Um estudo das condições de saúde mental de professores da educação básica brasileira

The present study is a literature review on the theme of mental health conditions in the field of action of basic education teachers in the current Brazilian scenario. Aiming to identify factors co-responsible for the triggering of feelings of malaise, low performance in the classroom, stress and th...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Araujo, Vanessa Larissa Ferreira de.
Outros Autores: Souza, Flavia Renata Silva.
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56482
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-56482
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação básica
Estresse
Professor
Saúde mental
Trabalho
Basic education
Stress
Teacher
Mental health
Work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Educação básica
Estresse
Professor
Saúde mental
Trabalho
Basic education
Stress
Teacher
Mental health
Work
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Araujo, Vanessa Larissa Ferreira de.
Um estudo das condições de saúde mental de professores da educação básica brasileira
description The present study is a literature review on the theme of mental health conditions in the field of action of basic education teachers in the current Brazilian scenario. Aiming to identify factors co-responsible for the triggering of feelings of malaise, low performance in the classroom, stress and the development of anxiety by teachers in the work environment, he developed the study through a structured literature review. As a research method, search platforms of CAPES, SciELO and LILACS were used from the keywords: Mental health teachers in basic education; Mental health teachers in basic education; Illness teachers in basic education and Psychic diseases in teachers in basic education, which were extracted at first 143 studies, which after analysis and filtering were selected 6 final articles published between the years 2018 to 2023. As a result we can see a growth of cases correlated with psychological issues on the part of these professionals that have affected physical and mental balance. The study showed a series of determining factors for the advancement of psychological health problems by these professionals, among them stand out the high assignment of tasks combined with low and disproportionate salaries in relation to the multiple functions as a teacher, unfavorable spaces, indiscipline of students, accountability for the "success or failure" of the student body, and others. Such situations are shown to be substantial in the generation of psychological health problems by the teacher in Brazil.
author2 Souza, Flavia Renata Silva.
author_facet Souza, Flavia Renata Silva.
Araujo, Vanessa Larissa Ferreira de.
format bachelorThesis
author Araujo, Vanessa Larissa Ferreira de.
author_sort Araujo, Vanessa Larissa Ferreira de.
title Um estudo das condições de saúde mental de professores da educação básica brasileira
title_short Um estudo das condições de saúde mental de professores da educação básica brasileira
title_full Um estudo das condições de saúde mental de professores da educação básica brasileira
title_fullStr Um estudo das condições de saúde mental de professores da educação básica brasileira
title_full_unstemmed Um estudo das condições de saúde mental de professores da educação básica brasileira
title_sort um estudo das condições de saúde mental de professores da educação básica brasileira
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56482
work_keys_str_mv AT araujovanessalarissaferreirade umestudodascondicoesdesaudementaldeprofessoresdaeducacaobasicabrasileira
_version_ 1790056090190217216
spelling ri-123456789-564822023-12-20T18:29:33Z Um estudo das condições de saúde mental de professores da educação básica brasileira Araujo, Vanessa Larissa Ferreira de. Souza, Flavia Renata Silva. Lautenschlager, Etienne. Chevbotar, Aletéia Eleutério Alves. Educação básica Estresse Professor Saúde mental Trabalho Basic education Stress Teacher Mental health Work CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The present study is a literature review on the theme of mental health conditions in the field of action of basic education teachers in the current Brazilian scenario. Aiming to identify factors co-responsible for the triggering of feelings of malaise, low performance in the classroom, stress and the development of anxiety by teachers in the work environment, he developed the study through a structured literature review. As a research method, search platforms of CAPES, SciELO and LILACS were used from the keywords: Mental health teachers in basic education; Mental health teachers in basic education; Illness teachers in basic education and Psychic diseases in teachers in basic education, which were extracted at first 143 studies, which after analysis and filtering were selected 6 final articles published between the years 2018 to 2023. As a result we can see a growth of cases correlated with psychological issues on the part of these professionals that have affected physical and mental balance. The study showed a series of determining factors for the advancement of psychological health problems by these professionals, among them stand out the high assignment of tasks combined with low and disproportionate salaries in relation to the multiple functions as a teacher, unfavorable spaces, indiscipline of students, accountability for the "success or failure" of the student body, and others. Such situations are shown to be substantial in the generation of psychological health problems by the teacher in Brazil. O presente estudo trata-se de uma revisão de literatura a cerca da temática das condições de saúde mental no campo de atuação de professores da educação básica no cenário atual brasileiro. Tendo como objetivo identificar fatores corresponsáveis pelo desencadeamento de sentimentos de mal estar, baixa performance em sala de aula, estresse e o desenvolvimento da ansiedade pelos professores no ambiente de trabalho, desenvolveu o estudo por meio de uma revisão de literatura estruturada. Como método de pesquisa foram utilizadas plataformas de busca da CAPES, SciELO e LILACS a partir das palavras chave: Saúde mental professores na educação básica; Saúde mental docentes na educação básica; Adoecimento docentes na educação básica e Doenças psíquicas em docentes na educação básica, a qual foram extraídos em um primeiro momento 143 estudos, que após analise e filtragem foram selecionados 6 artigos finais publicados entre os anos de 2018 a 2023. Como resultado podemos perceber um crescimento de casos correlacionados as questões de ordem psicológica por parte desses profissionais que tem afetado equilíbrio físico e mental. O estudo mostrou uma série de fatores determinantes para o avanço de problemas de saúde psicológica por esses profissionais, dentre eles se destacam a alta atribuição de tarefas aliado aos baixos e desproporcionais salários em relação as múltiplas funções como professor, espaços desfavoráveis, indisciplina de alunos, responsabilização pelo “sucesso ou fracasso” do alunado, e outros. Tais situações se mostram como substanciais na geração de problemas de saúde de ordem psicológica por parte do professorado no Brasil. 2023-12-20T18:29:32Z 2023-12-20T18:29:32Z 2023-12-15 bachelorThesis ARAUJO, Vanessa Larissa Ferreira de. Um estudo das condições de saúde mental de professores da educação básica brasileira. 2023. 25 f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ensino Superior do Seridó, Caicó, RN, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56482 pt_BR Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Pedagogia Departamento de Educação