Sexual identity, homosexuality and school graffiti: possibilities of readings

This article aims to reflect on the representations of homosexuality in some graffiti produced by teenagers in a state school in northwest São Paulo, between the years 2018 and 2019 from a gender perspective. We seek to identify and analyze in the images the constructions of subjectivities, stigmas,...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Zimmermann, Tânia, Cardoso, Adriano Rogério
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: EDUFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/22642
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-22642
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-226422021-07-09T19:29:24Z Sexual identity, homosexuality and school graffiti: possibilities of readings Identidade sexual, homossexualidade e grafitos escolares: possibilidades de leituras Zimmermann, Tânia Cardoso, Adriano Rogério This article aims to reflect on the representations of homosexuality in some graffiti produced by teenagers in a state school in northwest São Paulo, between the years 2018 and 2019 from a gender perspective. We seek to identify and analyze in the images the constructions of subjectivities, stigmas, prejudices of gender and sexuality. Regarding the methodology, it is a descriptive-exploratory research, of qualitative character and with the handling of the images we use elements of semiotic analysis and Critical Discourse Analysis (CDA), as they allow us to examine sociocultural and linguistic aspects. The results point to the lack of research in teacher education on themes, genders and sexualities, the existence of prejudices related to homosexuality. Este artigo objetiva refletir sobre as representações da homossexualidade em alguns grafitos produzidos por adolescentes em uma escola estadual no noroeste paulista, entre os anos de 2018 e 2019 sob a perspectiva de gênero.  Buscamos identificar e analisar nas imagens as construções de subjetividades, estigmas, preconceitos de gênero e de sexualidade. Em relação a metodologia, trata-se de uma pesquisa descritiva-exploratória, de caráter qualitativo e com a lida das imagens utilizamos elementos de analise semiótica e da Análise Crítica do Discurso (ACD), pois permitem examinar aspectos socioculturais e linguísticos. Os resultados apontam a carência de pesquisas na formação docente sobre as temáticas, gêneros e   sexualidades, a existência de preconceitos relativos a homossexualidade. EDUFRN 2021-07-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos de convidados avaliados por pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/22642 Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades; v. 14 n. 22 (2021): Revista Bagoas - Estudos Gays: gênero e sexualidades 2316-6185 1982-0518 por https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/22642/14396 Copyright (c) 2021 Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Zimmermann, Tânia
Cardoso, Adriano Rogério
spellingShingle Zimmermann, Tânia
Cardoso, Adriano Rogério
Sexual identity, homosexuality and school graffiti: possibilities of readings
author_facet Zimmermann, Tânia
Cardoso, Adriano Rogério
author_sort Zimmermann, Tânia
title Sexual identity, homosexuality and school graffiti: possibilities of readings
title_short Sexual identity, homosexuality and school graffiti: possibilities of readings
title_full Sexual identity, homosexuality and school graffiti: possibilities of readings
title_fullStr Sexual identity, homosexuality and school graffiti: possibilities of readings
title_full_unstemmed Sexual identity, homosexuality and school graffiti: possibilities of readings
title_sort sexual identity, homosexuality and school graffiti: possibilities of readings
description This article aims to reflect on the representations of homosexuality in some graffiti produced by teenagers in a state school in northwest São Paulo, between the years 2018 and 2019 from a gender perspective. We seek to identify and analyze in the images the constructions of subjectivities, stigmas, prejudices of gender and sexuality. Regarding the methodology, it is a descriptive-exploratory research, of qualitative character and with the handling of the images we use elements of semiotic analysis and Critical Discourse Analysis (CDA), as they allow us to examine sociocultural and linguistic aspects. The results point to the lack of research in teacher education on themes, genders and sexualities, the existence of prejudices related to homosexuality.
publisher EDUFRN
publishDate 2021
url https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/22642
work_keys_str_mv AT zimmermanntania sexualidentityhomosexualityandschoolgraffitipossibilitiesofreadings
AT cardosoadrianorogerio sexualidentityhomosexualityandschoolgraffitipossibilitiesofreadings
AT zimmermanntania identidadesexualhomossexualidadeegrafitosescolarespossibilidadesdeleituras
AT cardosoadrianorogerio identidadesexualhomossexualidadeegrafitosescolarespossibilidadesdeleituras
_version_ 1766682521895960576