Os ateliês (auto)formativos na constituição do sujeito docente da educação matemática

The object of study of this thesis is the use of (self)training workshops as a fundamental process for the constitution of the teaching subject in mathematics education. The central purposes of the study were to describe and analyze a learning process of mathematics teachers supported by the trainin...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Paris, Sandra Lúcia
Outros Autores: Mendes, Iran Abreu
Formato: doctoralThesis
Idioma:por
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14407
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-14407
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language por
topic ateliês (auto)formativos
formação de professores de matemática
educação matemática
(Auto)formação
workshops (self)training
training of teachers of mathematics
mathematics education
(Self) training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle ateliês (auto)formativos
formação de professores de matemática
educação matemática
(Auto)formação
workshops (self)training
training of teachers of mathematics
mathematics education
(Self) training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Paris, Sandra Lúcia
Os ateliês (auto)formativos na constituição do sujeito docente da educação matemática
description The object of study of this thesis is the use of (self)training workshops as a fundamental process for the constitution of the teaching subject in mathematics education. The central purposes of the study were to describe and analyze a learning process of mathematics teachers supported by the training-research methodology, which procedures have been affected with the practice of (self)training workshops as a way of collaborating to the constitution of the teaching subject in Mathematics Education. The survey was conducted with a group of teachers in the city of Nova Cruz, Rio Grande do Norte through a process of continued education realized in the training workshops having as main goal the realization of the group s (self)training sessions in order to lead participants to the extent of their autonomy in their personal and professional transformations. The results obtained in the formative processes have shown the need to develop activities of mathematics teaching as a contribution to overcome the conceptual difficulties of the teachers, apart from their (self)reflections about themselves and the educational processes in which they belong. The results raised some propositions about (self)training workshops that may be incurred in practices to be included in the curriculum frameworks or materialize as a strategy of pedagogical work in training courses for teachers of mathematics. Also, they can constitute an administrative and educational activity to be instituted in the public schools of Basic Education
author2 Mendes, Iran Abreu
author_facet Mendes, Iran Abreu
Paris, Sandra Lúcia
format doctoralThesis
author Paris, Sandra Lúcia
author_sort Paris, Sandra Lúcia
title Os ateliês (auto)formativos na constituição do sujeito docente da educação matemática
title_short Os ateliês (auto)formativos na constituição do sujeito docente da educação matemática
title_full Os ateliês (auto)formativos na constituição do sujeito docente da educação matemática
title_fullStr Os ateliês (auto)formativos na constituição do sujeito docente da educação matemática
title_full_unstemmed Os ateliês (auto)formativos na constituição do sujeito docente da educação matemática
title_sort os ateliês (auto)formativos na constituição do sujeito docente da educação matemática
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2014
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14407
work_keys_str_mv AT parissandralucia osateliesautoformativosnaconstituicaodosujeitodocentedaeducacaomatematica
_version_ 1773966438363561984
spelling ri-123456789-144072017-11-02T00:06:10Z Os ateliês (auto)formativos na constituição do sujeito docente da educação matemática Paris, Sandra Lúcia Mendes, Iran Abreu http://lattes.cnpq.br/5952182184063626 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8 Gonçalves, Tadeu Oliver http://lattes.cnpq.br/6789250569319668 Noronha, Claudianny Amorim http://lattes.cnpq.br/3258090174478169 Passeggi, Maria da Conceição Ferrer Botelho Sgadari http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798436D6 ateliês (auto)formativos formação de professores de matemática educação matemática (Auto)formação workshops (self)training training of teachers of mathematics mathematics education (Self) training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The object of study of this thesis is the use of (self)training workshops as a fundamental process for the constitution of the teaching subject in mathematics education. The central purposes of the study were to describe and analyze a learning process of mathematics teachers supported by the training-research methodology, which procedures have been affected with the practice of (self)training workshops as a way of collaborating to the constitution of the teaching subject in Mathematics Education. The survey was conducted with a group of teachers in the city of Nova Cruz, Rio Grande do Norte through a process of continued education realized in the training workshops having as main goal the realization of the group s (self)training sessions in order to lead participants to the extent of their autonomy in their personal and professional transformations. The results obtained in the formative processes have shown the need to develop activities of mathematics teaching as a contribution to overcome the conceptual difficulties of the teachers, apart from their (self)reflections about themselves and the educational processes in which they belong. The results raised some propositions about (self)training workshops that may be incurred in practices to be included in the curriculum frameworks or materialize as a strategy of pedagogical work in training courses for teachers of mathematics. Also, they can constitute an administrative and educational activity to be instituted in the public schools of Basic Education Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior O objeto de estudo que origina esta tese é o uso de ateliês (auto)formativos como um processo fundamental para a constituição do sujeito docente da Educação Matemática. As finalidades centrais do trabalho foram descrever e analisar um processo formativo de professores de Matemática apoiado na metodologia da pesquisa-formação, cujos procedimentos se efetivaram com a prática de ateliês (auto)formativos como uma forma de contribuir para a constituição do sujeito docente na Educação Matemática. A pesquisa foi realizada com um grupo de professores de matemática do município de Nova Cruz, Rio Grande do Norte por meio de um processo de formação continuada concretizado nos ateliês formativos tendo como meta principal a realização de sessões (auto)formativas do grupo com vistas a levar os participantes ao alcance de sua autonomia nas suas transformações pessoais e profissionais. Os resultados obtidos nos processos formativos mostraram a necessidade de se desenvolver atividades de ensino de Matemática como contribuição para superar as dificuldades conceituais dos professores, além das suas (auto)reflexões sobre si e sobre os processos educativos aos quais estão inseridos. Os resultados suscitaram algumas proposições acerca de ateliês (auto)formativos que poderão se constituir em práticas a serem incluídas nas estruturas curriculares ou materializar-se como estratégia de trabalho pedagógico nos cursos de formação de professores de Matemática. Além disso, podem se constituir em uma atividade administrativo-pedagógica a ser instituída nas escolas públicas de Educação Básica 2014-12-17T14:36:27Z 2013-02-21 2014-12-17T14:36:27Z 2012-08-03 doctoralThesis PARIS, Sandra Lúcia. Os ateliês (auto)formativos na constituição do sujeito docente da educação matemática. 2012. 227 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14407 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte BR UFRN Programa de Pós-Graduação em Educação Educação