Estudo comparativo da substituição do acoplamento de engrenagens pelo acoplamento de lâminas
This work is a case study of the replacement of the machine element used as a connecting component between a diesel internal combustion engine (MCP) and speed reducer (reverser) of the propulsion system of a Brazilian Navy patrol vessel – MB. Being a gear coupling (German-made) originally fitted to...
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Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
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Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56783 |
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ri-123456789-567832023-12-22T11:44:14Z Estudo comparativo da substituição do acoplamento de engrenagens pelo acoplamento de lâminas Comparative study of the replacement of gear coupling by blade coupling Silva, Paulo Vinicios Santos da Ferreira, Evans Paiva da Costa Sanches, Fabio Dalmazzo Bezerra, Alexandre Mateus Mendonça acoplamento engrenagens lâminas navio CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA This work is a case study of the replacement of the machine element used as a connecting component between a diesel internal combustion engine (MCP) and speed reducer (reverser) of the propulsion system of a Brazilian Navy patrol vessel – MB. Being a gear coupling (German-made) originally fitted to the vessel's propulsion system, which presented high costs for operation maintenance and repair, as well as the requirement of qualified personnel for maintenance. Calculations, analyses and study of the data obtained between the types of connecting elements were carried out considering the characteristics of the connection and transmission of the rotary movement of the motor-reverser assembly in order to characterize and classify the suitable blade coupling as a substitute element for the gear coupling. After the replacement, the importance of the relationship between material management and maintenance planning to minimize the costs of acquisition and maintenance of the motion transmission element became evidente. The improvement in the work of the service members responsible for the maintenance and operation of the vessel's propulsion system is also evident. O presente trabalho é um estudo de caso da substituição do elemento de máquinas utilizado como componente de ligação entre um motor de combustão interna a diesel (MCP) e redutor de velocidade (reversora) do sistema de propulsão de um navio patrulha da Marinha do Brasil – MB. Sendo um acoplamento de engrenagens (de fabricação Alemã) originalmente montado ao sistema de propulsão da embarcação, o qual apresentava alto custo para mantenimento de operação e reparo, bem como a exigência de pessoal qualificado para manutenção. Foram realizados cálculos, análises e estudo dos dados obtidos entre os tipos de elementos de ligação, considerando as características da conexão e transmissão do movimento rotativo do conjunto motor-reversora com o objetivo de caracterizar e classificar o acoplamento de lâminas adequado como elemento substituto do acoplamento de engrenagens. Após a substituição, ficou evidente a importância da relação entre a gestão do material e planejamento de manutenção para minimizar os custos de aquisição e manutenção do elemento de transmissão de movimento. Também fica patente a melhoria do trabalho dos militares responsáveis pela manutenção e operação do sistema de propulsão da embarcação. 2023-12-22T11:44:13Z 2023-12-22T11:44:13Z 2023-12-13 bachelorThesis SILVA, Paulo Vinicios Santos da. Estudo comparativo da substituição do acoplamento de engrenagens pelo acoplamento de lâminas. 2023. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56783 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Engenharia Mecânica Departamento de Engenharia Mecânica |
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This work is a case study of the replacement of the machine element used as a connecting component between a diesel internal combustion engine (MCP) and speed reducer (reverser) of the propulsion system of a Brazilian Navy patrol vessel – MB. Being a gear coupling (German-made) originally fitted to the vessel's propulsion system, which presented high costs for operation maintenance and repair, as well as the requirement of qualified personnel for maintenance. Calculations, analyses and study of the data obtained between the types of connecting elements were carried out considering the characteristics of the connection and transmission of the rotary movement of the motor-reverser assembly in order to characterize and classify the suitable blade coupling as a substitute element for the gear coupling.
After the replacement, the importance of the relationship between material management and maintenance planning to minimize the costs of acquisition and maintenance of the motion transmission element became evidente. The improvement in the work of the service members responsible for the maintenance and operation of the vessel's propulsion system is also evident. |
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