The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola
This article aims to reflect about the appreciation of professors, and the (re)construction of the identity of Higher Education (HE) professionals in Angola. The study uses a qualitative approach, framed by an interpretative paradigm, using discourse and content analysis, articulated with normative...
Na minha lista:
Principais autores: | , , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18469 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-18469 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-184692021-03-26T16:08:44Z The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola El Apreciación de los docentes en la (re) construcción de la identidad de los profesionales de la educación superior en Angola A Valorização Docente na (re)construção da Identidade dos Profissionais do Ensino Superior em Angola Cutatela, Arão Chilulo Maria de Jesus Paulo, Alfredo Alexandre da Fonseca Tinoca, Luís Ensino Superior, Identidade, Profissão docente, (Re)construção, valorização Higher Education, Identity, (Re)construction, Teaching profession, valorization Enseñanza Superior, identidade, (re)construcción, profesión docente, valorización. This article aims to reflect about the appreciation of professors, and the (re)construction of the identity of Higher Education (HE) professionals in Angola. The study uses a qualitative approach, framed by an interpretative paradigm, using discourse and content analysis, articulated with normative documents and studies carried out by several researchers on this subject in different educational and social contexts in general, and particularly in the case of Angola, where two of the authors came from. The main goal of the study is to articulate the guidelines expressed in the national normative documents and the importance that different authors attach to this topic, with the analysis of the Angolan reality. Conclusions point to an understanding of this topic from an unilateral perspective, reinforcing the need to professionally value Higher Education professors in Angola. El presente artículo tiene como finalidad reflexionar en torno a la valorización docente en la (re)construcción de la identidad de los profesionales de Enseñanza Superior (ES) en Angola. El estudio emplea un abordaje cualitativo, inserto en el paradigma interpretativo, recurriendo a análisis de discurso y de contenido, articulado a los documentos normativos y estudios realizados por diversos investigadores sobre esta temática en diferentes contextos educativos y sociales de modo general, y en la realidad de los docentes y la vivencia de los autores en la Enseñanza Superior en Angola en particular, en cuanto campo de trabajo de dos de los autores. El objetivo principal del estudio es articular las orientaciones expresadas en los documentos normativos y la importancia que los diferentes autores atribuyen a esta temática, con el análisis de la realidad angoleña. Las conclusiones remiten a una comprensión de la temática a partir de una visión unilateral, reforzando la necesidad de valorizar profesionalmente a los docentes de Enseñanza Superior en Angola. O presente artigo tem como finalidade refletir em torno da valorização docente, na (re)construção da identidade dos profissionais do Ensino Superior (ES) em Angola. O estudo faz uso de uma abordagem qualitativa, inserida no paradigma interpretativo, recorrendo à análise de discurso e de conteúdo, articulada aos documentos normativos e estudos realizados por diversos investigadores sobre a temática em diferentes contextos educativos e sociais de modo geral, e na realidade dos docentes e vivência dos autores no Ensino Superior em Angola em particular, enquanto campo da atuação de dois dos autores. O objetivo principal do estudo é articular as orientações expressas nos documentos normativos e a importância que os diferentes autores atribuem a esta temática, com a análise da realidade angolana. As conclusões rementem para uma compreensão da temática a partir de uma visão unilateral reforçando a necessidade valorizar profissionalmente os docentes do Ensino Superior em Angola. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2020-02-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18469 Revista Educação em Questão; v. 58 n. 55 (2020): jan./mar. 2020 1981-1802 0102-7735 10.21680/1981-1802.2019v58n55 por https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18469/12481 |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Cutatela, Arão Chilulo Maria de Jesus Paulo, Alfredo Alexandre da Fonseca Tinoca, Luís |
spellingShingle |
Cutatela, Arão Chilulo Maria de Jesus Paulo, Alfredo Alexandre da Fonseca Tinoca, Luís The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola |
author_facet |
Cutatela, Arão Chilulo Maria de Jesus Paulo, Alfredo Alexandre da Fonseca Tinoca, Luís |
author_sort |
Cutatela, Arão Chilulo |
title |
The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola |
title_short |
The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola |
title_full |
The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola |
title_fullStr |
The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola |
title_full_unstemmed |
The Teacher Appreciation in (re) building the Identity of Higher Education Professionals in Angola |
title_sort |
teacher appreciation in (re) building the identity of higher education professionals in angola |
description |
This article aims to reflect about the appreciation of professors, and the (re)construction of the identity of Higher Education (HE) professionals in Angola. The study uses a qualitative approach, framed by an interpretative paradigm, using discourse and content analysis, articulated with normative documents and studies carried out by several researchers on this subject in different educational and social contexts in general, and particularly in the case of Angola, where two of the authors came from. The main goal of the study is to articulate the guidelines expressed in the national normative documents and the importance that different authors attach to this topic, with the analysis of the Angolan reality. Conclusions point to an understanding of this topic from an unilateral perspective, reinforcing the need to professionally value Higher Education professors in Angola. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2020 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18469 |
work_keys_str_mv |
AT cutatelaaraochilulo theteacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola AT mariadejesuspauloalfredo theteacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola AT alexandredafonsecatinocaluis theteacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola AT cutatelaaraochilulo elapreciaciondelosdocentesenlareconstrucciondelaidentidaddelosprofesionalesdelaeducacionsuperiorenangola AT mariadejesuspauloalfredo elapreciaciondelosdocentesenlareconstrucciondelaidentidaddelosprofesionalesdelaeducacionsuperiorenangola AT alexandredafonsecatinocaluis elapreciaciondelosdocentesenlareconstrucciondelaidentidaddelosprofesionalesdelaeducacionsuperiorenangola AT cutatelaaraochilulo avalorizacaodocentenareconstrucaodaidentidadedosprofissionaisdoensinosuperioremangola AT mariadejesuspauloalfredo avalorizacaodocentenareconstrucaodaidentidadedosprofissionaisdoensinosuperioremangola AT alexandredafonsecatinocaluis avalorizacaodocentenareconstrucaodaidentidadedosprofissionaisdoensinosuperioremangola AT cutatelaaraochilulo teacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola AT mariadejesuspauloalfredo teacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola AT alexandredafonsecatinocaluis teacherappreciationinrebuildingtheidentityofhighereducationprofessionalsinangola |
_version_ |
1766682768209608704 |