Research and teaching formation: possibilities of self-confrontation

The purpose of this article is to defend that self-confrontation, under the criticism and self-criticism mediation, can promote research and teacher formation, favoring the transformation of teaching practice and, possibly, school reality. The theoretical-methodological axis is based on historical-d...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Cosme de Carvalho, Maria Vilani, Junqueira de Aguiar, Wanda Maria, Antonio Alfredo, Raquel
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/21428
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-21428
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-214282021-03-31T16:53:26Z Research and teaching formation: possibilities of self-confrontation Investigación y formación docente: posibilidades de confrontación personal Pesquisa e formação docente: possibilidades da autoconfrontação Cosme de Carvalho, Maria Vilani Junqueira de Aguiar, Wanda Maria Antonio Alfredo, Raquel Pesquisa e formação docente. Autoconfrontação. Prática docente. Vida cotidiana. Research and teacher formation. Self-confrontation. Teaching practice. Daily life. Investigación y formación de profesores. Auto-confrontación. Práctica de la enseñanza. La vida cotidiana. The purpose of this article is to defend that self-confrontation, under the criticism and self-criticism mediation, can promote research and teacher formation, favoring the transformation of teaching practice and, possibly, school reality. The theoretical-methodological axis is based on historical-dialectic materialism, with emphasis on the singularity, particularity and universality categories; on the concept of daily life and on the methodological procedure of self-confrontation, this not restricted to the descriptive production of teaching practice. We conclude that we can carry out both the production process of research and the formation and transformation of teaching practice, promoting the encounter of the teacher with his own practice, under the purpose of constituting a new context. El objetivo de este artículo es defender que la auto-confrontación, bajo la mediación de la crítica y la autocrítica, puede promover la investigación y la formación de los profesores, favoreciendo la transformación de la práctica docente y posiblemente de la realidad escolar. El eje teórico-metodológico se basa en el materialismo histórico-dialéctico, con énfasis en las categorías de singularidad, particularidad y universalidad; en el concepto de vida cotidiana y en el procedimiento metodológico de autoconfrontación, que no se limita a la producción descriptiva de la práctica docente. Se concluye que podemos llevar a cabo tanto el proceso de producción de la investigación como el de formación y transformación de la práctica docente, promoviendo el encuentro del profesor con su propia práctica, con el fin de constituir un nuevo contexto. O objetivo deste artigo é defender que a autoconfrontação, sob a mediação da crítica e da autocrítica, pode promover a pesquisa e a formação docente, favorecendo a transformação da prática docente e possivelmente da realidade escolar. O eixo teórico-metodológico é fundamentado no materialismo histórico-dialético, com destaque às categorias singularidade, particularidade e universalidade; ao conceito de vida cotidiana e ao procedimento metodológico da autoconfrontação, este não restrito à produção descritiva da prática docente. Conclui-se que podemos realizar tanto o processo de produção da pesquisa quanto o de formação e de transformação da prática docente, promovendo o encontro do docente com sua própria prática, sob a finalidade de se constituir um novo contexto. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2020-10-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/21428 Revista Educação em Questão; v. 58 n. 58 (2020): out./dez. 2020 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2020v58n58 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/21428/13366
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Cosme de Carvalho, Maria Vilani
Junqueira de Aguiar, Wanda Maria
Antonio Alfredo, Raquel
spellingShingle Cosme de Carvalho, Maria Vilani
Junqueira de Aguiar, Wanda Maria
Antonio Alfredo, Raquel
Research and teaching formation: possibilities of self-confrontation
author_facet Cosme de Carvalho, Maria Vilani
Junqueira de Aguiar, Wanda Maria
Antonio Alfredo, Raquel
author_sort Cosme de Carvalho, Maria Vilani
title Research and teaching formation: possibilities of self-confrontation
title_short Research and teaching formation: possibilities of self-confrontation
title_full Research and teaching formation: possibilities of self-confrontation
title_fullStr Research and teaching formation: possibilities of self-confrontation
title_full_unstemmed Research and teaching formation: possibilities of self-confrontation
title_sort research and teaching formation: possibilities of self-confrontation
description The purpose of this article is to defend that self-confrontation, under the criticism and self-criticism mediation, can promote research and teacher formation, favoring the transformation of teaching practice and, possibly, school reality. The theoretical-methodological axis is based on historical-dialectic materialism, with emphasis on the singularity, particularity and universality categories; on the concept of daily life and on the methodological procedure of self-confrontation, this not restricted to the descriptive production of teaching practice. We conclude that we can carry out both the production process of research and the formation and transformation of teaching practice, promoting the encounter of the teacher with his own practice, under the purpose of constituting a new context.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2020
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/21428
work_keys_str_mv AT cosmedecarvalhomariavilani researchandteachingformationpossibilitiesofselfconfrontation
AT junqueiradeaguiarwandamaria researchandteachingformationpossibilitiesofselfconfrontation
AT antonioalfredoraquel researchandteachingformationpossibilitiesofselfconfrontation
AT cosmedecarvalhomariavilani investigacionyformaciondocenteposibilidadesdeconfrontacionpersonal
AT junqueiradeaguiarwandamaria investigacionyformaciondocenteposibilidadesdeconfrontacionpersonal
AT antonioalfredoraquel investigacionyformaciondocenteposibilidadesdeconfrontacionpersonal
AT cosmedecarvalhomariavilani pesquisaeformacaodocentepossibilidadesdaautoconfrontacao
AT junqueiradeaguiarwandamaria pesquisaeformacaodocentepossibilidadesdaautoconfrontacao
AT antonioalfredoraquel pesquisaeformacaodocentepossibilidadesdaautoconfrontacao
_version_ 1766682780754771968