Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy

To what extent can the teaching practices developed by Célestin Freinet facilitate the teaching-learning process in an innovative way? Is there a current approach in Freinet Pedagogy and its teaching forms? Seeking to reflect on these issues, this article deals with three practical practices, fundam...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Dallabrida, Norberto, Furtado, Denise
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/24910
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-24910
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-249102021-08-24T12:54:46Z Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy Texto libre, trabajo colaborativo y prensa escolar en la Pedagogía Freinet Texto livre, trabalho colaborativo e imprensa escolar na Pedagogia Freinet Dallabrida, Norberto Furtado, Denise Pedagogia Freinet Prática docente Métodos alternativos Inovação pedagógica Freinet’s Pedagogy Teaching practice Alternative methods Pedagogical innovation Pedagogía de Freinet Práctica docente Métodos alternativos Innovación pedagógica To what extent can the teaching practices developed by Célestin Freinet facilitate the teaching-learning process in an innovative way? Is there a current approach in Freinet Pedagogy and its teaching forms? Seeking to reflect on these issues, this article deals with three practical practices, fundamental, so that it is possible to understand Freinet Pedagogy and its essence: free text, collaborative work and the school newspaper. This is a qualitative research, conducted from the bibliographic method, based on books, articles and magazines on the topic addressed. Freinet brings with it an ideal of education that reflects its ideal of society, its principles and values ??while measuring and as a teacher. Thus, it removes arguments and authors that seek to prove the positive implications of Freinet's practices for teaching, and the timeliness of these methods for the construction of a meaningful and democratic teaching practice. ¿En qué medida pueden las prácticas de enseñanza desarrolladas por Célestin Freinet facilitar el proceso de enseñanza-aprendizaje de una manera innovadora? ¿Existe un enfoque actual de la Pedagogía de Freinet y sus formas de enseñanza? Tratando de reflexionar sobre estos temas, este artículo discute tres prácticas, consideradas fundamentales, para que sea posible comprender la Pedagogía de Freinet y su esencia: texto libre, trabajo colaborativo y el periódico escolar. Esta es una investigación cualitativa, realizada desde el método bibliográfico, basada en libros, artículos y revistas sobre el tema abordado. Freinet trae consigo un ideal de educación que refleja su ideal de sociedad, sus principios y valores como pensador y como maestro. Por lo tanto, presentaremos argumentos y autores que buscan probar las implicaciones positivas de las prácticas de Freinet para la enseñanza, y la oportunidad de estos métodos para la construcción de una práctica de enseñanza significativa y democrática. Em que medida as práticas de ensino desenvolvidas por Célestin Freinet, podem facilitar o processo de ensino-aprendizagem de forma inovadora? Há atualidade na abordagem da Pedagogia Freinet e em suas formas de ensinar? Buscando refletir sobre essas questões, o presente artigo trata de discorrer sobre três práticas, consideradas fundamentais, para que seja possível entender a Pedagogia Freinet e sua essência, sendo elas: o texto livre, o trabalho colaborativo e o jornal escolar. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, realizada a partir do método bibliográfico, baseada em livros, artigos e revistas sobre o tema abordado. Freinet traz consigo um ideal de educação, que reflete seu ideal de sociedade, seus princípios e valores enquanto pensador e enquanto docente. Dessa forma, traremos argumentos e autores que busquem comprovar as implicações positivas das práticas de Freinet para o ensino, e a atualidade desses métodos para a construção de uma prática docente significativa e democrática. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2021-08-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/24910 Revista Educação em Questão; v. 59 n. 60 (2021): abr./jun. 2021 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2021v59n60 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/24910/14569 Copyright (c) 2021 Revista Educação em Questão
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Dallabrida, Norberto
Furtado, Denise
spellingShingle Dallabrida, Norberto
Furtado, Denise
Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy
author_facet Dallabrida, Norberto
Furtado, Denise
author_sort Dallabrida, Norberto
title Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy
title_short Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy
title_full Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy
title_fullStr Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy
title_full_unstemmed Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy
title_sort free text, collaborative work and school presse in freinet pedagogy
description To what extent can the teaching practices developed by Célestin Freinet facilitate the teaching-learning process in an innovative way? Is there a current approach in Freinet Pedagogy and its teaching forms? Seeking to reflect on these issues, this article deals with three practical practices, fundamental, so that it is possible to understand Freinet Pedagogy and its essence: free text, collaborative work and the school newspaper. This is a qualitative research, conducted from the bibliographic method, based on books, articles and magazines on the topic addressed. Freinet brings with it an ideal of education that reflects its ideal of society, its principles and values ??while measuring and as a teacher. Thus, it removes arguments and authors that seek to prove the positive implications of Freinet's practices for teaching, and the timeliness of these methods for the construction of a meaningful and democratic teaching practice.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2021
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/24910
work_keys_str_mv AT dallabridanorberto freetextcollaborativeworkandschoolpresseinfreinetpedagogy
AT furtadodenise freetextcollaborativeworkandschoolpresseinfreinetpedagogy
AT dallabridanorberto textolibretrabajocolaborativoyprensaescolarenlapedagogiafreinet
AT furtadodenise textolibretrabajocolaborativoyprensaescolarenlapedagogiafreinet
AT dallabridanorberto textolivretrabalhocolaborativoeimprensaescolarnapedagogiafreinet
AT furtadodenise textolivretrabalhocolaborativoeimprensaescolarnapedagogiafreinet
_version_ 1766682791351681024