Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self

This article problematizes teaching and its modes of existence in the present. It operates with the three genealogical dissolutions pointed out by Foucault (truth, reality, identity) following Nietzsche’s studies. This procedure seeks to think other possibilities of the relationship with the self in...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Schuler, Betina
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9851
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-9851
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-98512019-10-21T19:33:19Z Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self Docencia y modos de subjetivación:: disoluciones genealógicas y el cuidado de sí Docência e modos de subjetivação:: dissoluções genealógicas e o cuidado de si Schuler, Betina Docências Dissoluções genealógicas Modos de subjetivação Teaching Genealogical dissolutions Modes of subjectivation Enseñanzas Disoluciones genealógicas Modos de subjetivación This article problematizes teaching and its modes of existence in the present. It operates with the three genealogical dissolutions pointed out by Foucault (truth, reality, identity) following Nietzsche’s studies. This procedure seeks to think other possibilities of the relationship with the self in teaching. This conceptual investigation tries to dislocate the universal values that work as an explanation of teaching to problematize modes of subjectivation in teaching in its relation with knowledge and students beyond a self-revelation logic. Este artículo problematiza la enseñanza y sus modos de existencia en el presente. Para eso, trabajase con las tres disoluciones genealógicas señaladas por Foucault (la verdad, la realidad y la identidad) siguiendo los estudios de Nietzsche. Ese procedimiento busca pensar en otras posibilidades de ejercicio consigo mismo en lo que dice respeto a la enseñanza. Esa investigación conceptual busca deshacer mínimamente los universales que circulan como explicadores de la enseñanza, para la disolver en la problematización de los modos de subjetivación, tratándose de la relación con los saberes y con el aprendizaje, avanzando más allá de una lógica de autorrevelación. Este artigo problematiza a docência e seus modos de existência no presente. Para tanto, opera-se com as três dissoluções genealógicas apontadas por Foucault (a verdade, a realidade e a identidade) na esteira dos estudos de Nietzsche. Tal procedimento busca pensar outras possibilidades de exercício consigo mesmo em se tratando da docência. Esta investigação conceitual procura desmanchar minimamente os universais que circulam como explicadores da docência para dissolvê-la na problematização dos modos de subjetivação,no que se refere à relação com os saberes e com a discência além de uma lógica de autorrevelação. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2016-09-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9851 Revista Educação em Questão; v. 54 n. 40 (2016): jan./abr. 2016; 129-152 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2016v54n40 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9851/6979
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Schuler, Betina
spellingShingle Schuler, Betina
Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self
author_facet Schuler, Betina
author_sort Schuler, Betina
title Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self
title_short Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self
title_full Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self
title_fullStr Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self
title_full_unstemmed Teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self
title_sort teaching and modes of subjectivation:: genealogical dissolutions and the care of the self
description This article problematizes teaching and its modes of existence in the present. It operates with the three genealogical dissolutions pointed out by Foucault (truth, reality, identity) following Nietzsche’s studies. This procedure seeks to think other possibilities of the relationship with the self in teaching. This conceptual investigation tries to dislocate the universal values that work as an explanation of teaching to problematize modes of subjectivation in teaching in its relation with knowledge and students beyond a self-revelation logic.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2016
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9851
work_keys_str_mv AT schulerbetina teachingandmodesofsubjectivationgenealogicaldissolutionsandthecareoftheself
AT schulerbetina docenciaymodosdesubjetivaciondisolucionesgenealogicasyelcuidadodesi
AT schulerbetina docenciaemodosdesubjetivacaodissolucoesgenealogicaseocuidadodesi
_version_ 1766682696949432320