Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena

This study corresponds to a trajectory of research in dance, which began during the undergraduate period, and which leads to this master's thesis. It ranges from writing to artistic composition, memories in narratives, both of the author's maternal ancestry and her experience in Capoeira A...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Fernandes, Mariana dos Santos
Outros Autores: Machado, Lara Rodrigues
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/58074
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-58074
record_format dspace
spelling ri-123456789-580742024-04-09T20:33:24Z Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena Fernandes, Mariana dos Santos Machado, Lara Rodrigues https://orcid.org/0000-0002-8777-8135 http://lattes.cnpq.br/6119470223442878 http://lattes.cnpq.br/8465131534198907 Marques, Larissa Kelly de Oliveira http://lattes.cnpq.br/2272256149121710 Peçanha, Cinézio Feliciano Dança - Corpo Griot Capoeira Angola Ancestralidade Tramaturgia CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES This study corresponds to a trajectory of research in dance, which began during the undergraduate period, and which leads to this master's thesis. It ranges from writing to artistic composition, memories in narratives, both of the author's maternal ancestry and her experience in Capoeira Angola. Based on reflections on the original artistic and scientific manifestations, the relationship between body and word, the concept in performing arts called “Griot Body” is proposed. The body that originates its trajectory primarily in the community(ies) of oral tradition and consequently in the performing arts, and that when creating, moving, arguing scenically, transflows into its corporeal speech, its ancestry. As a result of the investigation, we obtained both a creative process also called Corpo Griot, and an internal research methodology, Tramaturgy, a structure through which the meanings between memory, narrative, writing and creative process were woven. Este estudo corresponde a uma trajetória de pesquisa em dança, iniciada ainda no período de graduação, e que desemboca nesta dissertação de mestrado. Trama-se desde a escritura até a composição artística, memórias em narrativas, tanto da ancestralidade materna da autora, quanto de sua vivência na Capoeira Angola. A partir de reflexões acerca das manifestações artísticas e científicas originárias, da relação entre corpo e palavra, é proposto o conceito em artes cênicas chamado “Corpo Griot”. O corpo que tem a origem de seu trajeto primeiramente na(s) comunidade(s) de tradição oral e consequentemente nas artes da cena, e que ao criar, mover, argumentar cenicamente, transflue em seu discurso corpóreo, sua ancestralidade. Resultante da investigação, obteve-se tanto um processo criativo intitulado também de Corpo Griot, quanto uma metodologia interna da pesquisa, a Tramaturgia, estrutura pela qual teceu-se os sentidos entre memória, narrativa, escrita e processo criativo. 2024-04-09T20:32:49Z 2024-04-09T20:32:49Z 2022-10-20 masterThesis FERNANDES, Mariana dos Santos. Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena. Orientadora: Dra. Lara Rodrigues Machado. 2022. 90f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/58074 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Dança - Corpo Griot
Capoeira Angola
Ancestralidade
Tramaturgia
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
spellingShingle Dança - Corpo Griot
Capoeira Angola
Ancestralidade
Tramaturgia
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Fernandes, Mariana dos Santos
Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena
description This study corresponds to a trajectory of research in dance, which began during the undergraduate period, and which leads to this master's thesis. It ranges from writing to artistic composition, memories in narratives, both of the author's maternal ancestry and her experience in Capoeira Angola. Based on reflections on the original artistic and scientific manifestations, the relationship between body and word, the concept in performing arts called “Griot Body” is proposed. The body that originates its trajectory primarily in the community(ies) of oral tradition and consequently in the performing arts, and that when creating, moving, arguing scenically, transflows into its corporeal speech, its ancestry. As a result of the investigation, we obtained both a creative process also called Corpo Griot, and an internal research methodology, Tramaturgy, a structure through which the meanings between memory, narrative, writing and creative process were woven.
author2 Machado, Lara Rodrigues
author_facet Machado, Lara Rodrigues
Fernandes, Mariana dos Santos
format masterThesis
author Fernandes, Mariana dos Santos
author_sort Fernandes, Mariana dos Santos
title Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena
title_short Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena
title_full Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena
title_fullStr Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena
title_full_unstemmed Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena
title_sort corpo griot: narrativas ancestrais em cena
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2024
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/58074
work_keys_str_mv AT fernandesmarianadossantos corpogriotnarrativasancestraisemcena
_version_ 1797696801041547264