ENTRE O FOGÃO E A CIÊNCIA: A comida como objeto de estudo na construção da ciência.

Nowadays, it is understood that food and food has expanded as a science, being object of scientific and sensorial study at the present time, when sociological, anthropological and also nutritional studies delight not only on the health problems of the individual, but also health collective and socia...

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Autor principal: Barbosa, Isabela
Formato: Online
Idioma:por
Publicado em: UFRN
Endereço do item:https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/17308
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spelling oai:periodicos.ufrn.br:article-173082019-11-19T22:49:08Z ENTRE O FOGÃO E A CIÊNCIA: A comida como objeto de estudo na construção da ciência. Barbosa, Isabela Nowadays, it is understood that food and food has expanded as a science, being object of scientific and sensorial study at the present time, when sociological, anthropological and also nutritional studies delight not only on the health problems of the individual, but also health collective and social development, cultural formation and transformation, ancestral memory and the construction of traditions through commensality. This fact implies in the understanding that food differs from food, while it is this culturally transformed food, from specific cooking methods that give it a specific cultural and identity character. These identities take place through traditions, regionalisms, specific models of cooking and know-how and, from these conceptions of ancestral practice, one understands what to eat and for what reason to do so. Thus, the problematizations presented here exist with the intention of fomenting a broad discussion about food as a science, food as a characteristic element of distinct identities, as well as acting as an instrument of approximation and distancing of peoples.   De nos jours, il est entendu que l’alimentation, qui fait l’objet d’études scientifiques et sensorielles à l’heure actuelle, est une science, alors que les études sociologiques, anthropologiques et nutritionnelles se préoccupent non seulement des problèmes de santé de l’individu, mais également de la santé. développement collectif et social, formation et transformation culturelle, mémoire ancestrale et construction de traditions à travers la commensalité. Ce fait implique de comprendre que la nourriture diffère de la nourriture, alors que c’est cette nourriture transformée culturellement, des méthodes de cuisson spécifiques qui lui confèrent un caractère culturel et identitaire spécifique. Ces identités se construisent à travers des traditions, des régionalismes, des modèles spécifiques de cuisine et de savoir-faire et, à partir de ces conceptions de la pratique ancestrale, on comprend ce qu’il faut manger et pour quelle raison. Ainsi, les problématisations présentées ici sont présentées dans le but de susciter un large débat sur l’alimentation en tant que science, en tant qu’élément caractéristique d’identités distinctes et en tant qu’instrument d’approximation et de distanciation des peuples.   Atualmente, compreende-se que a comida e alimentação tem se expandido enquanto ciência, sendo objeto de estudo científico e sensorial na atualidade, quando estudos sociológicos, antropológicos e também nutricionais se deleitam não somente sobre as problemáticas de saúde do indivíduo, mas também a saúde coletiva e desenvolvimento social, formação e transformação cultural, memória ancestral e construção de tradições por meio da comensalidade. Esse fato implica na compreensão de que a comida se diferencia do alimento, enquanto ela é este alimento transformado culturalmente, a partir de métodos de cozimento específicos que lhe configuram um caráter cultural e de identidade específicos. Essas identidades se realizam por meio das tradições, dos regionalismos, dos modelos de cozinha e saber-fazer específicos e que, a partir dessas concepções do fazer ancestral, se entende o que comer e por qual motivo fazê-lo. Desse modo, as problematizações aqui apresentadas são expostas na intenção de fomentar uma discussão ampla sobre a alimentação enquanto ciência, a comida enquanto elemento característico de identidades distintas, além de atuar como instrumento de aproximação e distanciamento dos povos. UFRN 2019-07-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/17308 Revista Inter-Legere; v. 2 n. 25 (2019): DOSSIÊ SOCIOLOGIA DA ALIMENTAÇÃO; c17308 1982-1662 10.21680/1982-1662.2019v2n25 por https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/17308/11901 Copyright (c) 2019 Isabela Barbosa
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publisher UFRN
publishDate 2019
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