Ao vivo do PS5: o papel da exclusividade no marketing dos games
With more and more technological resources and new ways of playing available, video game manufacturers are always looking for the best ways to advertise and sell their products. One of the elements most explored by these companies is exclusivity, which generates value from games that are only ava...
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Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
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Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56903 |
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ri-123456789-569032023-12-26T14:24:02Z Ao vivo do PS5: o papel da exclusividade no marketing dos games Sousa, Clercio Silva Rodrigues de Gomes, Marcelo Bolshaw https://orcid.org/0000-0001-9544-4744 http://lattes.cnpq.br/8901855221232985 https://orcid.org/0000-0002-8227-3672 http://lattes.cnpq.br/4277715352803619 Kneipp, Valquíria Aparecida Passos http://lattes.cnpq.br/6752069973644466 Tavares, Dickson de Oliveira http://lattes.cnpq.br/2844507590220073 Jogos eletrônicos Promoção de vendas Marketing Exclusividade PlayStation With more and more technological resources and new ways of playing available, video game manufacturers are always looking for the best ways to advertise and sell their products. One of the elements most explored by these companies is exclusivity, which generates value from games that are only available on specific devices. To investigate how exclusive titles can be used strategically in communication and marketing actions, this case study was constructed in three stages: 1) description of players consumption practices (BOURDIEU, 2008; CERTEAU, 1998; WILLIAMS, 2012); 2) review of marketing concepts (KOTLER, KELLER, 2018; TAKAHASHI, 2006; LORENZI, 2021) in the context of games; and 3) analysis of three initiatives from the “Live from PS5” advertising campaign. The article considers that focusing on the PlayStation 5's catalog of exclusive games added symbolic value to the console and that the campaign contributed to the increase in the volume of units sold in the first quarter of 2023. Com cada vez mais recursos tecnológicos e novas formas de jogar disponíveis, as fabricantes de videogame estão sempre em busca dos melhores meios para anunciar e vender seus produtos. Um dos elementos mais explorados por essas empresas é a exclusividade, que gera valor a partir de jogos que só estão disponíveis em dispositivos específicos. Para investigar como os títulos exclusivos podem ser usados estrategicamente em ações de comunicação e marketing, este estudo de caso foi construído em três etapas: 1) descrição das práticas (BOURDIEU, 2008; CERTEAU, 1998; WILLIAMS, 2012) de consumo dos jogadores; 2) revisão de conceitos do marketing (KOTLER, KELLER, 2018; TAKAHASHI, 2006; LORENZI, 2021) no contexto dos games; e 3) análise de três iniciativas da campanha publicitária “Ao vivo do PS5”. O artigo considera que focar no catálogo de jogos exclusivos do PlayStation 5 agregou valor simbólico ao console e que a campanha colaborou para o aumento do volume de unidades vendidas no primeiro trimestre de 2023. 2023-12-26T14:24:02Z 2023-12-26T14:24:02Z 2023-11-28 bachelorThesis SOUSA, Clercio Silva Rodrigues de. Ao vivo do PS5: o papel da exclusividade no marketing dos games. 2023. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda) - Departamento de Comunicação Social, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56903 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Comunicação Social - Publicidade e Propaganda Comunicação Social |
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video game manufacturers are always looking for the best ways to advertise and sell their
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generates value from games that are only available on specific devices. To investigate how
exclusive titles can be used strategically in communication and marketing actions, this case
study was constructed in three stages: 1) description of players consumption practices
(BOURDIEU, 2008; CERTEAU, 1998; WILLIAMS, 2012); 2) review of marketing concepts
(KOTLER, KELLER, 2018; TAKAHASHI, 2006; LORENZI, 2021) in the context of games;
and 3) analysis of three initiatives from the “Live from PS5” advertising campaign. The article
considers that focusing on the PlayStation 5's catalog of exclusive games added symbolic
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