Geometrizando no segundo ciclo : relato de uma intervenção pedagógica voltada à construção de conceitos geométricos no ensino fundamental/

Abstract: This work has proposed to relate the experience product of a pedagogical intervention, performed in a public institution of teaching situated in this capital. It had as objective to validade the applying of a teaching module of geometry, more specifically about the conceptions of perimeter...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Azêvedo, Ivanilka Lima de., Rodrigues Neto, Francisco Peregrino.
Formato: Dissertação
Publicado em:
Assuntos:
Endereço do item:https://app.bczm.ufrn.br/home/#/item/76308
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
Descrição
Resumo:Abstract: This work has proposed to relate the experience product of a pedagogical intervention, performed in a public institution of teaching situated in this capital. It had as objective to validade the applying of a teaching module of geometry, more specifically about the conceptions of perimeter and área in the second cycle of fundamental teaching. This dissertation has presented the problematic which involves the teaching of geometry in different contexts. It has adopted the broach of the radical constructivism while methodological theoretical referencial through which it has tried to explain the phenomena that involves the teaching and the apprenticeship. It appropriates Jean’s Piaget contributions related to the development stages, while referencial that will dialogue in the search by sense and comprehension of the geometric apprenticeship process and it runs over Richard’s Skemp (1980) theory in order to explicit the student’s apprenticeship according to the levels of “instrumental comprehesion” and “relacional comprehension”. The research has presented datum related to initial diagnosis evaluantion, the pedagogical intervention and analysis of the activities and students’ perfomance displaying still the results of the final evaluation. According to the results got, we could check the students’ group growth front to the acquisition of the concepts of perimeter and área in comparison with the previous knowledges presented in the initial diagnosis evoluation of the students participants of the research. We have concluded evaluating the objectives of the research, connecting the strategies and reasoning employed by the students in order to resolve the questions and then to reach the objectives proposed by the teaching module. We have presented still the main obstacles to the apprenticeship of such concepts.#$&Resumo: Este trabalho se propõe a relatar a experiência fruto de uma intervenção pedagógica, realizada em uma instituição pública de ensino situada nesta capital. Teve por objetivo validar a aplicação de um módulo de ensino de geometria, mais especificamente sobre os conceitos de perímetro e área no segundo ciclo do ensino fundamental. Esta dissertação apresenta a problemática que envolve o ensino de geometria em diferentes contextos. Adota a abordagem do construtivismo radical enquanto referencial teórico-metodológico através do qual busca explicar os fenômenos que envolvem o ensinar e o aprender. Apropria-se das contribuições de Jean Piaget relativas aos estágios de desenvolvimento, enquanto referencial que dialogará na busca por sentido e compreensão do processo de aprendizagem geométrica e recorre a teoria de Richard Skemp (1980) a fim de categorizar a aprendizagem dos alunos segundo os níveis de “compreensão instrumental” e “compreensão relacional”. A pesquisa apresenta dados relativos a avaliação diagnostica inicial, a intervenção pedagógica e analise das atividades e desempenho dos alunos explicitando ainda os resultados da avaliação final. Conforme os resultados obtidos, pudemos verificar o crescimento dos alunos da turma frente à aquisição dos conceitos de perímetro e área em comparação aos conhecimentos prévios demonstrados na avaliação diagnóstica inicial dos alunos participantes da pesquisa. Concluímos avaliando os objetivos da pesquisa, relacionando as estratégias e raciocínios empregados pelos alunos a fim de resolverem as questões e consequentemente atingirem os objetivos propostos pelo módulo de ensino. Apresentamos ainda os principais obstáculos à aprendizagem de tais conceitos.