Percursos urbanos: a educação patrimonial a partir do caminhar no centro da cidade de Fortaleza-CE
The research analyzes the importance of the practice heritage education based on walking. The study discusses how walking in historical areas of Fortaleza´s centre provides the recognition of roughness of the historical tissue. The research followed some courses organized by professors and profes...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | doctoralThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29659 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-29659 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Educação patrimonial Caminhabilidade Roteiros culturais de Fortaleza Percepção do patrimônio cultural CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
spellingShingle |
Educação patrimonial Caminhabilidade Roteiros culturais de Fortaleza Percepção do patrimônio cultural CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO Goes, Gérsica Vasconcelos Percursos urbanos: a educação patrimonial a partir do caminhar no centro da cidade de Fortaleza-CE |
description |
The research analyzes the importance of the practice heritage education based on walking.
The study discusses how walking in historical areas of Fortaleza´s centre provides the
recognition of roughness of the historical tissue. The research followed some courses
organized by professors and professionals linked to History, Tourism, Architecture and
Urbanism. The hypothesis of the present study is that, despite the physical conditions and
the neglect of the patrimonial property of Fortaleza, it is possible to practice patrimonial
education activities that contribute to the legibility of the cultural heritage. The
theoretical-methodological framework is the theme of linking urban form and city
apprehension discussed by authors such as Gordon Cullen (2006), José Lamas (2011),
Kevin Lynch (2006) and Camillo Sitte (1992). Another aspect discussed in the thesis is
walking as an instrument for the recognition of the city, authors such as Paola Jacques
(2012a) and Francesco Careri (2013b) clarify these issues. The discussions about cultural
tourism and the proposition of meaningful itineraries for the participants were based on
the writings of Flávia Costa (2014), Hermínia Vargas and Ricardo Paiva (2016). The
study is based on bibliographic, documentary and field research to understand the heritage
perception of the central area of the city. As for the results, it was observed that the
followed tours were essentially informative character, corroborating little to the creation of narratives with the place. Thus, the research aims to propose a route methodology
(course and procedures), so that it is possible to establish a narrative character, which
weaves links between participants with the city's history, providing a panorama of
apprehension of the “resistant” historical fabric in the central area. |
author2 |
Nascimento, José Clewton do |
author_facet |
Nascimento, José Clewton do Goes, Gérsica Vasconcelos |
format |
doctoralThesis |
author |
Goes, Gérsica Vasconcelos |
author_sort |
Goes, Gérsica Vasconcelos |
title |
Percursos urbanos: a educação patrimonial a partir do caminhar no centro da cidade de Fortaleza-CE |
title_short |
Percursos urbanos: a educação patrimonial a partir do caminhar no centro da cidade de Fortaleza-CE |
title_full |
Percursos urbanos: a educação patrimonial a partir do caminhar no centro da cidade de Fortaleza-CE |
title_fullStr |
Percursos urbanos: a educação patrimonial a partir do caminhar no centro da cidade de Fortaleza-CE |
title_full_unstemmed |
Percursos urbanos: a educação patrimonial a partir do caminhar no centro da cidade de Fortaleza-CE |
title_sort |
percursos urbanos: a educação patrimonial a partir do caminhar no centro da cidade de fortaleza-ce |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2020 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29659 |
work_keys_str_mv |
AT goesgersicavasconcelos percursosurbanosaeducacaopatrimonialapartirdocaminharnocentrodacidadedefortalezace |
_version_ |
1773959309448708096 |
spelling |
ri-123456789-296592020-07-19T07:46:06Z Percursos urbanos: a educação patrimonial a partir do caminhar no centro da cidade de Fortaleza-CE Goes, Gérsica Vasconcelos Nascimento, José Clewton do Neves, Berenice Abreu de Castro Jucá Neto, Clóvis Ramiro Cavalcanti, Emanuel Ramos Dantas, George Alexandre Ferreira Araújo, Natália Miranda Vieira de Educação patrimonial Caminhabilidade Roteiros culturais de Fortaleza Percepção do patrimônio cultural CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO The research analyzes the importance of the practice heritage education based on walking. The study discusses how walking in historical areas of Fortaleza´s centre provides the recognition of roughness of the historical tissue. The research followed some courses organized by professors and professionals linked to History, Tourism, Architecture and Urbanism. The hypothesis of the present study is that, despite the physical conditions and the neglect of the patrimonial property of Fortaleza, it is possible to practice patrimonial education activities that contribute to the legibility of the cultural heritage. The theoretical-methodological framework is the theme of linking urban form and city apprehension discussed by authors such as Gordon Cullen (2006), José Lamas (2011), Kevin Lynch (2006) and Camillo Sitte (1992). Another aspect discussed in the thesis is walking as an instrument for the recognition of the city, authors such as Paola Jacques (2012a) and Francesco Careri (2013b) clarify these issues. The discussions about cultural tourism and the proposition of meaningful itineraries for the participants were based on the writings of Flávia Costa (2014), Hermínia Vargas and Ricardo Paiva (2016). The study is based on bibliographic, documentary and field research to understand the heritage perception of the central area of the city. As for the results, it was observed that the followed tours were essentially informative character, corroborating little to the creation of narratives with the place. Thus, the research aims to propose a route methodology (course and procedures), so that it is possible to establish a narrative character, which weaves links between participants with the city's history, providing a panorama of apprehension of the “resistant” historical fabric in the central area. O trabalho analisa a importância da prática da educação patrimonial a partir do caminhar. No estudo discute-se como o andar a pé em áreas históricas do Centro de Fortaleza proporciona o reconhecimento de rugosidades do tecido histórico. A pesquisa acompanhou alguns percursos organizados por professores e profissionais vinculados à História, Turismo, Arquitetura e Urbanismo. A hipótese do presente estudo é que, apesar das condições físicas e do descaso com os bens patrimoniais fortalezenses, é possível exercer atividades de educação patrimonial que contribuem para a legibilidade do patrimônio cultural. Tem-se como referencial teórico-metodológico a temática da vinculação forma urbana e apreensão da cidade discutida por autores como Gordon Cullen (2006), José Lamas (2011), Kevin Lynch (2006) e Camillo Sitte (1992). Outro aspecto discutido na tese é o caminhar como instrumento para o reconhecimento da cidade - autores como Paola Jacques (2012a) e Francesco Careri (2013b) elucidam essas questões. As discussões quanto ao turismo cultural e a proposição de roteiros significativos para os participantes foram fundamentadas nos escritos de Flávia Costa (2014), Hermínia Vargas e Ricardo Paiva (2016). O estudo está embasado em pesquisas bibliográficas, documental e de campo para o entendimento da percepção patrimonial da área central da cidade. Quanto aos resultados, observou-se que os roteiros acompanhados tinham um caráter essencialmente informativo, corroborando pouco para a criação de narrativas com o lugar. Diante disso, a pesquisa tem como objetivo propor uma metodologia de percurso (roteiro e procedimentos), para que seja possível o estabelecimento de um roteiro narrativo, que tece vínculos entre os participantes com a história da cidade, concedendo um panorama de apreensão do tecido histórico “resistente” na área central. 2020-07-16T19:03:50Z 2020-07-16T19:03:50Z 2020-04-17 doctoralThesis GOES, Gérsica Vasconcelos. Percursos urbanos: a educação patrimonial a partir do caminhar no centro da cidade de Fortaleza-CE. 2020. 366f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29659 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARQUITETURA E URBANISMO |