A inserção da educação a distância no ensino superior do Brasil: diretrizes e marcos regulatórios
This article aims to critically review the regulatory frameworks that guided the institutionalization of distance education (DE) course offerings in higher education institutions in Brazil, taking as a reference 50 (fifty) documents which were analyzed for the research titled Expansion of High...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | por por |
Publicado em: |
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20993 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-20993 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-209932022-03-30T13:41:40Z A inserção da educação a distância no ensino superior do Brasil: diretrizes e marcos regulatórios The insertion of distance education in higher education in Brazil: guidelines and regulatory frameworks Segenreich, Stella Cecilia Duarte Castro, Alda Maria Duarte Araújo Ensino Superior Higher Education Educação a distância Distance Education Marcos regulatórios Regulatory Frameworks This article aims to critically review the regulatory frameworks that guided the institutionalization of distance education (DE) course offerings in higher education institutions in Brazil, taking as a reference 50 (fifty) documents which were analyzed for the research titled Expansion of Higher Education pos-LDB 96. The need for systematization of DE, legitimated by this Act (LDB-96), proved to be part of the guidelines of international agencies as a strategy for expansion of higher education and that the first initiatives of the Brazilian government were associated with the use of technology in education. A contextualized analysis of regulatory frameworks showed, initially, the quantitative and massified explosion of DE, without the state having proper instruments for its effective regulation. From 2005, new regulatory acts and the creation of the Open University of Brazil seek to maintain this expansion without losing quality. O artigo objetiva fazer uma reflexão crítica sobre os marcos regulatórios que nortearam a institucionalização da Educação Superior a Distância no Brasil (EAD), tomando como referência 50 (cinquenta) documentos analisados para a pesquisa Expansão do ensino superior pós – LDB/96. Verificou-se que a necessidade de sistematização da EAD, legitimada por essa lei, encontrava-se nas diretrizes dos organismos internacionais como estratégia de expansão da educação superior, e que as primeiras iniciativas do governo brasileiro estavam associadas à utilização das tecnologias na educação. A análise contextualizada dos marcos regulatórios, evidenciou, inicialmente, a explosão quantitativa e massificada da EAD, sem que o Estado estivesse instrumentalizado para sua regulação efetiva. A partir de 2005, novos atos regulatórios e a criação da Universidade Aberta do Brasil procuram manter essa expansão sem perder de vista a qualidade. 2016-07-20T18:12:46Z 2016-07-20T18:12:46Z 2012 article SEGENREICH, Stella Cecillia Duarte; CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo. A inserção da educação a distância no ensino superior do Brasil: diretrizes e marcos regulatórios. Revista Educação em Questão, Natal, v. 42, n. 28, p. 89-118, jan./abr. 2012. Disponível em: http://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4054. Acesso em: 04 mai. 2016. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20993 por por Acesso Aberto application/pdf |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
por por |
topic |
Ensino Superior Higher Education Educação a distância Distance Education Marcos regulatórios Regulatory Frameworks |
spellingShingle |
Ensino Superior Higher Education Educação a distância Distance Education Marcos regulatórios Regulatory Frameworks Segenreich, Stella Cecilia Duarte Castro, Alda Maria Duarte Araújo A inserção da educação a distância no ensino superior do Brasil: diretrizes e marcos regulatórios |
description |
This article aims to critically review the
regulatory frameworks that guided the institutionalization
of distance education (DE)
course offerings in higher education institutions
in Brazil, taking as a reference 50 (fifty)
documents which were analyzed for the research
titled Expansion of Higher Education
pos-LDB 96. The need for systematization of
DE, legitimated by this Act (LDB-96), proved
to be part of the guidelines of international
agencies as a strategy for expansion of higher
education and that the first initiatives of the
Brazilian government were associated with
the use of technology in education. A contextualized
analysis of regulatory frameworks
showed, initially, the quantitative and massified
explosion of DE, without the state having
proper instruments for its effective regulation.
From 2005, new regulatory acts and the creation
of the Open University of Brazil seek to
maintain this expansion without losing quality. |
format |
article |
author |
Segenreich, Stella Cecilia Duarte Castro, Alda Maria Duarte Araújo |
author_facet |
Segenreich, Stella Cecilia Duarte Castro, Alda Maria Duarte Araújo |
author_sort |
Segenreich, Stella Cecilia Duarte |
title |
A inserção da educação a distância no ensino superior do Brasil: diretrizes e marcos regulatórios |
title_short |
A inserção da educação a distância no ensino superior do Brasil: diretrizes e marcos regulatórios |
title_full |
A inserção da educação a distância no ensino superior do Brasil: diretrizes e marcos regulatórios |
title_fullStr |
A inserção da educação a distância no ensino superior do Brasil: diretrizes e marcos regulatórios |
title_full_unstemmed |
A inserção da educação a distância no ensino superior do Brasil: diretrizes e marcos regulatórios |
title_sort |
inserção da educação a distância no ensino superior do brasil: diretrizes e marcos regulatórios |
publishDate |
2016 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20993 |
work_keys_str_mv |
AT segenreichstellaceciliaduarte ainsercaodaeducacaoadistancianoensinosuperiordobrasildiretrizesemarcosregulatorios AT castroaldamariaduartearaujo ainsercaodaeducacaoadistancianoensinosuperiordobrasildiretrizesemarcosregulatorios AT segenreichstellaceciliaduarte theinsertionofdistanceeducationinhighereducationinbrazilguidelinesandregulatoryframeworks AT castroaldamariaduartearaujo theinsertionofdistanceeducationinhighereducationinbrazilguidelinesandregulatoryframeworks AT segenreichstellaceciliaduarte insercaodaeducacaoadistancianoensinosuperiordobrasildiretrizesemarcosregulatorios AT castroaldamariaduartearaujo insercaodaeducacaoadistancianoensinosuperiordobrasildiretrizesemarcosregulatorios |
_version_ |
1773964082171346944 |