The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola

This article aims to reflect about the appreciation of professors, and the (re)construction of the identity of Higher Education (HE) professionals in Angola. The study uses a qualitative approach, framed by an interpretative paradigm, using discourse and content analysis, articulated with normative...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Cutatela, Arão Chilulo, Maria de Jesus Paulo, Alfredo, Alexandre da Fonseca Tinoca, Luís
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18469
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:periodicos.ufrn.br:article-18469
record_format ojs
spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-184692021-03-26T16:08:44Z The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola El Apreciación de los docentes en la (re) construcción de la identidad de los profesionales de la educación superior en Angola A Valorização Docente na (re)construção da Identidade dos Profissionais do Ensino Superior em Angola Cutatela, Arão Chilulo Maria de Jesus Paulo, Alfredo Alexandre da Fonseca Tinoca, Luís Ensino Superior, Identidade, Profissão docente, (Re)construção, valorização Higher Education, Identity, (Re)construction, Teaching profession, valorization Enseñanza Superior, identidade, (re)construcción, profesión docente, valorización. This article aims to reflect about the appreciation of professors, and the (re)construction of the identity of Higher Education (HE) professionals in Angola. The study uses a qualitative approach, framed by an interpretative paradigm, using discourse and content analysis, articulated with normative documents and studies carried out by several researchers on this subject in different educational and social contexts in general, and particularly in the case of Angola, where two of the authors came from. The main goal of the study is to articulate the guidelines expressed in the national normative documents and the importance that different authors attach to this topic, with the analysis of the Angolan reality. Conclusions point to an understanding of this topic from an unilateral perspective, reinforcing the need to professionally value Higher Education professors in Angola. El presente artículo tiene como finalidad reflexionar en torno a la valorización docente en la (re)construcción de la identidad de los profesionales de Enseñanza Superior (ES) en Angola. El estudio emplea un abordaje cualitativo, inserto en el paradigma interpretativo, recurriendo a análisis de discurso y de contenido, articulado a los documentos normativos y estudios realizados por diversos investigadores sobre esta temática en diferentes contextos educativos y sociales de modo general, y en la realidad de los docentes y la vivencia de los autores en la Enseñanza Superior en Angola en particular, en cuanto campo de trabajo de dos de los autores. El objetivo principal del estudio es articular las orientaciones expresadas en los documentos normativos y la importancia que los diferentes autores atribuyen a esta temática, con el análisis de la realidad angoleña. Las conclusiones remiten a una comprensión de la temática a partir de una visión unilateral, reforzando la necesidad de valorizar profesionalmente a los docentes de Enseñanza Superior en Angola.   O presente artigo tem como finalidade refletir em torno da valorização docente, na (re)construção da identidade dos profissionais do Ensino Superior (ES) em Angola. O estudo faz uso de uma abordagem qualitativa, inserida no paradigma interpretativo, recorrendo à análise de discurso e de conteúdo, articulada aos documentos normativos e estudos realizados por diversos investigadores sobre a temática em diferentes contextos educativos e sociais de modo geral, e na realidade dos docentes e vivência dos autores no Ensino Superior em Angola em particular, enquanto campo da atuação de dois dos autores. O objetivo principal do estudo é articular as orientações expressas nos documentos normativos e a importância que os diferentes autores atribuem a esta temática, com a análise da realidade angolana. As conclusões rementem para uma compreensão da temática a partir de uma visão unilateral reforçando a necessidade valorizar profissionalmente os docentes do Ensino Superior em Angola. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2020-02-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18469 Revista Educação em Questão; v. 58 n. 55 (2020): jan./mar. 2020 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2019v58n55 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18469/12481
institution Periódicos UFRN
collection Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN
language por
format Online
author Cutatela, Arão Chilulo
Maria de Jesus Paulo, Alfredo
Alexandre da Fonseca Tinoca, Luís
spellingShingle Cutatela, Arão Chilulo
Maria de Jesus Paulo, Alfredo
Alexandre da Fonseca Tinoca, Luís
The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola
author_facet Cutatela, Arão Chilulo
Maria de Jesus Paulo, Alfredo
Alexandre da Fonseca Tinoca, Luís
author_sort Cutatela, Arão Chilulo
title The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola
title_short The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola
title_full The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola
title_fullStr The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola
title_full_unstemmed The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola
title_sort teacher appreciation in (re) building the identity of higher education professionals in angola
description This article aims to reflect about the appreciation of professors, and the (re)construction of the identity of Higher Education (HE) professionals in Angola. The study uses a qualitative approach, framed by an interpretative paradigm, using discourse and content analysis, articulated with normative documents and studies carried out by several researchers on this subject in different educational and social contexts in general, and particularly in the case of Angola, where two of the authors came from. The main goal of the study is to articulate the guidelines expressed in the national normative documents and the importance that different authors attach to this topic, with the analysis of the Angolan reality. Conclusions point to an understanding of this topic from an unilateral perspective, reinforcing the need to professionally value Higher Education professors in Angola.
publisher Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publishDate 2020
url https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18469
work_keys_str_mv AT cutatelaaraochilulo theteacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola
AT mariadejesuspauloalfredo theteacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola
AT alexandredafonsecatinocaluis theteacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola
AT cutatelaaraochilulo elapreciaciondelosdocentesenlareconstrucciondelaidentidaddelosprofesionalesdelaeducacionsuperiorenangola
AT mariadejesuspauloalfredo elapreciaciondelosdocentesenlareconstrucciondelaidentidaddelosprofesionalesdelaeducacionsuperiorenangola
AT alexandredafonsecatinocaluis elapreciaciondelosdocentesenlareconstrucciondelaidentidaddelosprofesionalesdelaeducacionsuperiorenangola
AT cutatelaaraochilulo avalorizacaodocentenareconstrucaodaidentidadedosprofissionaisdoensinosuperioremangola
AT mariadejesuspauloalfredo avalorizacaodocentenareconstrucaodaidentidadedosprofissionaisdoensinosuperioremangola
AT alexandredafonsecatinocaluis avalorizacaodocentenareconstrucaodaidentidadedosprofissionaisdoensinosuperioremangola
AT cutatelaaraochilulo teacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola
AT mariadejesuspauloalfredo teacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola
AT alexandredafonsecatinocaluis teacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola
_version_ 1766682768209608704