Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self
This article problematizes teaching and its modes of existence in the present. It operates with the three genealogical dissolutions pointed out by Foucault (truth, reality, identity) following Nietzsche’s studies. This procedure seeks to think other possibilities of the relationship with the self in...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9851 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-9851 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-98512019-10-21T19:33:19Z Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self Docencia y modos de subjetivación:: disoluciones genealógicas y el cuidado de sí Docência e modos de subjetivação:: dissoluções genealógicas e o cuidado de si Schuler, Betina Docências Dissoluções genealógicas Modos de subjetivação Teaching Genealogical dissolutions Modes of subjectivation Enseñanzas Disoluciones genealógicas Modos de subjetivación This article problematizes teaching and its modes of existence in the present. It operates with the three genealogical dissolutions pointed out by Foucault (truth, reality, identity) following Nietzsche’s studies. This procedure seeks to think other possibilities of the relationship with the self in teaching. This conceptual investigation tries to dislocate the universal values that work as an explanation of teaching to problematize modes of subjectivation in teaching in its relation with knowledge and students beyond a self-revelation logic. Este artículo problematiza la enseñanza y sus modos de existencia en el presente. Para eso, trabajase con las tres disoluciones genealógicas señaladas por Foucault (la verdad, la realidad y la identidad) siguiendo los estudios de Nietzsche. Ese procedimiento busca pensar en otras posibilidades de ejercicio consigo mismo en lo que dice respeto a la enseñanza. Esa investigación conceptual busca deshacer mínimamente los universales que circulan como explicadores de la enseñanza, para la disolver en la problematización de los modos de subjetivación, tratándose de la relación con los saberes y con el aprendizaje, avanzando más allá de una lógica de autorrevelación. Este artigo problematiza a docência e seus modos de existência no presente. Para tanto, opera-se com as três dissoluções genealógicas apontadas por Foucault (a verdade, a realidade e a identidade) na esteira dos estudos de Nietzsche. Tal procedimento busca pensar outras possibilidades de exercício consigo mesmo em se tratando da docência. Esta investigação conceitual procura desmanchar minimamente os universais que circulam como explicadores da docência para dissolvê-la na problematização dos modos de subjetivação,no que se refere à relação com os saberes e com a discência além de uma lógica de autorrevelação. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2016-09-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9851 Revista Educação em Questão; v. 54 n. 40 (2016): jan./abr. 2016; 129-152 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2016v54n40 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9851/6979 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Schuler, Betina |
spellingShingle |
Schuler, Betina Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self |
author_facet |
Schuler, Betina |
author_sort |
Schuler, Betina |
title |
Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self |
title_short |
Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self |
title_full |
Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self |
title_fullStr |
Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self |
title_full_unstemmed |
Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self |
title_sort |
teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self |
description |
This article problematizes teaching and its modes of existence in the present. It operates with the three genealogical dissolutions pointed out by Foucault (truth, reality, identity) following Nietzsche’s studies. This procedure seeks to think other possibilities of the relationship with the self in teaching. This conceptual investigation tries to dislocate the universal values that work as an explanation of teaching to problematize modes of subjectivation in teaching in its relation with knowledge and students beyond a self-revelation logic. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2016 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9851 |
work_keys_str_mv |
AT schulerbetina teachingandmodesofsubjectivationgenealogicaldissolutionsandthecareoftheself AT schulerbetina docenciaymodosdesubjetivaciondisolucionesgenealogicasyelcuidadodesi AT schulerbetina docenciaemodosdesubjetivacaodissolucoesgenealogicaseocuidadodesi |
_version_ |
1766682696949432320 |