Literacy activities and the inclusion of blind students

The present case for teaching aims to analyze literacy activities in the context of the inclusion of blind students. The case presents a sequence of activities to exemplify inclusive pedagogical practices for Luana who has visual impairment and her first year class of elementary school. It is worth...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Magro, Juliana Pinheiro, Santos, Cristiane Monteiro Dantas dos, Fonseca, Géssica Fabiely, Viana, Flávia Roldan
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Max Leandro de Araújo Brito
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/20439
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-20439
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-204392020-05-14T05:35:35Z Literacy activities and the inclusion of blind students Actividades de alfabetización y la inclusión de estudiantes ciegos Atividades de alfabetização e a inclusão de estudantes cegos Magro, Juliana Pinheiro Santos, Cristiane Monteiro Dantas dos Fonseca, Géssica Fabiely Viana, Flávia Roldan Deficiência Visual; Tecnologia Assistiva; Tecnologias Digitais. Visual Impairment; Assistive Technology; Digital Technologies. Discapacidad visual; Tecnología de asistencia; Tecnologías digitales. The present case for teaching aims to analyze literacy activities in the context of the inclusion of blind students. The case presents a sequence of activities to exemplify inclusive pedagogical practices for Luana who has visual impairment and her first year class of elementary school. It is worth mentioning the reflections on the collaborative planning of the classroom and the proposals of special education in specialized educational care, as well as the use of Assistive Technology and digital technologies. The case can be used in disciplines of special education, literacy and literacy, didactics, educational psychology and educational informatics. El presente caso de enseñanza tiene por objeto analizar las actividades de alfabetización en el contexto de la inclusión de los estudiantes ciegos. El caso presenta una secuencia de actividades para ejemplificar prácticas pedagógicas inclusivas para Luana que tiene discapacidad visual y su primera clase de año de escuela primaria. Cabe destacar las reflexiones sobre la planificación colaborativa de la aula y las propuestas de educación especial en la atención educativa especializada, así como el uso de la Tecnología de Asistencia y las tecnologías digitales. El caso se puede utilizar en disciplinas de educación especial, alfabetización y alfabetización, didáctica, psicología educativa e informática educativa. O presente caso para ensino tem por objetivo analisar atividades de alfabetização no contexto da inclusão de estudantes cegos. O caso apresenta uma sequência de atividades para exemplificar práticas pedagógicas inclusivas para Luana que tem deficiência visual e sua turma do primeiro ano do Ensino Fundamental. É válido ressaltar as reflexões sobre o planejamento colaborativo da sala de aula e das propostas da educação especial no Atendimento Educacional Especializado, bem como a utilização da Tecnologia Assistiva e de tecnologias digitais. O caso pode ser utilizado em disciplinas de educação especial, alfabetização e letramento, didática, psicologia educacional e informática educacional. Max Leandro de Araújo Brito 2020-05-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/20439 Revista de Casos e Consultoria; v. 11 n. 1 (2020); e1112 2237-7417 por https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/20439/12768 Copyright (c) 2020 Juliana Pinheiro Magro, Cristiane Monteiro Dantas dos Santos, Géssica Fabiely Fonseca, Flávia Roldan Viana
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Magro, Juliana Pinheiro
Santos, Cristiane Monteiro Dantas dos
Fonseca, Géssica Fabiely
Viana, Flávia Roldan
spellingShingle Magro, Juliana Pinheiro
Santos, Cristiane Monteiro Dantas dos
Fonseca, Géssica Fabiely
Viana, Flávia Roldan
Literacy activities and the inclusion of blind students
author_facet Magro, Juliana Pinheiro
Santos, Cristiane Monteiro Dantas dos
Fonseca, Géssica Fabiely
Viana, Flávia Roldan
author_sort Magro, Juliana Pinheiro
title Literacy activities and the inclusion of blind students
title_short Literacy activities and the inclusion of blind students
title_full Literacy activities and the inclusion of blind students
title_fullStr Literacy activities and the inclusion of blind students
title_full_unstemmed Literacy activities and the inclusion of blind students
title_sort literacy activities and the inclusion of blind students
description The present case for teaching aims to analyze literacy activities in the context of the inclusion of blind students. The case presents a sequence of activities to exemplify inclusive pedagogical practices for Luana who has visual impairment and her first year class of elementary school. It is worth mentioning the reflections on the collaborative planning of the classroom and the proposals of special education in specialized educational care, as well as the use of Assistive Technology and digital technologies. The case can be used in disciplines of special education, literacy and literacy, didactics, educational psychology and educational informatics.
publisher Max Leandro de Araújo Brito
publishDate 2020
url https://periodicos.ufrn.br/casoseconsultoria/article/view/20439
work_keys_str_mv AT magrojulianapinheiro literacyactivitiesandtheinclusionofblindstudents
AT santoscristianemonteirodantasdos literacyactivitiesandtheinclusionofblindstudents
AT fonsecagessicafabiely literacyactivitiesandtheinclusionofblindstudents
AT vianaflaviaroldan literacyactivitiesandtheinclusionofblindstudents
AT magrojulianapinheiro actividadesdealfabetizacionylainclusiondeestudiantesciegos
AT santoscristianemonteirodantasdos actividadesdealfabetizacionylainclusiondeestudiantesciegos
AT fonsecagessicafabiely actividadesdealfabetizacionylainclusiondeestudiantesciegos
AT vianaflaviaroldan actividadesdealfabetizacionylainclusiondeestudiantesciegos
AT magrojulianapinheiro atividadesdealfabetizacaoeainclusaodeestudantescegos
AT santoscristianemonteirodantasdos atividadesdealfabetizacaoeainclusaodeestudantescegos
AT fonsecagessicafabiely atividadesdealfabetizacaoeainclusaodeestudantescegos
AT vianaflaviaroldan atividadesdealfabetizacaoeainclusaodeestudantescegos
_version_ 1766683667381354496