10 anos em retrospectiva: revisão da literatura sobre a certificação ISO 9001
Taking competitive advantage or satisfying the client are reasons that, increasingly, companies seek to implement a Quality Management System (QMS). It brings benefits such as the improvement in the processes, products and services, the enhancement of the company’s image (marketing) and satisfaction...
Na minha lista:
Principais autores: | , , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Centro Universitário SOCIESC - UNISOCIESC
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31633 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-31633 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-316332021-03-07T08:49:09Z 10 anos em retrospectiva: revisão da literatura sobre a certificação ISO 9001 10 years in retrospect: review of the literature about ISO 9001 Silva Junior, Mauro Tomaz da Queiroz, Fernanda Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Jamerson Viegas Certificação Sistema de Gestão da Qualidade NBR ISO 9001 Taking competitive advantage or satisfying the client are reasons that, increasingly, companies seek to implement a Quality Management System (QMS). It brings benefits such as the improvement in the processes, products and services, the enhancement of the company’s image (marketing) and satisfaction of the clients. This paper aims to review the literature about motivation, benefits, difficulties and barriers of ISO 9001 certification. The methodology assessed was the literature review of the last 10 years (2004-2014) in electronic media, magazines, articles and scientific papers available in journals and database sites. It was concluded that ISO 9001 certification drives significant improvements in organizations such as quality, corporate status and sales increase Assumir vantagem competitiva ou satisfazer os clientes são razões que, cada vez mais, empresas buscam para implementar um Sistema de Gestão da Qualidade (SGQ). Este traz benefícios como a melhoria nos processos, produtos e serviços; melhoria na imagem da empresa (marketing) e satisfação dos clientes. Como objetivo este artigo revisará a literatura a respeito da motivação, benefícios, dificuldades e barreiras com a implementação da certificação ISO 9001. A metodologia utilizada foi a revisão de literatura a partir de pesquisas bibliográficas e documentais nos últimos 10 anos (2004-2014) em meios eletrônicos, revistas, artigos e trabalhos científicos disponibilizados em sites de periódicos e bases de dados. Concluiu-se que a certificação ISO 9001 impulsiona melhorias significativas nas organizações tais como: qualidade, reputação da corporação e aumento de vendas 2021-03-02T22:33:39Z 2021-03-02T22:33:39Z 2015 article DA SILVA JUNIOR, MAURO TOMAZ ; BARBOSA PEREIRA QUEIROZ, FERNANDA CRISTINA ; VIEGAS QUEIROZ, JAMERSON . 10 anos em retrospectiva - revisão da literatura sobre a certificação ISO 9001. Produção em Foco, v. 5, p. 364-386, 2015. Disponível em: https://producaoemfoco.org/producaoemfoco/article/view/181. Acesso em: 20 jan. 2021. DOI 10.14521/P2237-5163.2015.0008.0009 2237-5163 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31633 pt_BR application/pdf Centro Universitário SOCIESC - UNISOCIESC |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Certificação Sistema de Gestão da Qualidade NBR ISO 9001 |
spellingShingle |
Certificação Sistema de Gestão da Qualidade NBR ISO 9001 Silva Junior, Mauro Tomaz da Queiroz, Fernanda Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Jamerson Viegas 10 anos em retrospectiva: revisão da literatura sobre a certificação ISO 9001 |
description |
Taking competitive advantage or satisfying the client are reasons that, increasingly, companies seek to implement a Quality Management System (QMS). It brings benefits such as the improvement in the processes, products and services, the enhancement of the company’s image (marketing) and satisfaction of the clients. This paper aims to review the literature about motivation, benefits, difficulties and barriers of ISO 9001 certification. The methodology assessed was the literature review of the last 10 years (2004-2014) in
electronic media, magazines, articles and scientific papers available in journals and database sites. It was concluded that ISO 9001 certification drives significant improvements in organizations such as quality, corporate status and sales increase |
format |
article |
author |
Silva Junior, Mauro Tomaz da Queiroz, Fernanda Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Jamerson Viegas |
author_facet |
Silva Junior, Mauro Tomaz da Queiroz, Fernanda Cristina Barbosa Pereira Queiroz, Jamerson Viegas |
author_sort |
Silva Junior, Mauro Tomaz da |
title |
10 anos em retrospectiva: revisão da literatura sobre a certificação ISO 9001 |
title_short |
10 anos em retrospectiva: revisão da literatura sobre a certificação ISO 9001 |
title_full |
10 anos em retrospectiva: revisão da literatura sobre a certificação ISO 9001 |
title_fullStr |
10 anos em retrospectiva: revisão da literatura sobre a certificação ISO 9001 |
title_full_unstemmed |
10 anos em retrospectiva: revisão da literatura sobre a certificação ISO 9001 |
title_sort |
10 anos em retrospectiva: revisão da literatura sobre a certificação iso 9001 |
publisher |
Centro Universitário SOCIESC - UNISOCIESC |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31633 |
work_keys_str_mv |
AT silvajuniormaurotomazda 10anosemretrospectivarevisaodaliteraturasobreacertificacaoiso9001 AT queirozfernandacristinabarbosapereira 10anosemretrospectivarevisaodaliteraturasobreacertificacaoiso9001 AT queirozjamersonviegas 10anosemretrospectivarevisaodaliteraturasobreacertificacaoiso9001 AT silvajuniormaurotomazda 10yearsinretrospectreviewoftheliteratureaboutiso9001 AT queirozfernandacristinabarbosapereira 10yearsinretrospectreviewoftheliteratureaboutiso9001 AT queirozjamersonviegas 10yearsinretrospectreviewoftheliteratureaboutiso9001 |
_version_ |
1773960946338758656 |