Reagindo a textos: instanciações de gênero textual em livros didáticos de Língua Portuguesa
The aim of this study is to investigate the linguistics realizations which instantiate genres of the text response family in texts named as “criticism”, these texts are present in Portuguese language textbooks of primary and secondary education. In this regard, theoretical assumptions about genre of...
Na minha lista:
Principais autores: | , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
|
Endereço do item: | https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/16117 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
oai:periodicos.ufrn.br:article-16117 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:periodicos.ufrn.br:article-161172019-10-25T14:29:04Z Reagindo a textos: instanciações de gênero textual em livros didáticos de Língua Portuguesa Bader Khun, Mhdi Ibrahim Fuzer, Cristiane The aim of this study is to investigate the linguistics realizations which instantiate genres of the text response family in texts named as “criticism”, these texts are present in Portuguese language textbooks of primary and secondary education. In this regard, theoretical assumptions about genre of the family of text response (MARTIN; ROSE, 2008; CHRISTIE; DEREWIANKA, 2008), the transitivity system (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014) and the attitude subsystem of the Appraisal system (MARTIN; WHITE, 2005) are mobilized, with these theories it is possible to identify the gender stages, as well as, its socio-communicative purpose. The results demonstrate that the analyzed texts instantiate, in the systemic function perspective, the genres review and thematic interpretation. Este estudo objetiva investigar realizações linguísticas que instanciam gêneros da família das reações a textos em textos nomeados como “crítica”, presentes em livros didáticos de língua portuguesa dos ensinos fundamental e médio. Para isso, são mobilizados pressupostos teóricos acerca dos gêneros da família das reações a textos (MARTIN; ROSE, 2008; CHRISTIE; DEREWIANKA, 2008), do sistema de transitividade (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014), do subsistema atitude do sistema de Avaliatividade (MARTIN; WHITE, 2005), que permitem identificar as etapas de gênero, bem como seu propósito sociocomunicativo específico. Os resultados evidenciaram que os textos analisados instanciam, na perspectiva sistêmico-funcional, os gêneros resenha e interpretação temática. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN 2019-07-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares application/pdf https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/16117 Revista do GELNE; v. 21 n. 2 (2019); 3-17 2236-0883 10.21680/1517-7874.2019v21n2 por https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/16117/11871 Copyright (c) 2019 Revista do GELNE |
institution |
Periódicos UFRN |
collection |
Portal de Pediódicos Eletrônicos da UFRN |
language |
por |
format |
Online |
author |
Bader Khun, Mhdi Ibrahim Fuzer, Cristiane |
spellingShingle |
Bader Khun, Mhdi Ibrahim Fuzer, Cristiane Reagindo a textos: instanciações de gênero textual em livros didáticos de Língua Portuguesa |
author_facet |
Bader Khun, Mhdi Ibrahim Fuzer, Cristiane |
author_sort |
Bader Khun, Mhdi Ibrahim |
title |
Reagindo a textos: instanciações de gênero textual em livros didáticos de Língua Portuguesa |
title_short |
Reagindo a textos: instanciações de gênero textual em livros didáticos de Língua Portuguesa |
title_full |
Reagindo a textos: instanciações de gênero textual em livros didáticos de Língua Portuguesa |
title_fullStr |
Reagindo a textos: instanciações de gênero textual em livros didáticos de Língua Portuguesa |
title_full_unstemmed |
Reagindo a textos: instanciações de gênero textual em livros didáticos de Língua Portuguesa |
title_sort |
reagindo a textos: instanciações de gênero textual em livros didáticos de língua portuguesa |
description |
The aim of this study is to investigate the linguistics realizations which instantiate genres of the text response family in texts named as “criticism”, these texts are present in Portuguese language textbooks of primary and secondary education. In this regard, theoretical assumptions about genre of the family of text response (MARTIN; ROSE, 2008; CHRISTIE; DEREWIANKA, 2008), the transitivity system (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014) and the attitude subsystem of the Appraisal system (MARTIN; WHITE, 2005) are mobilized, with these theories it is possible to identify the gender stages, as well as, its socio-communicative purpose. The results demonstrate that the analyzed texts instantiate, in the systemic function perspective, the genres review and thematic interpretation. |
publisher |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publishDate |
2019 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/16117 |
work_keys_str_mv |
AT baderkhunmhdiibrahim reagindoatextosinstanciacoesdegenerotextualemlivrosdidaticosdelinguaportuguesa AT fuzercristiane reagindoatextosinstanciacoesdegenerotextualemlivrosdidaticosdelinguaportuguesa |
_version_ |
1766683406686486528 |