Uma proposta de aproximação entre os conceitos de ruas completas e de lazer com aplicação a um segmento viário
Over the years, the growing population motorization led Brazilian cities to configurations that favor motorized transport, leaving aside the importance of pedestrians and cyclists in the development of road networks. In this sense, this paper aims to present an alternative that provides greater mobi...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34012 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-34012 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-340122021-10-18T20:24:11Z Uma proposta de aproximação entre os conceitos de ruas completas e de lazer com aplicação a um segmento viário A proposal for approaching the concepts of complete streets and leisure streets with an application to a road segment Santos, Amanda Rafaella dos Ruas completas Complete streets Espaços e ruas de lazer Leisure streets and spaces Mobilidade sustentável Sustainable mobility Over the years, the growing population motorization led Brazilian cities to configurations that favor motorized transport, leaving aside the importance of pedestrians and cyclists in the development of road networks. In this sense, this paper aims to present an alternative that provides greater mobility, safety and accessibility to all road users, bringing together the concepts of “complete streets” and “leisure spaces and streets”. The proposal is validated by applying it to Francisco Rafael de Oliveira Street, in the stretch that delimits the Campo Grande Dam, located in the municipality of São Paulo do Potengi. The application demonstrates the possibility of offering a public road space that provides equity in the use of the road among its users, ensuring self-propelled mobility in harmony with that of active modes and with the practice of social, cultural and sporting activities. Ao longo dos anos, a crescente motorização populacional fez com que as cidades brasileiras fossem configuradas de modo a favorecer os transportes motorizados, deixando de lado a importância do pedestre e do ciclista no desenvolvimento das malhas viárias. Nesse sentido, este trabalho objetiva apresentar uma alternativa que proporcione maior mobilidade, segurança e acessibilidade a todos os usuários da via, fazendo convergir os conceitos de “ruas completas” e de “espaços e ruas de lazer”. A validação da proposta se dá pela aplicação à Rua Francisco Rafael de Oliveira, no trecho que delimita a Barragem Campo Grande, localizada no município de São Paulo do Potengi, buscando demonstrar a possibilidade de ofertar um espaço viário público que proporcione equidade no uso da via entre os seus usuários, garantindo a mobilidade automotora em harmonia com aquela dos modos ativos e com a prática de atividades de cunho social, cultural e esportivo. 2021-09-19T23:28:55Z 2021-09-19T23:28:55Z 2021-09-08 article SANTOS, Amanda Rafaella dos. Uma proposta de aproximação entre os conceitos de ruas completas e de lazer com aplicação a um segmento viário. 2021. 18f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Civil) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34012 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Ruas completas Complete streets Espaços e ruas de lazer Leisure streets and spaces Mobilidade sustentável Sustainable mobility |
spellingShingle |
Ruas completas Complete streets Espaços e ruas de lazer Leisure streets and spaces Mobilidade sustentável Sustainable mobility Santos, Amanda Rafaella dos Uma proposta de aproximação entre os conceitos de ruas completas e de lazer com aplicação a um segmento viário |
description |
Over the years, the growing population motorization led Brazilian cities to configurations that favor motorized transport, leaving aside the importance of pedestrians and cyclists in the development of road networks. In this sense, this paper aims to present an alternative that provides greater mobility, safety and accessibility to all road users, bringing together the concepts of “complete streets” and “leisure spaces and streets”. The proposal is validated by applying it to Francisco Rafael de Oliveira Street, in the stretch that delimits the Campo Grande Dam, located in the municipality of São Paulo do Potengi. The application demonstrates the possibility of offering a public road space that provides equity in the use of the road among its users, ensuring self-propelled mobility in harmony with that of active modes and with the practice of social, cultural and sporting activities. |
format |
article |
author |
Santos, Amanda Rafaella dos |
author_facet |
Santos, Amanda Rafaella dos |
author_sort |
Santos, Amanda Rafaella dos |
title |
Uma proposta de aproximação entre os conceitos de ruas completas e de lazer com aplicação a um segmento viário |
title_short |
Uma proposta de aproximação entre os conceitos de ruas completas e de lazer com aplicação a um segmento viário |
title_full |
Uma proposta de aproximação entre os conceitos de ruas completas e de lazer com aplicação a um segmento viário |
title_fullStr |
Uma proposta de aproximação entre os conceitos de ruas completas e de lazer com aplicação a um segmento viário |
title_full_unstemmed |
Uma proposta de aproximação entre os conceitos de ruas completas e de lazer com aplicação a um segmento viário |
title_sort |
uma proposta de aproximação entre os conceitos de ruas completas e de lazer com aplicação a um segmento viário |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34012 |
work_keys_str_mv |
AT santosamandarafaellados umapropostadeaproximacaoentreosconceitosderuascompletasedelazercomaplicacaoaumsegmentoviario AT santosamandarafaellados aproposalforapproachingtheconceptsofcompletestreetsandleisurestreetswithanapplicationtoaroadsegment |
_version_ |
1773963320545509376 |