções de Paulo Freire e Augusto Boal
title_fullStr Educação Popular e o Teatro do Oprimido: o dinamismo entre as concepções de Paulo Freire e Augusto Boal
title_full_unstemmed Educação Popular e o Teatro do Oprimido: o dinamismo entre as concepções de Paulo Freire e Augusto Boal
title_sort educação popular e o teatro do oprimido: o dinamismo entre as concepções de paulo freire e augusto boal
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2018
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/38515
work_keys_str_mv AT santosfranciscoalvesdos educacaopopulareoteatrodooprimidoodinamismoentreasconcepcoesdepaulofreireeaugustoboal
_version_ 1773962637039632384