Encenando e aprendendo teatro na escola
Stating the importance of arts teaching being built from the teacher's own artistic experiences, this TCC was carried out alongside the following question: can the knowledge of staging constitute a pedagogical proposal for school theater teaching? Driven by this question, this qualitative resea...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/57321 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-57321 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-573212024-01-19T14:49:26Z Encenando e aprendendo teatro na escola Santos, Nathália Maria Seabra dos Coutinho, Karyne Dias https://lattes.cnpq.br/3977298891682946 http://lattes.cnpq.br/6013805360280552 Santos, Melissa Lopes dos http://lattes.cnpq.br/9851844088693131 Souza, Tatiane Cunha de Ensino de Teatro Encenação Arte-Educação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Stating the importance of arts teaching being built from the teacher's own artistic experiences, this TCC was carried out alongside the following question: can the knowledge of staging constitute a pedagogical proposal for school theater teaching? Driven by this question, this qualitative research aimed to investigate the possibilities of artistic-pedagogical creation of a proposal for teaching theater at school based on elements of staging. The teaching experiences that are part of the methodological procedures of this field research were developed together with the Theater Group of the Celestino Pimentel Municipal School, in Natal/RN, within the scope of the Pedagogical Residency Program (CAPES-UFRN). The theoretical framework that supported the course of scenic practices carried out during the research is composed of studies by Augusto Boal (1991, 1998), Viola Spolin (2005), Jacques Lecoq (2010), Marcos Bulhões Martins (2004), and others. Among the results, five elements of staging that are possible for creating a pedagogical proposal for teaching theater at school stand out, namely: acting, space, choreography, characterization and atmosphere. From the experiments carried out, the importance of scene knowledge in school arts education is concluded, considering theater as an area of human knowledge equally necessary for the comprehensive training of Elementary School students. Afirmando a importância de a docência em artes ser construída a partir das vivências artísticas do/a próprio/a professor/a, este TCC foi realizado na companhia da seguinte pergunta: os saberes da encenação podem constituir proposta pedagógica para o ensino escolar de teatro? Movida por tal questão, essa pesquisa de caráter qualitativo teve como objetivo investigar as possibilidades de criação artístico-pedagógica de uma proposta para o ensino de teatro na escola a partir de elementos da encenação. As experiências docentes que compõem os procedimentos metodológicos dessa pesquisa de campo foram desenvolvidas junto ao Grupo de Teatro da Escola Municipal Celestino Pimentel, em Natal/RN, no âmbito do Programa Residência Pedagógica (CAPES-UFRN). O aporte teórico que subsidiou o percurso das práticas cênicas realizadas no decorrer da pesquisa é composto por estudos de Augusto Boal (1991, 1998), Viola Spolin (2005), Jacques Lecoq (2010), Marcos Bulhões Martins (2004), e outros. Dentre os resultados, destacam-se cinco elementos da encenação possíveis à criação de uma proposta pedagógica para o ensino de teatro na escola, a saber: atuação, espaço, coreografia, caracterização e atmosfera. Das experimentações realizadas, conclui-se a importância dos saberes da cena no ensino escolar de artes, considerando-se o teatro como uma área do conhecimento humano igualmente necessária à formação integral de estudantes do Ensino Fundamental. 2024-01-19T14:49:26Z 2024-01-19T14:49:26Z 2023-11-20 bachelorThesis SANTOS, Nathália Maria Seabra dos. Encenando e aprendendo teatro na escola. 2023. 54 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Teatro, Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/57321 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Teatro Departamento de Artes |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino de Teatro Encenação Arte-Educação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Ensino de Teatro Encenação Arte-Educação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Santos, Nathália Maria Seabra dos Encenando e aprendendo teatro na escola |
description |
Stating the importance of arts teaching being built from the teacher's own artistic experiences, this TCC was carried out alongside the following question: can the knowledge of staging constitute a pedagogical proposal for school theater teaching? Driven by this question, this qualitative research aimed to investigate the possibilities of artistic-pedagogical creation of a proposal for teaching theater at school based on elements of staging. The teaching experiences that are part of the methodological procedures of this field research were developed together with the Theater Group of the Celestino Pimentel Municipal School, in Natal/RN, within the scope of the Pedagogical Residency Program (CAPES-UFRN). The theoretical framework that supported the course of scenic practices carried out during the research is composed of studies by Augusto Boal (1991, 1998), Viola Spolin (2005), Jacques Lecoq (2010), Marcos Bulhões Martins (2004), and others. Among the results, five elements of staging that are possible for creating a pedagogical proposal for teaching theater at school stand out, namely: acting, space, choreography, characterization and atmosphere. From the experiments carried out, the importance of scene knowledge in school arts education is concluded, considering theater as an area of human knowledge equally necessary for the comprehensive training of Elementary School students. |
author2 |
Coutinho, Karyne Dias |
author_facet |
Coutinho, Karyne Dias Santos, Nathália Maria Seabra dos |
format |
bachelorThesis |
author |
Santos, Nathália Maria Seabra dos |
author_sort |
Santos, Nathália Maria Seabra dos |
title |
Encenando e aprendendo teatro na escola |
title_short |
Encenando e aprendendo teatro na escola |
title_full |
Encenando e aprendendo teatro na escola |
title_fullStr |
Encenando e aprendendo teatro na escola |
title_full_unstemmed |
Encenando e aprendendo teatro na escola |
title_sort |
encenando e aprendendo teatro na escola |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2024 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/57321 |
work_keys_str_mv |
AT santosnathaliamariaseabrados encenandoeaprendendoteatronaescola |
_version_ |
1790056218292649984 |