Simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental
Objective: to analyze the cognitive knowledge, satisfaction and self-confi dence of nursing students based on simulation use in teaching nursing consultation in community nursing vaccination. Methods: an intervention and quantitative study comprised in two phases. A quasi-experimental design of a co...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , , , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31803 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-31803 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Simulação Ensino de enfermagem Atenção primária à saúde Simulation Education, nursing Primary health care |
spellingShingle |
Simulação Ensino de enfermagem Atenção primária à saúde Simulation Education, nursing Primary health care Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Coutinho, Verónica Rita Dias Veríssimo, Cristina Maria Figueira Silva, Margarida Alexandra Nunes Carramanho Gomes Martins Moreira da Lucena, Eudes Euler de Souza Simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental |
description |
Objective: to analyze the cognitive knowledge, satisfaction and self-confi dence of nursing students based on simulation use in teaching nursing consultation in community nursing vaccination. Methods: an intervention and quantitative study comprised in two phases. A quasi-experimental design of a control group not equivalent to the pre- and post-test type was used. All ethical aspects have been respected. The final sample consisted of 94 Portuguese nursing students. They were allocated into two groups: control and experimental. The control group had access to a traditional skill class. The experimental group participated in a simulation session with two cases. In addition to the sociodemographic characterization, the students answered a pre- and post-test to measure cognitive performance. Moreover, satisfaction and self-confi dence in learning scale was applied. A signifi cance level of 5% was adopted. Results: of the 94 students, 95.7% were female, 91.5% were aged between 18 and 20 years, 98.9% were single and 94.7% were unemployed. From the clinical simulation, students learn more when compared to students who participated in the traditional strategy (p value = 0.000). Furthermore, clinical simulation promotes satisfaction among students. Conclusion: since it is a teaching and learning strategy that allows a better cognitive performance, and because it generates satisfaction among students, clinical simulation can be pointed out as a potential strategy for teaching in community nursing |
format |
article |
author |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Coutinho, Verónica Rita Dias Veríssimo, Cristina Maria Figueira Silva, Margarida Alexandra Nunes Carramanho Gomes Martins Moreira da Lucena, Eudes Euler de Souza |
author_facet |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Coutinho, Verónica Rita Dias Veríssimo, Cristina Maria Figueira Silva, Margarida Alexandra Nunes Carramanho Gomes Martins Moreira da Lucena, Eudes Euler de Souza |
author_sort |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira |
title |
Simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental |
title_short |
Simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental |
title_full |
Simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental |
title_fullStr |
Simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental |
title_full_unstemmed |
Simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental |
title_sort |
simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental |
publisher |
Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31803 |
work_keys_str_mv |
AT costaraphaelranieredeoliveira simulacaoclinicanodesempenhocognitivosatisfacaoeautoconfiancanaaprendizagemestudoquaseexperimental AT medeirossorayamariade simulacaoclinicanodesempenhocognitivosatisfacaoeautoconfiancanaaprendizagemestudoquaseexperimental AT coutinhoveronicaritadias simulacaoclinicanodesempenhocognitivosatisfacaoeautoconfiancanaaprendizagemestudoquaseexperimental AT verissimocristinamariafigueira simulacaoclinicanodesempenhocognitivosatisfacaoeautoconfiancanaaprendizagemestudoquaseexperimental AT silvamargaridaalexandranunescarramanhogomesmartinsmoreirada simulacaoclinicanodesempenhocognitivosatisfacaoeautoconfiancanaaprendizagemestudoquaseexperimental AT lucenaeudeseulerdesouza simulacaoclinicanodesempenhocognitivosatisfacaoeautoconfiancanaaprendizagemestudoquaseexperimental AT costaraphaelranieredeoliveira clinicalsimulationincognitiveperformancesatisfactionandselfconfienceinlearningaquasiexperimentalstudy AT medeirossorayamariade clinicalsimulationincognitiveperformancesatisfactionandselfconfienceinlearningaquasiexperimentalstudy AT coutinhoveronicaritadias clinicalsimulationincognitiveperformancesatisfactionandselfconfienceinlearningaquasiexperimentalstudy AT verissimocristinamariafigueira clinicalsimulationincognitiveperformancesatisfactionandselfconfienceinlearningaquasiexperimentalstudy AT silvamargaridaalexandranunescarramanhogomesmartinsmoreirada clinicalsimulationincognitiveperformancesatisfactionandselfconfienceinlearningaquasiexperimentalstudy AT lucenaeudeseulerdesouza clinicalsimulationincognitiveperformancesatisfactionandselfconfienceinlearningaquasiexperimentalstudy |
_version_ |
1773957430095380480 |
spelling |
ri-123456789-318032021-03-14T08:49:32Z Simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental Clinical simulation in cognitive performance, satisfaction and selfconfi ence in learning: a quasi-experimental study Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Coutinho, Verónica Rita Dias Veríssimo, Cristina Maria Figueira Silva, Margarida Alexandra Nunes Carramanho Gomes Martins Moreira da Lucena, Eudes Euler de Souza Simulação Ensino de enfermagem Atenção primária à saúde Simulation Education, nursing Primary health care Objective: to analyze the cognitive knowledge, satisfaction and self-confi dence of nursing students based on simulation use in teaching nursing consultation in community nursing vaccination. Methods: an intervention and quantitative study comprised in two phases. A quasi-experimental design of a control group not equivalent to the pre- and post-test type was used. All ethical aspects have been respected. The final sample consisted of 94 Portuguese nursing students. They were allocated into two groups: control and experimental. The control group had access to a traditional skill class. The experimental group participated in a simulation session with two cases. In addition to the sociodemographic characterization, the students answered a pre- and post-test to measure cognitive performance. Moreover, satisfaction and self-confi dence in learning scale was applied. A signifi cance level of 5% was adopted. Results: of the 94 students, 95.7% were female, 91.5% were aged between 18 and 20 years, 98.9% were single and 94.7% were unemployed. From the clinical simulation, students learn more when compared to students who participated in the traditional strategy (p value = 0.000). Furthermore, clinical simulation promotes satisfaction among students. Conclusion: since it is a teaching and learning strategy that allows a better cognitive performance, and because it generates satisfaction among students, clinical simulation can be pointed out as a potential strategy for teaching in community nursing Objetivo: analisar o conhecimento cognitivo, a satisfação e a autoconfiança de estudantes de enfermagem a partir do uso da simulação no ensino de consulta de enfermagem em vacinação no contexto da enfermagem comunitária. Métodos: estudo de intervenção, quantitativo, compreendido em duas fases. Foi utilizado o delineamento quase-experimental de grupo controle não equivalente do tipo pré-teste e pós-teste. Foram respeitados todos os aspectos éticos. A amostra final foi composta por 94 estudantes de enfermagem portugueses. Os estudantes foram alocados em dois grupos: controle e experimental. O grupo controle teve acesso a uma aula de habilidade tradicional. O grupo experimental participou de uma sessão de simulação com dois casos. Além da caracterização sociodemográfica, os estudantes responderam a um pré-teste e pós-teste para aferir o desempenho cognitivo. Além disso, foi aplicada uma escala de satisfação e autoconfiança na aprendizagem. Adotou-se um nível de significância de 5%. Resultados: dos 94 estudantes, (95,7%) são do sexo feminino, com faixa etária entre 18 e 20 anos (91,5%), solteiros (98,9%), sem vínculo laboral (94,7%). A partir da simulação clínica os estudantes aprendem mais quando comparado aos estudantes que participaram da estratégia tradicional (p valor = 0,000). Além disso, a simulação clínica promove satisfação entre os estudantes. Conclusão: por ser uma estratégia de ensino e aprendizagem que permite um melhor desempenho cognitivo, por gerar satisfação nos estudantes, a simulação clínica pode ser apontada como uma estratégia potencial para o ensino em enfermagem comunitária 2021-03-11T10:39:57Z 2021-03-11T10:39:57Z 2020 article COSTA, Raphael Raniere de Oliveira; MEDEIROS, Soraya Maria de; COUTINHO, Verónica Rita Dias; VERÍSSIMO, Cristina Maria Figueira; SILVA, Margarida Alexandra Nunes Carramanho Gomes Martins Moreira da; LUCENA, Eudes Euler de Souza. Simulação clínica no desempenho cognitivo, satisfação e autoconfiança na aprendizagem: estudo quase-experimental. Acta Paulista de Enfermagem, [s. l.], v. 33, p. 1-8, 2020. Disponível em: https://acta-ape.org/article/simulacao-clinica-no-desempenho-cognitivo-satisfacao-e-autoconfianca-na-aprendizagem-estudo-quase-experimental/. Acesso em: 02 mar. 2021. http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2020ao01236 1982-0194 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31803 10.37689/acta-ape/2020ao01236 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Escola Paulista de Enfermagem da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |