Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena
This study corresponds to a trajectory of research in dance, which began during the undergraduate period, and which leads to this master's thesis. It ranges from writing to artistic composition, memories in narratives, both of the author's maternal ancestry and her experience in Capoeira A...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/58074 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-58074 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-580742024-04-09T20:33:24Z Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena Fernandes, Mariana dos Santos Machado, Lara Rodrigues https://orcid.org/0000-0002-8777-8135 http://lattes.cnpq.br/6119470223442878 http://lattes.cnpq.br/8465131534198907 Marques, Larissa Kelly de Oliveira http://lattes.cnpq.br/2272256149121710 Peçanha, Cinézio Feliciano Dança - Corpo Griot Capoeira Angola Ancestralidade Tramaturgia CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES This study corresponds to a trajectory of research in dance, which began during the undergraduate period, and which leads to this master's thesis. It ranges from writing to artistic composition, memories in narratives, both of the author's maternal ancestry and her experience in Capoeira Angola. Based on reflections on the original artistic and scientific manifestations, the relationship between body and word, the concept in performing arts called “Griot Body” is proposed. The body that originates its trajectory primarily in the community(ies) of oral tradition and consequently in the performing arts, and that when creating, moving, arguing scenically, transflows into its corporeal speech, its ancestry. As a result of the investigation, we obtained both a creative process also called Corpo Griot, and an internal research methodology, Tramaturgy, a structure through which the meanings between memory, narrative, writing and creative process were woven. Este estudo corresponde a uma trajetória de pesquisa em dança, iniciada ainda no período de graduação, e que desemboca nesta dissertação de mestrado. Trama-se desde a escritura até a composição artística, memórias em narrativas, tanto da ancestralidade materna da autora, quanto de sua vivência na Capoeira Angola. A partir de reflexões acerca das manifestações artísticas e científicas originárias, da relação entre corpo e palavra, é proposto o conceito em artes cênicas chamado “Corpo Griot”. O corpo que tem a origem de seu trajeto primeiramente na(s) comunidade(s) de tradição oral e consequentemente nas artes da cena, e que ao criar, mover, argumentar cenicamente, transflue em seu discurso corpóreo, sua ancestralidade. Resultante da investigação, obteve-se tanto um processo criativo intitulado também de Corpo Griot, quanto uma metodologia interna da pesquisa, a Tramaturgia, estrutura pela qual teceu-se os sentidos entre memória, narrativa, escrita e processo criativo. 2024-04-09T20:32:49Z 2024-04-09T20:32:49Z 2022-10-20 masterThesis FERNANDES, Mariana dos Santos. Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena. Orientadora: Dra. Lara Rodrigues Machado. 2022. 90f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/58074 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Dança - Corpo Griot Capoeira Angola Ancestralidade Tramaturgia CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
spellingShingle |
Dança - Corpo Griot Capoeira Angola Ancestralidade Tramaturgia CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES Fernandes, Mariana dos Santos Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena |
description |
This study corresponds to a trajectory of research in dance, which began during the undergraduate period, and which leads to this master's thesis. It ranges from writing to artistic composition, memories in narratives, both of the author's maternal ancestry and her experience in Capoeira Angola. Based on reflections on the original artistic and scientific manifestations, the relationship between body and word, the concept in performing arts called “Griot Body” is proposed. The body that originates its trajectory primarily in the community(ies) of oral tradition and consequently in the performing arts, and that when creating, moving, arguing scenically, transflows into its corporeal speech, its ancestry. As a result of the investigation, we obtained both a creative process also called Corpo Griot, and an internal research methodology, Tramaturgy, a structure through which the meanings between memory, narrative, writing and creative process were woven. |
author2 |
Machado, Lara Rodrigues |
author_facet |
Machado, Lara Rodrigues Fernandes, Mariana dos Santos |
format |
masterThesis |
author |
Fernandes, Mariana dos Santos |
author_sort |
Fernandes, Mariana dos Santos |
title |
Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena |
title_short |
Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena |
title_full |
Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena |
title_fullStr |
Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena |
title_full_unstemmed |
Corpo Griot: narrativas ancestrais em cena |
title_sort |
corpo griot: narrativas ancestrais em cena |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2024 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/58074 |
work_keys_str_mv |
AT fernandesmarianadossantos corpogriotnarrativasancestraisemcena |
_version_ |
1797696801041547264 |