O PIBID de matemática como espaço de formação inicial e continuada na UFRN/Natal
This text presents a research on the Institutional Program of Initiation to Teaching Scholarship (PIBID) of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN/Brazil) and its contributions to the initial and continuing formation of Mathematics teachers. The PIBID is a program centered on the Minist...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24231 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-24231 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-242312022-04-19T21:52:49Z O PIBID de matemática como espaço de formação inicial e continuada na UFRN/Natal Cruz, Klêffiton Soares da Cury, Fernando Guedes http://lattes.cnpq.br/9775299147746333 http://lattes.cnpq.br/6258771568808939 Balvin, Fabian Arley Posada http://lattes.cnpq.br/5612306074421036 Gutierre, Liliane dos Santos http://lattes.cnpq.br/8693761992237347 Assis, Márcia Maria Alves de http://lattes.cnpq.br/7521341931915313 PIBID Matemática Formação de professores Caderno de atividades CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA: ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E MATEMÁTICA This text presents a research on the Institutional Program of Initiation to Teaching Scholarship (PIBID) of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN/Brazil) and its contributions to the initial and continuing formation of Mathematics teachers. The PIBID is a program centered on the Ministry of Education (MEC), managed by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and put into practice by higher education institutions whose main intention is to contribute to teacher training considering the approximation between the public basic school and the university. This research was guided by the question guiding "How does the PIBID of UFRN-Natal in Mathematics contribute to the initial and continued formation of Mathematics teachers from the actions developed?" and to answer it we study documents available by the responsible institutions for PIBID, we analyzed actions developed by the PIBID’s Matematics subproject of UFRN in Natal and also studied the narratives people involved with it. For our analysis we refer to Nóvoa (1992, 1999, 2009), Shulman (1986, 1987)) and Schön (1992, 2000). In addition, we organized book with a several mathematical activities as educational product. This activities were applied by the participants of the Program that we studied. Este texto apresenta uma pesquisa sobre o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e suas contribuições para a formação inicial e continuada de professores de Matemática. O PIBID é um programa centrado no Ministério de Educação (MEC), gerenciado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior (CAPES) e posto em prática por instituições de ensino superior cuja principal intenção é contribuir com a capacitação docente a partir da aproximação entre a escola básica pública e a universidade. Buscamos responder à questão norteadora “Como o PIBID da UFRN-Natal contribuiu para a formação inicial e continuada de professores de Matemática a partir das ações ali desenvolvidas?” e para respondê-lo, estudamos documentos disponibilizados pelos órgãos responsáveis do PIBID, ações desenvolvidas pelo subprojeto de Matemática da UFRN em Natal e narrativas – constituídas a partir de técnicas comuns a estudos em História Oral – de envolvidos com o Programa, coordenadores, supervisores e licenciandos. Para a nossa análise nos reportamos a Nóvoa (1992, 1999, e 2009), Shulman (1986, 1987) e Schön (1992 e 2000) que discutem a formação docente acontecendo dentro da própria profissão com articulações não dicotômicas entre teoria e prática. Além disso, como produto educacional, organizamos um caderno de atividades matemáticas diversas voltadas para a educação básica que foram aplicadas pelos participantes do Programa que estudamos. 2017-11-08T23:46:03Z 2017-11-08T23:46:03Z 2017-07-25 masterThesis CRUZ, Klêffiton Soares da. O PIBID de matemática como espaço de formação inicial e continuada na UFRN/Natal. 2017. 343f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24231 por Atividades de matemática desenvolvidas no PIBID de Matemática da UFRN/Natal Acesso Aberto application/pdf application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E MATEMÁTICA |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
PIBID Matemática Formação de professores Caderno de atividades CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA: ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E MATEMÁTICA |
spellingShingle |
PIBID Matemática Formação de professores Caderno de atividades CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA: ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E MATEMÁTICA Cruz, Klêffiton Soares da O PIBID de matemática como espaço de formação inicial e continuada na UFRN/Natal |
description |
This text presents a research on the Institutional Program of Initiation to Teaching Scholarship (PIBID) of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN/Brazil) and its contributions to the initial and continuing formation of Mathematics teachers. The PIBID is a program centered on the Ministry of Education (MEC), managed by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and put into practice by higher education institutions whose main intention is to contribute to teacher training considering the approximation between the public basic school and the university. This research was guided by the question guiding "How does the PIBID of UFRN-Natal in Mathematics contribute to the initial and continued formation of Mathematics teachers from the actions developed?" and to answer it we study documents available by the responsible institutions for PIBID, we analyzed actions developed by the PIBID’s Matematics subproject of UFRN in Natal and also studied the narratives people involved with it. For our analysis we refer to Nóvoa (1992, 1999, 2009), Shulman (1986, 1987)) and Schön (1992, 2000). In addition, we organized book with a several mathematical activities as educational product. This activities were applied by the participants of the Program that we studied. |
author2 |
Cury, Fernando Guedes |
author_facet |
Cury, Fernando Guedes Cruz, Klêffiton Soares da |
format |
masterThesis |
author |
Cruz, Klêffiton Soares da |
author_sort |
Cruz, Klêffiton Soares da |
title |
O PIBID de matemática como espaço de formação inicial e continuada na UFRN/Natal |
title_short |
O PIBID de matemática como espaço de formação inicial e continuada na UFRN/Natal |
title_full |
O PIBID de matemática como espaço de formação inicial e continuada na UFRN/Natal |
title_fullStr |
O PIBID de matemática como espaço de formação inicial e continuada na UFRN/Natal |
title_full_unstemmed |
O PIBID de matemática como espaço de formação inicial e continuada na UFRN/Natal |
title_sort |
o pibid de matemática como espaço de formação inicial e continuada na ufrn/natal |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2017 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24231 |
work_keys_str_mv |
AT cruzkleffitonsoaresda opibiddematematicacomoespacodeformacaoinicialecontinuadanaufrnnatal |
_version_ |
1773962174878711808 |