Do papel atribuído ao papel exercido: a política de formação continuada de alfabetizadores em municípios cearenses

The paper is about the role played by the municipalities in the literacy teacher continuing education policies. It is a research conducted in Ceará municipalities, Brazil, having the period between 2003 and 2006 as a contextual sample. The study brings the notion of intergovernmental relations and c...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Rabelo, Clotenir Damasceno, Castro, Alda Maria Duarte Araújo
Formato: article
Idioma:por
por
Publicado em:
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20992
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-20992
record_format dspace
spelling ri-123456789-209922022-03-30T13:51:17Z Do papel atribuído ao papel exercido: a política de formação continuada de alfabetizadores em municípios cearenses From the assigned to the played role: literacy teacher continuing education in municipalities of the state of Ceará Del papel atribuido al papel ejercido: la política de formación continua de alfabetizadores en municipios del estado de Ceará Rabelo, Clotenir Damasceno Castro, Alda Maria Duarte Araújo Relações intergovernamentais Políticas de formação continuada de alfabetizadores Papel do município Intergovernmental relations Literacy teacher continuing education policies Role of the municipality Relaciones intergubernamentales Políticas de formación continua de alfabetizadores Papel del municipio The paper is about the role played by the municipalities in the literacy teacher continuing education policies. It is a research conducted in Ceará municipalities, Brazil, having the period between 2003 and 2006 as a contextual sample. The study brings the notion of intergovernmental relations and cooperative mechanisms as theoretical and central tools and, through interrelated stages of bibliographical and document analysis as well as fieldwork, it is carried out the analysis of the interrelation between the municipal policies and the policies developed by the Federal and/or State Government for literacy teacher continuing education. The research reveals that in the field of the realities examined taking care of the literacy teacher continuing education policies is not an exclusive municipal role, but it is a common competence of the federated entities within the Brazilian cooperative federalism. El artículo aborda el papel ejercido por los municipios en las políticas de formación continua de alfabetizadores. Se trata de una investigación realizada en municipios del estado de Ceará, teniendo como muestra contextual el período comprendido entre 2003 y 2006. El estudio trae la noción de relaciones intergubernamentales y mecanismos cooperativos como herramientas teórico centrales y, por medio de etapas interrelacionadas de análisis bibliográfico y documental y de trabajo de campo, efectúa el análisis de la interrelación de las políticas municipales y las políticas elaboradas por el Gobierno Federal y/o Estatal para la formación continua de alfabetizadores. La investigación revela que, en el plano de las realidades estudiadas, ocuparse de las políticas de formación continua de los alfabetizadores no es papel exclusivo de los municipios, pero competencia común a los entes federados, en el ámbito del federalismo cooperativo brasileño. Este artigo aborda o papel exercido pelos municípios nas políticas de formação continuada de alfabetizadores. Trata-se de uma pesquisa realizada em Municípios cearenses, tendo como recorte contextual o período de 2003 a 2006. O exame traz a noção de relações intergovernamentais e mecanismos cooperativos como ferramentas teórico-centrais e, por meio de etapas inter-relacionadas de análise bibliográfica e documental e de trabalho de campo, procede a análise da inter-relação das políticas municipais e as políticas elaboradas pelo Governo Federal e/ou Estadual para a formação continuada de alfabetizadores. A pesquisa revela que, no plano das realidades pesquisadas, cuidar das políticas de formação continuada dos alfabetizadores não é papel municipal exclusivo, mas competência comum aos entes federados, no âmbito do federalismo cooperativo brasileiro. 2016-07-20T18:09:51Z 2016-07-20T18:09:51Z 2016 article RABELO, Clotenir Damasceno Rabelo; CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo Castro. Do papel atribuído ao papel exercido: a política de formação continuada de alfabetizadores em municípios cearenses. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 11, n. 1, p. 243-269, jan./abr. 2016. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa>. Acesso em: 19. jul. 2016. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20992 por por Acesso Aberto application/pdf
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
por
topic Relações intergovernamentais
Políticas de formação continuada de alfabetizadores
Papel do município
Intergovernmental relations
Literacy teacher continuing education policies
Role of the municipality
Relaciones intergubernamentales
Políticas de formación continua de alfabetizadores
Papel del municipio
spellingShingle Relações intergovernamentais
Políticas de formação continuada de alfabetizadores
Papel do município
Intergovernmental relations
Literacy teacher continuing education policies
Role of the municipality
Relaciones intergubernamentales
Políticas de formación continua de alfabetizadores
Papel del municipio
Rabelo, Clotenir Damasceno
Castro, Alda Maria Duarte Araújo
Do papel atribuído ao papel exercido: a política de formação continuada de alfabetizadores em municípios cearenses
description The paper is about the role played by the municipalities in the literacy teacher continuing education policies. It is a research conducted in Ceará municipalities, Brazil, having the period between 2003 and 2006 as a contextual sample. The study brings the notion of intergovernmental relations and cooperative mechanisms as theoretical and central tools and, through interrelated stages of bibliographical and document analysis as well as fieldwork, it is carried out the analysis of the interrelation between the municipal policies and the policies developed by the Federal and/or State Government for literacy teacher continuing education. The research reveals that in the field of the realities examined taking care of the literacy teacher continuing education policies is not an exclusive municipal role, but it is a common competence of the federated entities within the Brazilian cooperative federalism.
format article
author Rabelo, Clotenir Damasceno
Castro, Alda Maria Duarte Araújo
author_facet Rabelo, Clotenir Damasceno
Castro, Alda Maria Duarte Araújo
author_sort Rabelo, Clotenir Damasceno
title Do papel atribuído ao papel exercido: a política de formação continuada de alfabetizadores em municípios cearenses
title_short Do papel atribuído ao papel exercido: a política de formação continuada de alfabetizadores em municípios cearenses
title_full Do papel atribuído ao papel exercido: a política de formação continuada de alfabetizadores em municípios cearenses
title_fullStr Do papel atribuído ao papel exercido: a política de formação continuada de alfabetizadores em municípios cearenses
title_full_unstemmed Do papel atribuído ao papel exercido: a política de formação continuada de alfabetizadores em municípios cearenses
title_sort do papel atribuído ao papel exercido: a política de formação continuada de alfabetizadores em municípios cearenses
publishDate 2016
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20992
work_keys_str_mv AT rabeloclotenirdamasceno dopapelatribuidoaopapelexercidoapoliticadeformacaocontinuadadealfabetizadoresemmunicipioscearenses
AT castroaldamariaduartearaujo dopapelatribuidoaopapelexercidoapoliticadeformacaocontinuadadealfabetizadoresemmunicipioscearenses
AT rabeloclotenirdamasceno fromtheassignedtotheplayedroleliteracyteachercontinuingeducationinmunicipalitiesofthestateofceara
AT castroaldamariaduartearaujo fromtheassignedtotheplayedroleliteracyteachercontinuingeducationinmunicipalitiesofthestateofceara
AT rabeloclotenirdamasceno delpapelatribuidoalpapelejercidolapoliticadeformacioncontinuadealfabetizadoresenmunicipiosdelestadodeceara
AT castroaldamariaduartearaujo delpapelatribuidoalpapelejercidolapoliticadeformacioncontinuadealfabetizadoresenmunicipiosdelestadodeceara
_version_ 1773966561440169984