Catálogo de vieses na representação de assunto para apoio ao ensino crítico na organização da informação e do conhecimento

Brazil is a country whose social formation is marked by relations of colonialism, slavery, genocide of original populations and economic dependence. Ethnic-racial and gender discrimination permeates everyday social life and is manifested by various colonialities (of power, knowledge, being). These p...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Duarte, Mariana dos Santos
Outros Autores: Sánchez, Tarragó Nancy
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56704
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-56704
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic vieses na representação de assunto
discriminação étnico-racial e de gênero
ensino crítico
organização da informação e do conhecimento
decolonialidade
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIA
spellingShingle vieses na representação de assunto
discriminação étnico-racial e de gênero
ensino crítico
organização da informação e do conhecimento
decolonialidade
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIA
Duarte, Mariana dos Santos
Catálogo de vieses na representação de assunto para apoio ao ensino crítico na organização da informação e do conhecimento
description Brazil is a country whose social formation is marked by relations of colonialism, slavery, genocide of original populations and economic dependence. Ethnic-racial and gender discrimination permeates everyday social life and is manifested by various colonialities (of power, knowledge, being). These phenomena also affect the production, access and representation of knowledge, for example, erasing knowledge produced by black people, women and other social groups belonging to minorities, thus causing a process of marginalization of these populations and the perpetuation of colonialities. Libraries and other information units use information and knowledge organization processes and systems to mediate the use of information sources and services. But these processes and systems are also affected by ethnic-racial and gender prejudices and discrimination that exist in society. Thus, these processes and systems for organizing information and knowledge often express directions, biases and ethical conflicts that impact access and use of information, also reinforcing and perpetuating prejudices and discrimination present in society. It is therefore extremely important to identify these biases and promote critical teaching in Librarianship, through the development of tools that collaborate with these educational constructions and the training of ethical librarians who work in favor of social justice. In this sense, this research aims to create a catalog with cases extracted from scientific literature that reflect and analyze biases in the representation of the subject of documents, with the purpose of serving as a tool to support critical teaching in Librarianship. This is a study through bibliographical research, which uses the Scopus, Brapci and SciELO databases as sources. The digital catalog was created on the Zotero platform, using specific metadata for its organization and content description, namely, research method, type of process, type of system/instrument, affected populations, consequences of biases and misrepresentation, among others. As a result, a prototype is presented that brings together 41 articles that address, among other topics, ethical conflicts and biases in processes and systems for organizing information and knowledge; ethnic-racial relations and racism in the area; discussions on thematic representations and knowledge organization systems such as thesauros, subject headings, bibliographic classification systems, as well as alternatives to “decolonize” processes and systems. It is concluded that the catalog can serve as support for reading, summarizing and discussion activities, thus giving visibility to the topic and contributing to critical and decoloniality teaching.
author2 Sánchez, Tarragó Nancy
author_facet Sánchez, Tarragó Nancy
Duarte, Mariana dos Santos
format bachelorThesis
author Duarte, Mariana dos Santos
author_sort Duarte, Mariana dos Santos
title Catálogo de vieses na representação de assunto para apoio ao ensino crítico na organização da informação e do conhecimento
title_short Catálogo de vieses na representação de assunto para apoio ao ensino crítico na organização da informação e do conhecimento
title_full Catálogo de vieses na representação de assunto para apoio ao ensino crítico na organização da informação e do conhecimento
title_fullStr Catálogo de vieses na representação de assunto para apoio ao ensino crítico na organização da informação e do conhecimento
title_full_unstemmed Catálogo de vieses na representação de assunto para apoio ao ensino crítico na organização da informação e do conhecimento
title_sort catálogo de vieses na representação de assunto para apoio ao ensino crítico na organização da informação e do conhecimento
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56704
work_keys_str_mv AT duartemarianadossantos catalogodeviesesnarepresentacaodeassuntoparaapoioaoensinocriticonaorganizacaodainformacaoedoconhecimento
AT duartemarianadossantos catalogofbiasesinsubjectrepresentationtosupportcriticalteachingintheorganizationofinformationandknowledge
_version_ 1790056094664491008
spelling ri-123456789-567042023-12-21T14:58:36Z Catálogo de vieses na representação de assunto para apoio ao ensino crítico na organização da informação e do conhecimento Catalog of biases in subject representation to support critical teaching in the organization of information and knowledge Duarte, Mariana dos Santos Sánchez, Tarragó Nancy https://orcid.org/0000-0002-5114-6072 http://lattes.cnpq.br/1609557353294133 Gallotti, Mônica Marques Carvalho https://orcid.org/0000-0002-3044-2032 http://lattes.cnpq.br/0017857898026618 Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de https://orcid.org/0000-0003-1190-1923 http://lattes.cnpq.br/6879549317851577 vieses na representação de assunto discriminação étnico-racial e de gênero ensino crítico organização da informação e do conhecimento decolonialidade CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIA Brazil is a country whose social formation is marked by relations of colonialism, slavery, genocide of original populations and economic dependence. Ethnic-racial and gender discrimination permeates everyday social life and is manifested by various colonialities (of power, knowledge, being). These phenomena also affect the production, access and representation of knowledge, for example, erasing knowledge produced by black people, women and other social groups belonging to minorities, thus causing a process of marginalization of these populations and the perpetuation of colonialities. Libraries and other information units use information and knowledge organization processes and systems to mediate the use of information sources and services. But these processes and systems are also affected by ethnic-racial and gender prejudices and discrimination that exist in society. Thus, these processes and systems for organizing information and knowledge often express directions, biases and ethical conflicts that impact access and use of information, also reinforcing and perpetuating prejudices and discrimination present in society. It is therefore extremely important to identify these biases and promote critical teaching in Librarianship, through the development of tools that collaborate with these educational constructions and the training of ethical librarians who work in favor of social justice. In this sense, this research aims to create a catalog with cases extracted from scientific literature that reflect and analyze biases in the representation of the subject of documents, with the purpose of serving as a tool to support critical teaching in Librarianship. This is a study through bibliographical research, which uses the Scopus, Brapci and SciELO databases as sources. The digital catalog was created on the Zotero platform, using specific metadata for its organization and content description, namely, research method, type of process, type of system/instrument, affected populations, consequences of biases and misrepresentation, among others. As a result, a prototype is presented that brings together 41 articles that address, among other topics, ethical conflicts and biases in processes and systems for organizing information and knowledge; ethnic-racial relations and racism in the area; discussions on thematic representations and knowledge organization systems such as thesauros, subject headings, bibliographic classification systems, as well as alternatives to “decolonize” processes and systems. It is concluded that the catalog can serve as support for reading, summarizing and discussion activities, thus giving visibility to the topic and contributing to critical and decoloniality teaching. O Brasil é um país que possui sua formação social marcada por relações de colonialismo, escravidão, genocídio de populações originárias e dependência econômica. As discriminações étnico-raciais e de gênero permeiam o cotidiano social e se manifestam de variadas colonialidades (do poder, do saber, do ser). Esses fenômenos também afetam a produção, acesso e representação do conhecimento, por exemplo, apagando saberes produzidos por pessoas negras, mulheres e outros grupos sociais pertencentes a minorias, causando assim um processo de marginalização dessas populações e a perpetuação de colonialidades. As bibliotecas e outras unidades de informação utilizam processos e sistemas de organização da informação e do conhecimento para mediar o uso de fontes e serviços de informação. Mas esses processos e sistemas são afetados também pelos preconceitos e discriminações de étnico-raciais e de gênero existentes na sociedade. Assim, esses processos e sistemas de organização da informação e do conhecimento frequentemente expressam direcionamentos, vieses e conflitos éticos que impactam o acesso e uso da informação, também reforçando e perpetuando preconceitos e discriminações presentes na sociedade. Se faz assim de extrema importância identificar esses vieses e promover um ensino crítico na Biblioteconomia, mediante o desenvolvimento de ferramentas que colaborem como essas construções educacionais e a formação de pessoas bibliotecárias éticas e atuantes em prol da justiça social. Neste sentido, essa pesquisa tem como objetivo criar um catálogo com casos extraídos da literatura científica que refletem e analisam vieses na representação de assunto dos documentos, com a finalidade de servir como ferramenta de apoio ao ensino crítico na Biblioteconomia. Trata-se de um estudo por meio de pesquisa bibliográfica, que utiliza como fontes as bases de dados, Scopus, Brapci e SciELO. O catálogo digital foi elaborado na plataforma Zotero, utilizando metadados específicos para sua organização e descrição de conteúdo, a saber, método de pesquisa, tipo de processo, tipo de sistema/instrumento, populações afetadas, consequências dos vieses e má-representação, entre outros. Como resultado se apresenta um protótipo que reúne 41 artigos que abordam, entre outras temas conflitos éticos e vieses em processos e sistemas de organização da informação e do conhecimento; relações étnico- raciais e racismo na área; discussões sobre representações temáticas e sistemas de organização do conhecimento como tesauros, cabeçalhos de assunto, sistemas de classificação bibliográfica, assim como alternativas para “descolonizar” processos e sistemas. Conclui-se que o catálogo pode servir de apoio para atividades de leitura, sumarização e discussão, dando assim visibilidade a temática e contribuindo com um ensino crítico e decolonial. 2023-12-21T14:58:36Z 2023-12-21T14:58:36Z 2023-12-15 bachelorThesis DUARTE, Mariana dos Santos. Catálogo de vieses na representação de assunto para apoio ao ensino crítico na organização da informação e do conhecimento. Orientadora: Nancy Sánchez Tarragó. 2023. 70 f. Monografia (Graduação em Biblioteconomia) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56704 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Biblioteconomia Departamento de Ciências da Informação