O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em aulas para o ensino médio
This paper is part of the framework of the Textual-Interactive Grammar or Textual-Interactive Perspective (Jubran, KOCH, 2006), which is a branch of Textual Linguistic. The research aims to investigate the structure of the Minimum Topic segments in classes for high school, and to describe this proce...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22550 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-22550 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por |
topic |
Perspectiva textual-interativa Tópico discursivo Segmentos tópicos mínimos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
spellingShingle |
Perspectiva textual-interativa Tópico discursivo Segmentos tópicos mínimos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA Silva, Jeany Araújo Mendes da O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em aulas para o ensino médio |
description |
This paper is part of the framework of the Textual-Interactive Grammar or Textual-Interactive Perspective (Jubran, KOCH, 2006), which is a branch of Textual Linguistic. The research aims to investigate the structure of the Minimum Topic segments in classes for high school, and to describe this process. The unit of analysis taken to accomplish these objectives is the discursive topic, because that category will operate in cropping topic segments as well as Minimum Topic segments. From a methodological point of view, the study adopted the empirical-inductive method of analysis from a qualitative approach. From the proposal to investigate how is the internal structuring of Minimum Topic SegTs (PENHAVEL, 2010) in expositive classes (SILVA, 2008), we collected corresponding biology, Geography, History and Portuguese classes, in a public school from Pernambuco. In this direction, to carry out a more detailed analysis of the topic segments, we selected one of the classes for analysis, because we believe that is representative in a set of classes. Finally, we noted in the analysis that the process of internal structuring of minimum SegTs, particularly the expositive classes, has as a general principle of structuring the sequential chaining four topical units: Outlining initial, Problem (question), Explanation and Ratification-assessment. In addition to this, there are other ways of structuring carried out with three, two or one topical unit but they based on the general principle of structuring of minimum SegTs. Thus, we identified among the most recurrent forms, SegTs are organized with the sequential chaining Question, Explanation, Ratification-assessment; Outlining initial, Explanation, Ratification-assessment; or just Outlining initial, Explanation, Ratification-assessment; Explanation, Ratification-assessment. There are still SegTs structured only with the Explanation unit. Furthermore, it is the only topic unit that occurs in all SegTs. |
author2 |
Galvão, Marise Adriana Mamede |
author_facet |
Galvão, Marise Adriana Mamede Silva, Jeany Araújo Mendes da |
format |
masterThesis |
author |
Silva, Jeany Araújo Mendes da |
author_sort |
Silva, Jeany Araújo Mendes da |
title |
O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em aulas para o ensino médio |
title_short |
O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em aulas para o ensino médio |
title_full |
O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em aulas para o ensino médio |
title_fullStr |
O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em aulas para o ensino médio |
title_full_unstemmed |
O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em aulas para o ensino médio |
title_sort |
o processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em aulas para o ensino médio |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2017 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22550 |
work_keys_str_mv |
AT silvajeanyaraujomendesda oprocessodeestruturacaointernadesegmentostopicosminimosemaulasparaoensinomedio |
_version_ |
1773966248638414848 |
spelling |
ri-123456789-225502017-11-03T20:28:00Z O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em aulas para o ensino médio Silva, Jeany Araújo Mendes da Galvão, Marise Adriana Mamede http://lattes.cnpq.br/3137518897203212 http://lattes.cnpq.br/1829337364208280 Pinheiro, Clemilton Lopes http://lattes.cnpq.br/7756919777040878 Queiroz, Maria Eliete de http://lattes.cnpq.br/3521788341452076 Perspectiva textual-interativa Tópico discursivo Segmentos tópicos mínimos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA This paper is part of the framework of the Textual-Interactive Grammar or Textual-Interactive Perspective (Jubran, KOCH, 2006), which is a branch of Textual Linguistic. The research aims to investigate the structure of the Minimum Topic segments in classes for high school, and to describe this process. The unit of analysis taken to accomplish these objectives is the discursive topic, because that category will operate in cropping topic segments as well as Minimum Topic segments. From a methodological point of view, the study adopted the empirical-inductive method of analysis from a qualitative approach. From the proposal to investigate how is the internal structuring of Minimum Topic SegTs (PENHAVEL, 2010) in expositive classes (SILVA, 2008), we collected corresponding biology, Geography, History and Portuguese classes, in a public school from Pernambuco. In this direction, to carry out a more detailed analysis of the topic segments, we selected one of the classes for analysis, because we believe that is representative in a set of classes. Finally, we noted in the analysis that the process of internal structuring of minimum SegTs, particularly the expositive classes, has as a general principle of structuring the sequential chaining four topical units: Outlining initial, Problem (question), Explanation and Ratification-assessment. In addition to this, there are other ways of structuring carried out with three, two or one topical unit but they based on the general principle of structuring of minimum SegTs. Thus, we identified among the most recurrent forms, SegTs are organized with the sequential chaining Question, Explanation, Ratification-assessment; Outlining initial, Explanation, Ratification-assessment; or just Outlining initial, Explanation, Ratification-assessment; Explanation, Ratification-assessment. There are still SegTs structured only with the Explanation unit. Furthermore, it is the only topic unit that occurs in all SegTs. Esta dissertação insere-se no âmbito da Perspectiva Textual-Interativa (JUBRAN; KOCH, 2006), que constitui uma vertente da Linguística Textual. A pesquisa tem como propósito investigar a estruturação dos Segmentos Tópicos Mínimos (SegTs mínimos) em aulas para o ensino médio, bem como descrever esse processo. A unidade de análise tomada para a consecução desses objetivos é o tópico discursivo, uma vez que essa categoria permite operar no recorte de segmentos tópicos como também dos segmentos tópicos mínimos. Do ponto de vista metodológico, o trabalho adotou o método empírico-indutivo de análise, a partir de uma abordagem qualitativa. Partindo da proposta de investigar como ocorre o processo de estruturação interna de SegTs mínimos (PENHAVEL, 2010) em aulas expositivas (SILVA, 2008), coletamos dados correspondentes a aulas de Biologia, de Geografia, de História e de Português, em uma escola de Ensino Médio da rede pública do estado de Pernambuco. Nessa direção, para realizar uma análise mais detalhada dos segmentos tópicos mínimos, selecionamos uma das aulas para análise, por considerarmos que é representativa dentro do conjunto das aulas expositivas. Finalmente, verificamos nas análises que o processo de estruturação dos SegTs mínimos, particularmente da aula expositiva, tem como princípio geral o encadeamento sequencial de quatro unidades tópicas: Esquematização inicial, Problema(questão), Explicação e Ratificação-avaliação. Além dessa, há outras formas de estruturação que se realizam com três, duas ou uma unidade tópica, cujas bases permanecem no princípio geral de estruturação dos SegTs mínimos. Assim, identificamos entre as formas mais recorrentes, SegTs organizados com base no encadeamento sequencial Questão-Explicação-Avaliação, Esquematização inicial-Explicação-Avaliação; ou apenas Esquematização inicial-Explicação, Explicação-Avaliação. Há ainda SegTs estruturados tão-somente com a unidade de Explicação que é a única unidade tópica de estruturação que ocorre em todos os SegTs. 2017-04-04T22:15:25Z 2017-04-04T22:15:25Z 2016-02-29 masterThesis SILVA, Jeany Araújo Mendes da. O processo de estruturação interna de segmentos tópicos mínimos em aulas para o ensino médio. 2016. 147f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22550 por Acesso Aberto application/pdf Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ESTUDOS DA LINGUAGEM |