Educação especial no ensino fundamental I: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva

The present monographic research on: special education in elementary education I: routines and daily life in an inclusive practice perspective, has as object of study watch how the process of inclusion of the student with intellectual disability in a regular school classroom occurs. It is a qualitat...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Azevedo, Maria da Luz Nóbrega de
Outros Autores: Lima, Célia Fonseca
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37794
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-37794
record_format dspace
spelling ri-123456789-377942021-09-22T14:13:53Z Educação especial no ensino fundamental I: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva Special education not fundamental teaching I: rotines and everydays in a perspective of inclusive practice Azevedo, Maria da Luz Nóbrega de Lima, Célia Fonseca Lima, Célia Fonsêca de Brito, Nazineide Sousa, Gisonaldo Arcanjo de Educação Especial. Prática inclusiva. Deficiência intelectual. The present monographic research on: special education in elementary education I: routines and daily life in an inclusive practice perspective, has as object of study watch how the process of inclusion of the student with intellectual disability in a regular school classroom occurs. It is a qualitative study based on an instrumental case study research, developed through direct observation. It was aimed to identify the knowledge related to the inclusive practice in the daily and routines of a child with intellectual disability, enrolled in the 3rd year of Primary Education and as a theoretical reference we used authors such as: Mantoan (2003), Vygotsky (1989), Sassaki 1997), Mazzota (2005), Ramos (2010), among others. Next, we will describe and characterize the routine and daily life of the student with intellectual disability, trying to understand if there is really the inclusion of the same within the reality investigated in the classroom of regular education. We realize that the student is not included in most moments of his routine. The challenges it faces, in addition of his own limitations, is adapt to the school environment in the way it is offered. A presente pesquisa monográfica sobre: educação especial no ensino fundamental I: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva, tem como objeto de estudo observar como acontece o processo de inclusão do aluno com deficiência intelectual em uma sala de aula da escola regular. É um trabalho de cunho qualitativo com base numa pesquisa de estudo de caso instrumental, desenvolvido através da observação direta. Buscamos identificar os conhecimentos referentes à prática inclusiva nos cotidianos e rotinas de uma criança com deficiência intelectual, matriculada no 3ª ano do Ensino Fundamental e como referencial teórico utilizou de autores (as) como: Mantoan (2003), Vygotsky (1989), Sassaki (1997), Mazzota (2005), Ramos (2010), dentre outros. Logo após, descrevemos e caracterizamos a rotina e o cotidiano do aluno com deficiência intelectual, procurando compreender se existe realmente a inclusão do mesmo, dentro da realidade investigada na sala de aula do ensino regular. Percebemos que o aluno não é incluído na maioria dos momentos da sua rotina. Os desafios que o mesmo enfrenta, além das limitações que lhes são próprias é adequar-se ao ambiente escolar da forma que lhe é oferecido. 2017-04-10T17:31:18Z 2021-09-22T14:13:52Z 2017-04-10T17:31:18Z 2021-09-22T14:13:52Z 2016-12-14 bachelorThesis 2012905737 AZEVEDO, Maria da Luz Nóbrega de. Educação especial no ensino fundamental I: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva. Caicó/RN: UFRN, 2017. (Monografia de Graduação) https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37794 pt_BR openAccess An error occurred getting the license - uri. application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN LICENCIATURA EM PEDAGOGIA
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação Especial. Prática inclusiva. Deficiência intelectual.
spellingShingle Educação Especial. Prática inclusiva. Deficiência intelectual.
Azevedo, Maria da Luz Nóbrega de
Educação especial no ensino fundamental I: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva
description The present monographic research on: special education in elementary education I: routines and daily life in an inclusive practice perspective, has as object of study watch how the process of inclusion of the student with intellectual disability in a regular school classroom occurs. It is a qualitative study based on an instrumental case study research, developed through direct observation. It was aimed to identify the knowledge related to the inclusive practice in the daily and routines of a child with intellectual disability, enrolled in the 3rd year of Primary Education and as a theoretical reference we used authors such as: Mantoan (2003), Vygotsky (1989), Sassaki 1997), Mazzota (2005), Ramos (2010), among others. Next, we will describe and characterize the routine and daily life of the student with intellectual disability, trying to understand if there is really the inclusion of the same within the reality investigated in the classroom of regular education. We realize that the student is not included in most moments of his routine. The challenges it faces, in addition of his own limitations, is adapt to the school environment in the way it is offered.
author2 Lima, Célia Fonseca
author_facet Lima, Célia Fonseca
Azevedo, Maria da Luz Nóbrega de
format bachelorThesis
author Azevedo, Maria da Luz Nóbrega de
author_sort Azevedo, Maria da Luz Nóbrega de
title Educação especial no ensino fundamental I: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva
title_short Educação especial no ensino fundamental I: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva
title_full Educação especial no ensino fundamental I: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva
title_fullStr Educação especial no ensino fundamental I: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva
title_full_unstemmed Educação especial no ensino fundamental I: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva
title_sort educação especial no ensino fundamental i: rotinas e cotidianos numa perspectiva da prática inclusiva
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2017
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/37794
work_keys_str_mv AT azevedomariadaluznobregade educacaoespecialnoensinofundamentalirotinasecotidianosnumaperspectivadapraticainclusiva
AT azevedomariadaluznobregade specialeducationnotfundamentalteachingirotinesandeverydaysinaperspectiveofinclusivepractice
_version_ 1773967077556617216