PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22: tradução, adaptação transcultural e avaliação de indicadores psicométricos da versão brasileira

Objectives: To translate, transculturally adapt and evaluate the psychometric indicators of the Brazilian version of the PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22. Materials and methods: An exploratory study carried out in two stages: linguistic validation and evaluation of the psychometric indicato...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Alves, Raquel Emanuele de França Mendes
Outros Autores: Mendonça, Karla Morganna Pereira Pinto de
Formato: doctoralThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Brasil
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27381
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-27381
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Adolescente
Asma
Criança
Estudos de validação
Psicometria
Qualidade de vida
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL
spellingShingle Adolescente
Asma
Criança
Estudos de validação
Psicometria
Qualidade de vida
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL
Alves, Raquel Emanuele de França Mendes
PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22: tradução, adaptação transcultural e avaliação de indicadores psicométricos da versão brasileira
description Objectives: To translate, transculturally adapt and evaluate the psychometric indicators of the Brazilian version of the PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22. Materials and methods: An exploratory study carried out in two stages: linguistic validation and evaluation of the psychometric indicators of the instrument. Clinical control (Childhood Asthma Control Test (c-ACT) and Asthma Control Test (ACT)); health-related quality of life (HRQOL) (Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire (PAQLQ) e PedsQLTM Asthma Module) and spirometry were used for evaluation. The feasibility, reliability, and reproducibility of the measurements obtained with the Brazilian version of the instrument were evaluated through the floor and ceiling effect, Cronbach's alpha coefficient and test-retest (subgroups "with change" and "without change"), respectively. The construct validity was evaluated by the exploratory factorial analysis (EFA) and the concurrent by the correlation between the adapted Brazilian version and PedsQLTM Asthma Module, PAQLQ, c-ACT/ACT and FEV1 and FEV1/FVC. Results: The first step included 57 participants (26 patients between 5 to 18 years and 31 parents/guardians). All items of the questionnaire were clear and understandable (agreement ranging from 0.78 to 1.00). In the pre-test (n = 57), no participants had difficulty understanding. In the second step participated 234 individuals, of which 117 were patients between 2 to 18 years and 117 parents/guardians. The Brazilian version of the instrument had an internal consistency of 0.83 and 0.77 for the version of children/adolescents and parents/guardians, respectively. In its structure were pre-determined 03 factors of orthogonal rotation (varimax) were identified for each domain (asthma symptoms and treatment problems) in the children/adolescents and parents/guardians’ versions to which they explained an adequate cumulative total variance. The main HRQOL indicators of children/adolescents with asthma were those related to shortness of breath, emotional function and difficulties in adhering to treatment. Conclusion: The Brazilian version of the PedsQLTM Asthma Module SF22 questionnaire was able to provide valid and reliable measures for the assessment of the HRQOL of children/adolescents with asthma.
author2 Mendonça, Karla Morganna Pereira Pinto de
author_facet Mendonça, Karla Morganna Pereira Pinto de
Alves, Raquel Emanuele de França Mendes
format doctoralThesis
author Alves, Raquel Emanuele de França Mendes
author_sort Alves, Raquel Emanuele de França Mendes
title PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22: tradução, adaptação transcultural e avaliação de indicadores psicométricos da versão brasileira
title_short PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22: tradução, adaptação transcultural e avaliação de indicadores psicométricos da versão brasileira
title_full PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22: tradução, adaptação transcultural e avaliação de indicadores psicométricos da versão brasileira
title_fullStr PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22: tradução, adaptação transcultural e avaliação de indicadores psicométricos da versão brasileira
title_full_unstemmed PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22: tradução, adaptação transcultural e avaliação de indicadores psicométricos da versão brasileira
title_sort pedsqltm asthma module - short form 22: tradução, adaptação transcultural e avaliação de indicadores psicométricos da versão brasileira
publisher Brasil
publishDate 2019
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27381
work_keys_str_mv AT alvesraquelemanueledefrancamendes pedsqltmasthmamoduleshortform22traducaoadaptacaotransculturaleavaliacaodeindicadorespsicometricosdaversaobrasileira
_version_ 1797696675995713536
spelling ri-123456789-273812024-03-19T04:06:28Z PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22: tradução, adaptação transcultural e avaliação de indicadores psicométricos da versão brasileira Alves, Raquel Emanuele de França Mendes Mendonça, Karla Morganna Pereira Pinto de Guerra, Ricardo Oliveira Alchieri, João Carlos Andriolo, Brenda Nazaré Gomes Sousa, Heloisa Karmelina Carvalho de Adolescente Asma Criança Estudos de validação Psicometria Qualidade de vida CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONAL Objectives: To translate, transculturally adapt and evaluate the psychometric indicators of the Brazilian version of the PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22. Materials and methods: An exploratory study carried out in two stages: linguistic validation and evaluation of the psychometric indicators of the instrument. Clinical control (Childhood Asthma Control Test (c-ACT) and Asthma Control Test (ACT)); health-related quality of life (HRQOL) (Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire (PAQLQ) e PedsQLTM Asthma Module) and spirometry were used for evaluation. The feasibility, reliability, and reproducibility of the measurements obtained with the Brazilian version of the instrument were evaluated through the floor and ceiling effect, Cronbach's alpha coefficient and test-retest (subgroups "with change" and "without change"), respectively. The construct validity was evaluated by the exploratory factorial analysis (EFA) and the concurrent by the correlation between the adapted Brazilian version and PedsQLTM Asthma Module, PAQLQ, c-ACT/ACT and FEV1 and FEV1/FVC. Results: The first step included 57 participants (26 patients between 5 to 18 years and 31 parents/guardians). All items of the questionnaire were clear and understandable (agreement ranging from 0.78 to 1.00). In the pre-test (n = 57), no participants had difficulty understanding. In the second step participated 234 individuals, of which 117 were patients between 2 to 18 years and 117 parents/guardians. The Brazilian version of the instrument had an internal consistency of 0.83 and 0.77 for the version of children/adolescents and parents/guardians, respectively. In its structure were pre-determined 03 factors of orthogonal rotation (varimax) were identified for each domain (asthma symptoms and treatment problems) in the children/adolescents and parents/guardians’ versions to which they explained an adequate cumulative total variance. The main HRQOL indicators of children/adolescents with asthma were those related to shortness of breath, emotional function and difficulties in adhering to treatment. Conclusion: The Brazilian version of the PedsQLTM Asthma Module SF22 questionnaire was able to provide valid and reliable measures for the assessment of the HRQOL of children/adolescents with asthma. Objetivo: Traduzir, adaptar transculturalmente e avaliar os indicadores psicométricos da versão brasileira do PedsQLTM Asthma Module – Short Form 22. Materiais e métodos: Estudo exploratório realizado em 2 etapas: validação linguística e avaliação dos indicadores psicométricos do instrumento. Foram avaliados: o controle clínico (Childhood Asthma Control Test (c-ACT) e Asthma Control Test (ACT)); qualidade de vida (Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire (PAQLQ)) e espirometria. A viabilidade, confiabilidade e reprodutibilidade das medidas obtidas com a versão brasileira do instrumento foram avaliadas através do efeito piso e teto, coeficiente Alfa de Cronbach e teste-reteste, respectivamente. A validade de construto foi avaliada pela análise fatorial exploratória (AFE) e a concorrente pela correlação entre a versão brasileira adaptada e o PedsQLTM Asthma Module, PAQLQ, c-ACT/ACT e VEF1 e VEF1/CVF. Resultados: A etapa 1, incluiu 57 participantes (26 pacientes com idade entre 5 e 18 anos e 31 pais/responsáveis). Todos os itens do questionário se apresentaram claros e compressíveis (concordância variando entre 0,78 e 1,00). No desdobramento cognitivo (n=57), nenhum participante apresentou dificuldade de compreensão. Na etapa 2, participaram 234 indivíduos (117 pacientes entre 2-18 anos e 117 pais/responsáveis). A versão brasileira do instrumento apresentou consistência interna de 0,83 e 0.77 para a versão das crianças/adolescentes e pais/responsáveis, respectivamente. Na sua estrutura foram pré-determinados 03 fatores seguidos de rotação ortogonal (Varimax) para cada domínio (sintomas da asma e problemas de tratamento) nas versões crianças/adolescentes e pais/responsáveis às quais explicaram variância total acumulada adequadas. Os principais indicadores de QVRS de crianças/adolescentes com asma foram os relacionados à falta de ar, função emocional e dificuldades de adesão ao tratamento. Conclusão: A versão brasileira do questionário PedsQLTM Asthma Module SF22 fornece medidas válidas e confiáveis na avaliação da QVRS de crianças/ adolescentes com asma. 2020-02-11 2019-07-24T18:55:47Z 2018-07-26 doctoralThesis ALVES, Raquel Emanuele de França Mendes. PedsQLTM Asthma Module - Short Form 22: tradução, adaptação transcultural e avaliação de indicadores psicométricos da versão brasileira. 2018. 196f. Tese (Doutorado em Fisioterapia) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/27381 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM FISIOTERAPIA