The Body in the Scene: (Co) Possibilities with Inclusive Education
This article is the result of a master's thesis that had as objective to present a proposal of teacher intervention having the body as structuring axis in an inclusive perspective. Thus, we assume the principles of qualitative research, through the bias of collaborative action research, anchore...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | eng |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18925 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-18925 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-189252021-04-01T17:07:57Z The Body in the Scene: (Co) Possibilities with Inclusive Education Maria Pinheiro Peixoto, Sara Aparecida Dias, Maria Corpo. Inclusão. Crianças. Aprendizagem. Body. Inclusion. Children. Learning. Cuerpo. Inclusión. Niños. Apriendendo. This article is the result of a master's thesis that had as objective to present a proposal of teacher intervention having the body as structuring axis in an inclusive perspective. Thus, we assume the principles of qualitative research, through the bias of collaborative action research, anchored in Merleau-Ponty's epistemological foundations. The itinerary of the research was accomplished through doing 08 pedagogical workshops, which enabled collective experiences, co-production of knowledge, re-elaboration of concepts and teaching practices, starting from the action-reflection of the pedagogical doing. With the research, we try to demystify the dimension that we are only a physical and biological body in which the disability comes to the front of the subject, thus, we go through the conception of a body as a result of the interactions between the biological and the cultural, the lived and the feeling of the whole existence and experience of affections, values, histories, culture that are marked by our experiences anchored in the world. Este artículo es el resultado de una disertación de título de maestría que tuvo como objetivo presentar una propuesta de intervención docente, teniendo el cuerpo como eje estructurante en una perspectiva inclusiva. Asumimos los principios de la búsqueda cualitativa por la perspectiva de la búsqueda-acción colaborativa, anclada en los fundamentos epistemológicos de Merleau-Ponty. El itinerario de la búsqueda se hizo efectivo a través de la realización de 08 talleres pedagógicos, que posibilitaron vivencias colectivas, coproducción de saberes, reelaboración de conceptos y de prácticas docentes, partiendo de la acción-reflexión del hacer pedagógico. la investigación, busca desmitificar la dimensión de que somos apenas un cuerpo físico y biológico en que la deficiencia viene delante del sujeto, entonces, nos guiamos por la concepción de un cuerpo como resultado de las interacciones, entre lo biológico y lo cultural, lo vivido y lo sentido, constituyendo la vivencia de afectos, valores, historias, cultura que son marcadas a través de nuestras experiencias ancladas en el mundo. Este artigo é o resultado de uma dissertação de mestrado que teve como objetivo apresentar uma proposta de intervenção docente tendo o corpo como eixo estruturante em uma perspectiva inclusiva. Assim, assumimos os princípios da pesquisa qualitativa, pelo viés da pesquisa-ação colaborativa, ancorada nos fundamentos epistemológicos de Merleau-Ponty. O itinerário da pesquisa se efetivou através da realização de 08 oficinas pedagógicas, que possibilitaram vivências coletivas, co-produção de saberes, reelaboração de conceitos e de práticas docentes, partindo da ação-reflexão do fazer pedagógico. Com a pesquisa, procuramos desmistificar a dimensão de que somos apenas um corpo físico e biológico em que a deficiência vem a frente do sujeito, assim, enveredamos pela concepção de um corpo como resultado das interações entre o biológico e o cultural, o vivido e o sentido, constituindo toda a existência e vivência de afetos, valores, histórias, cultura que são marcadas através de nossas experiências ancoradas no mundo. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-12-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18925 Revista Educação em Questão; v. 57 n. 54 (2019): out./dez. 2019 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2019v57n54 eng https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18925/12329 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
eng |
format |
Online |
author |
Maria Pinheiro Peixoto, Sara Aparecida Dias, Maria |
spellingShingle |
Maria Pinheiro Peixoto, Sara Aparecida Dias, Maria The Body in the Scene: (Co) Possibilities with Inclusive Education |
author_facet |
Maria Pinheiro Peixoto, Sara Aparecida Dias, Maria |
author_sort |
Maria Pinheiro Peixoto, Sara |
title |
The Body in the Scene: (Co) Possibilities with Inclusive Education |
title_short |
The Body in the Scene: (Co) Possibilities with Inclusive Education |
title_full |
The Body in the Scene: (Co) Possibilities with Inclusive Education |
title_fullStr |
The Body in the Scene: (Co) Possibilities with Inclusive Education |
title_full_unstemmed |
The Body in the Scene: (Co) Possibilities with Inclusive Education |
title_sort |
body in the scene: (co) possibilities with inclusive education |
description |
This article is the result of a master's thesis that had as objective to present a proposal of teacher intervention having the body as structuring axis in an inclusive perspective. Thus, we assume the principles of qualitative research, through the bias of collaborative action research, anchored in Merleau-Ponty's epistemological foundations. The itinerary of the research was accomplished through doing 08 pedagogical workshops, which enabled collective experiences, co-production of knowledge, re-elaboration of concepts and teaching practices, starting from the action-reflection of the pedagogical doing. With the research, we try to demystify the dimension that we are only a physical and biological body in which the disability comes to the front of the subject, thus, we go through the conception of a body as a result of the interactions between the biological and the cultural, the lived and the feeling of the whole existence and experience of affections, values, histories, culture that are marked by our experiences anchored in the world. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2019 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18925 |
work_keys_str_mv |
AT mariapinheiropeixotosara thebodyinthescenecopossibilitieswithinclusiveeducation AT aparecidadiasmaria thebodyinthescenecopossibilitieswithinclusiveeducation AT mariapinheiropeixotosara bodyinthescenecopossibilitieswithinclusiveeducation AT aparecidadiasmaria bodyinthescenecopossibilitieswithinclusiveeducation |
_version_ |
1766682770422104064 |