Relato de experiência sobre adaptações realizadas em um laboratório de análise de alimentos para pessoas com deficiência física
The objective of this work was to describe an experience on adaptations made for physically disabled people with the aim of improving teaching-learning in practical classes, carried out in a laboratory at a public university. This is a descriptive, qualitative research, of the experience report type...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56663 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-56663 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Aprendizagem Acessibilidade Pessoas com deficiência Universidade CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE |
spellingShingle |
Aprendizagem Acessibilidade Pessoas com deficiência Universidade CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE Felinto, Rayssa da Silva Relato de experiência sobre adaptações realizadas em um laboratório de análise de alimentos para pessoas com deficiência física |
description |
The objective of this work was to describe an experience on adaptations made for physically disabled people with the aim of improving teaching-learning in practical classes, carried out in a laboratory at a public university. This is a descriptive, qualitative research, of the experience report type, in which the experience of a wheelchair-bound student on the Nutrition course at the Federal University of Rio Grande do Norte, in the Food Analysis Laboratory of the Faculty of Sciences, is presented of Trairi Health. Given the various adaptations made to include people with physical disabilities, as this was the first person with physical disabilities entering this campus, there was a need to make adaptations such as lowering the bench and the emergency shower activation rod, portable table, washing machine portable eyes, emergency alarm, among others, in order to include it in practical classes to allow greater autonomy. As a result of this work, an experience report on carrying out adaptations within the Food Analysis and Biochemistry laboratory at the Federal University of Rio Grande do Norte. The improvements were able to provide students with physical disabilities with greater autonomy to carry out various tasks within the laboratory, as well as assisting in their teaching-learning process. In view of the above, it is concluded that the adaptations made in the laboratory are aimed at meeting the limitations of students with physical disabilities within the aforementioned laboratory. |
author2 |
Araújo, Daline Fernandes de Souza |
author_facet |
Araújo, Daline Fernandes de Souza Felinto, Rayssa da Silva |
format |
bachelorThesis |
author |
Felinto, Rayssa da Silva |
author_sort |
Felinto, Rayssa da Silva |
title |
Relato de experiência sobre adaptações realizadas em um laboratório de análise de alimentos para pessoas com deficiência física |
title_short |
Relato de experiência sobre adaptações realizadas em um laboratório de análise de alimentos para pessoas com deficiência física |
title_full |
Relato de experiência sobre adaptações realizadas em um laboratório de análise de alimentos para pessoas com deficiência física |
title_fullStr |
Relato de experiência sobre adaptações realizadas em um laboratório de análise de alimentos para pessoas com deficiência física |
title_full_unstemmed |
Relato de experiência sobre adaptações realizadas em um laboratório de análise de alimentos para pessoas com deficiência física |
title_sort |
relato de experiência sobre adaptações realizadas em um laboratório de análise de alimentos para pessoas com deficiência física |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56663 |
work_keys_str_mv |
AT felintorayssadasilva relatodeexperienciasobreadaptacoesrealizadasemumlaboratoriodeanalisedealimentosparapessoascomdeficienciafisica AT felintorayssadasilva experiencereportonadaptationsmadeinafoodanalysislaboratoryforpeoplewithphysicaldisabilities AT felintorayssadasilva informedeexperienciasobreadaptacionesrealizadasenunlaboratoriodeanalisisdealimentosparapersonascondiscapacidadfisica |
_version_ |
1790056199954104320 |
spelling |
ri-123456789-566632024-01-22T14:33:09Z Relato de experiência sobre adaptações realizadas em um laboratório de análise de alimentos para pessoas com deficiência física Experience report on adaptations made in a food analysis laboratory for people with physical disabilities Informe de experiencia sobre adaptaciones realizadas en un laboratorio de análisis de alimentos para personas con discapacidad física Felinto, Rayssa da Silva Araújo, Daline Fernandes de Souza https://orcid.org/0000-0003-0191-5539 http://lattes.cnpq.br/1817078805230532 https://orcid.org/0000-0003-3605-7247 http://lattes.cnpq.br/4876007142880494 Luz, Ana Beatriz Santana https://orcid.org/0000-0002-5565-7101 http://lattes.cnpq.br/4235075328735028 Oliveira, Vanessa Teixeira de Lima http://lattes.cnpq.br/4538665716088894 Brito, Adriana da Silva https://orcid.org/0000-0002-4291-8456 http://lattes.cnpq.br/0887305061762326 Aprendizagem Acessibilidade Pessoas com deficiência Universidade CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE The objective of this work was to describe an experience on adaptations made for physically disabled people with the aim of improving teaching-learning in practical classes, carried out in a laboratory at a public university. This is a descriptive, qualitative research, of the experience report type, in which the experience of a wheelchair-bound student on the Nutrition course at the Federal University of Rio Grande do Norte, in the Food Analysis Laboratory of the Faculty of Sciences, is presented of Trairi Health. Given the various adaptations made to include people with physical disabilities, as this was the first person with physical disabilities entering this campus, there was a need to make adaptations such as lowering the bench and the emergency shower activation rod, portable table, washing machine portable eyes, emergency alarm, among others, in order to include it in practical classes to allow greater autonomy. As a result of this work, an experience report on carrying out adaptations within the Food Analysis and Biochemistry laboratory at the Federal University of Rio Grande do Norte. The improvements were able to provide students with physical disabilities with greater autonomy to carry out various tasks within the laboratory, as well as assisting in their teaching-learning process. In view of the above, it is concluded that the adaptations made in the laboratory are aimed at meeting the limitations of students with physical disabilities within the aforementioned laboratory. O objetivo deste trabalho, foi descrever uma experiência sobre ás adaptações realizadas para deficientes físicos com o intuito de melhoria do ensino-aprendizagem em aulas práticas, realizadas em um laboratório de uma universidade pública. Trata-se de uma pesquisa descritiva, qualitativa, do tipo relato de experiência, em que é apresentada a experiência vivenciada por uma estudante cadeirante do curso de Nutrição da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, no Laboratório de Análise de Alimentos da Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi. Diante das várias adaptações realizadas para inclusão de pessoas com deficiência física, por ser a primeira pessoa com deficiência física ingressante nesse campus, houve a necessidade de se realizar adaptações como rebaixamento de bancada e da haste de acionamento do chuveiro de emergências, mesa portátil, lava olhos portátil, alarme de emergência, dentre outras, a fim de incluí-la nas aulas práticas para possibilitar maior autonomia. Como resultado deste trabalho, um relato de experiência sobre a realização de adaptações dentro do laboratório de Análise e Bioquímica dos Alimentos da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. As melhorias puderam proporcionar ao estudante com deficiência física maior autonomia para realizar diversas tarefas dentro do laboratório, assim como auxiliar no seu processo de ensino-aprendizagem. Diante do exposto, conclui-se que as adaptações realizadas no laboratório se apresentam voltadas para atender às limitações de estudantes com deficiência física dentro do referido laboratório. 2023-12-21T13:01:05Z 2023-12-21T13:01:05Z 2023-12-05 bachelorThesis FELINTO, Rayssa da Silva. Relato de experiência sobre adaptações realizadas em um laboratório de análise de alimentos para pessoas com deficiência física. 2023. 14 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Nutrição) - Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56663 pt_BR Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Nutrição Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi |