A Importância da história da Matemática no processo de ensino-aprendizagem de Matemática no ensino fundamental
The present work had as general objective to observe how the History of Mathematics is valued and worked by the Mathematics teachers in the Elementary School. This study was designed as a qualitative research. As a basis for the theoretical framework, we appropriate studies by authors such as Mig...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/36698 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-36698 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-366982021-09-20T19:12:21Z A Importância da história da Matemática no processo de ensino-aprendizagem de Matemática no ensino fundamental Felipe, Wesla Rafaela Oliveira Lima Neto, José Melinho de Ensino-aprendizagem Teaching-learning História da Matemática History of Mathematics Professores Teachers The present work had as general objective to observe how the History of Mathematics is valued and worked by the Mathematics teachers in the Elementary School. This study was designed as a qualitative research. As a basis for the theoretical framework, we appropriate studies by authors such as Miguel and Miorim (2011), D'Ambrósio (1999), Mendes (2009), Bicudo (1999), National Curriculum Parameters for Elementary Education, among others. To achieve the proposed objective we developed a questionnaire for data collection, which was applied to three teachers of mathematics of elementary school in the municipalities of Caicó / RN and Jucurutu / RN. In order to exalt the History of Mathematics in the teaching-learning process of students through stimulating the reflection of teachers for the use of this methodology in the classroom. The research results showed that teachers believe that the history of mathematics is a good ally in the discipline of mathematics, but some difficulties such as the lack of this type of information in textbooks and the short time of classes are obstacles to the use of this methodology in mathematics classes. O presente trabalho teve como objetivo geral observar como a História da Matemática é valorizada e trabalhada pelos professores de Matemática no Ensino Fundamental. Este estudo foi elaborado como sendo uma pesquisa de caráter qualitativa. Como base para o referencial teórico, apropriamo-nos dos estudos de autores como Miguel e Miorim (2011), D’Ambrósio (1999), Mendes (2009), Bicudo (1999), Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental, dentre outros. Para alcançar o objetivo proposto elaboramos um questionário para a coleta de dados, que foi aplicado a três professores de Matemática do Ensino Fundamental dos Municípios de Caicó/RN e Jucurutu/RN. No intuito de exaltar a História da Matemática no processo de ensino-aprendizagem dos alunos através do estímulo a reflexão dos professores para o uso dessa metodologia em sala de aula. Os resultados da pesquisa mostraram que os professores acreditam que a História da Matemática é uma boa aliada na disciplina de Matemática, porém algumas dificuldades como a falta desse tipo de informação nos livros didáticos e o tempo curto das aulas são obstáculos para o uso dessa metodologia nas aulas. 2019-08-29T22:51:47Z 2021-09-20T19:12:21Z 2019-08-29T22:51:47Z 2021-09-20T19:12:21Z 2019-06-26 bachelorThesis 2015038269 FELIPE, Wesla Rafaela Oliveira. A importância da história da Matemática no processo de ensino aprendizagem de Matemática no ensino fundamental. 2019. 35f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) - Departamento de Ciências Exatas e Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2019. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/36698 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Matemática |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino-aprendizagem Teaching-learning História da Matemática History of Mathematics Professores Teachers |
spellingShingle |
Ensino-aprendizagem Teaching-learning História da Matemática History of Mathematics Professores Teachers Felipe, Wesla Rafaela Oliveira A Importância da história da Matemática no processo de ensino-aprendizagem de Matemática no ensino fundamental |
description |
The present work had as general objective to observe how the History of Mathematics is
valued and worked by the Mathematics teachers in the Elementary School. This study was
designed as a qualitative research. As a basis for the theoretical framework, we appropriate
studies by authors such as Miguel and Miorim (2011), D'Ambrósio (1999), Mendes (2009),
Bicudo (1999), National Curriculum Parameters for Elementary Education, among others. To
achieve the proposed objective we developed a questionnaire for data collection, which was
applied to three teachers of mathematics of elementary school in the municipalities of Caicó /
RN and Jucurutu / RN. In order to exalt the History of Mathematics in the teaching-learning
process of students through stimulating the reflection of teachers for the use of this
methodology in the classroom. The research results showed that teachers believe that the
history of mathematics is a good ally in the discipline of mathematics, but some difficulties
such as the lack of this type of information in textbooks and the short time of classes are
obstacles to the use of this methodology in mathematics classes. |
author2 |
Lima Neto, José Melinho de |
author_facet |
Lima Neto, José Melinho de Felipe, Wesla Rafaela Oliveira |
format |
bachelorThesis |
author |
Felipe, Wesla Rafaela Oliveira |
author_sort |
Felipe, Wesla Rafaela Oliveira |
title |
A Importância da história da Matemática no processo de ensino-aprendizagem de Matemática no ensino fundamental |
title_short |
A Importância da história da Matemática no processo de ensino-aprendizagem de Matemática no ensino fundamental |
title_full |
A Importância da história da Matemática no processo de ensino-aprendizagem de Matemática no ensino fundamental |
title_fullStr |
A Importância da história da Matemática no processo de ensino-aprendizagem de Matemática no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
A Importância da história da Matemática no processo de ensino-aprendizagem de Matemática no ensino fundamental |
title_sort |
importância da história da matemática no processo de ensino-aprendizagem de matemática no ensino fundamental |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2019 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/36698 |
work_keys_str_mv |
AT felipeweslarafaelaoliveira aimportanciadahistoriadamatematicanoprocessodeensinoaprendizagemdematematicanoensinofundamental AT felipeweslarafaelaoliveira importanciadahistoriadamatematicanoprocessodeensinoaprendizagemdematematicanoensinofundamental |
_version_ |
1773961775062974464 |