O SABER ETNOGRÁFICO E SUA CONTRIBUIÇÃO À ESCRITA ACADÊMICA CRIATIVA: REFLEXÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO
The article presents a teaching-learning experience in an Anthropology course that, although not focused on writing, was guided by developing the creative potential of writing, fostered by the systematic reading of ethnographic narratives. The books “Learning to Question” (Paulo Freire and Antonio F...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/vivencia/article/view/26190 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-26190 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-261902023-12-27T17:45:22Z O SABER ETNOGRÁFICO E SUA CONTRIBUIÇÃO À ESCRITA ACADÊMICA CRIATIVA: REFLEXÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO Bazzo, Juliane The article presents a teaching-learning experience in an Anthropology course that, although not focused on writing, was guided by developing the creative potential of writing, fostered by the systematic reading of ethnographic narratives. The books “Learning to Question” (Paulo Freire and Antonio Faundez) and “Teaching to transgress” (bell hooks), as well as my journey as an ethnographer in Anthropology of Education, inspired me as a professor in the design of course methodology. The dynamic outlined included that, at each meeting, the students would bring previously prepared questions, to mobilize the debate of the expected bibliography. This discussion would drive the production of individual text in the classroom, at the end of all classes. The students went thus on building a “logbook”, with sequential comments that synthesized debates, focused on points of interest, or brought new questions, subsequently shared with the class. The participants were instigated, all the time, to develop authentic and, therefore, creative writing, starting from what for them was, in fact, significant. From this effort, varied texts emerged, gathering theoretical-ethnographic contributions, particular experiences, and questions, as well as literary excerpts and film descriptions. In this spirit, the discipline ended with a textual piece called “commentary in a form of letter”, through which students consolidated their learning. Keywords: Ethnography. Academic writing. Creative writing. Authentic writing. Anthropology teaching. O artigo abrange o relato de uma experiência de ensino-aprendizagem em uma disciplina de Antropologia que, embora não focada na escrita, norteou-se por desenvolver o potencial criativo da redação, fomentado pela leitura sistemática de narrativas etnográficas. As obras Por uma pedagogia da pergunta (Paulo Freire & Antonio Faundez) e Ensinando a transgredir (bell hooks), assim como minha jornada como etnógrafa em Antropologia da Educação, inspiraram-me enquanto docente no desenho da metodologia do curso. A dinâmica traçada previa que, a cada encontro, as(os) estudantes trouxessem perguntas previamente preparadas, para mobilizar o debate da bibliografia prevista. A discussão entabulada engendrava então uma produção de texto individual em sala, ao final de todas as aulas. As(os) discentes foram assim construindo um diário de bordo do curso, com comentários sequenciais que sintetizavam debates, enfocavam pontos de interesse ou traziam novas perguntas e eram subsequentemente partilhados com a turma. Instigou-se as(os) participantes, todo o tempo, a desenvolverem a escrita autêntica e, portanto, criativa, a partir do que lhes fosse, de fato, significativo. Desse esforço, surgiram textos dos mais variados, reunindo contribuições teórico-etnográficas, vivências e interpelações particulares, além de trechos literários e descrições fílmicas. Nesse espírito, a disciplina encerrou-se com uma peça textual batizada de carta-comentário, por meio da qual as(os) estudantes consolidaram seus aprendizados. Palavras-chave: Etnografia; Escrita Acadêmica; Escrita Criativa; Escrita Autêntica; Ensino de Antropologia. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2023-12-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://periodicos.ufrn.br/vivencia/article/view/26190 Vivência: Revista de Antropologia; v. 1 n. 62 (2023) 2238-6009 10.21680/2238-6009.2023v1n62 Copyright (c) 2023 Juliane Bazzo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
format |
Online |
author |
Bazzo, Juliane |
spellingShingle |
Bazzo, Juliane O SABER ETNOGRÁFICO E SUA CONTRIBUIÇÃO À ESCRITA ACADÊMICA CRIATIVA: REFLEXÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO |
author_facet |
Bazzo, Juliane |
author_sort |
Bazzo, Juliane |
title |
O SABER ETNOGRÁFICO E SUA CONTRIBUIÇÃO À ESCRITA ACADÊMICA CRIATIVA: REFLEXÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO |
title_short |
O SABER ETNOGRÁFICO E SUA CONTRIBUIÇÃO À ESCRITA ACADÊMICA CRIATIVA: REFLEXÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO |
title_full |
O SABER ETNOGRÁFICO E SUA CONTRIBUIÇÃO À ESCRITA ACADÊMICA CRIATIVA: REFLEXÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO |
title_fullStr |
O SABER ETNOGRÁFICO E SUA CONTRIBUIÇÃO À ESCRITA ACADÊMICA CRIATIVA: REFLEXÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO |
title_full_unstemmed |
O SABER ETNOGRÁFICO E SUA CONTRIBUIÇÃO À ESCRITA ACADÊMICA CRIATIVA: REFLEXÃO DE UMA EXPERIÊNCIA DE ENSINO |
title_sort |
o saber etnográfico e sua contribuição à escrita acadêmica criativa: reflexão de uma experiência de ensino |
description |
The article presents a teaching-learning experience in an Anthropology course that, although not focused on writing, was guided by developing the creative potential of writing, fostered by the systematic reading of ethnographic narratives. The books “Learning to Question” (Paulo Freire and Antonio Faundez) and “Teaching to transgress” (bell hooks), as well as my journey as an ethnographer in Anthropology of Education, inspired me as a professor in the design of course methodology. The dynamic outlined included that, at each meeting, the students would bring previously prepared questions, to mobilize the debate of the expected bibliography. This discussion would drive the production of individual text in the classroom, at the end of all classes. The students went thus on building a “logbook”, with sequential comments that synthesized debates, focused on points of interest, or brought new questions, subsequently shared with the class. The participants were instigated, all the time, to develop authentic and, therefore, creative writing, starting from what for them was, in fact, significant. From this effort, varied texts emerged, gathering theoretical-ethnographic contributions, particular experiences, and questions, as well as literary excerpts and film descriptions. In this spirit, the discipline ended with a textual piece called “commentary in a form of letter”, through which students consolidated their learning.
Keywords: Ethnography. Academic writing. Creative writing. Authentic writing. Anthropology teaching. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2023 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/vivencia/article/view/26190 |
work_keys_str_mv |
AT bazzojuliane osaberetnograficoesuacontribuicaoaescritaacademicacriativareflexaodeumaexperienciadeensino |
_version_ |
1790059768894717952 |