E-book como ferramenta educacional acessível em tempos de pandemia do COVID-19
The present work is characterized as an experience report whose main objective is to identify the importance of the e-book “Brincando e Descobrindo: Vivências para a Quarentena” and the importance of the e-book as a pedagogical resource capable of promoting accessibility on the part of of teachers,...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56316 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-56316 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-563162024-03-19T04:01:23Z E-book como ferramenta educacional acessível em tempos de pandemia do COVID-19 E-book as an accessible educational tool in COVID-19 pandemic times Fernandes, Ana Luisa Barreto Rabelo Freitas, Dayana Lúcia Rodrigues de Freitas, Dayana Lúcia Rodrigues de Costa, Ademárcia Lopes de Oliveira Reis, Mônica Karina Santos Educação especial Special education Acessibilidades Accessibility Recurso educacional Educational resource Pandemia Pandemic Inclusão Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The present work is characterized as an experience report whose main objective is to identify the importance of the e-book “Brincando e Descobrindo: Vivências para a Quarentena” and the importance of the e-book as a pedagogical resource capable of promoting accessibility on the part of of teachers, students and the school community, as well as their educational contributions to special education during the pandemic period. The methodology adopted for the construction of this report is defined as a descriptive-exploratory approach, the results are presented in a qualitative way through a bibliographical survey, as well as through the analysis of data obtained through a semi-structured questionnaire having three of the educators who participated in the construction of the reported E-book, were interviewed. The theoretical foundation is based on the main authors in the area, such as: Galvão (2009); Hansel (2014); Trindade (2020); Silva (2020, 2021), among others. After analyzing the responses, it is concluded that the use of e-books as pedagogical tools brings several benefits to the target audience of special education students in terms of the possibility of access and permanence of these individuals in the educational processes. O presente trabalho caracteriza-se como um relato de experiência que tem como objetivo principal identificar a importância do e-book “Brincando e Descobrindo: vivências para a quarentena”, a importância do e-book enquanto recurso pedagógico capaz de promover a acessibilidade por parte de professores, estudantes e comunidade escolar e suas contribuições educacionais para a educação especial no período pandêmico. A metodologia adotada para a construção deste relato se define enquanto uma abordagem descritiva-exploratória, os resultados são apresentados de forma qualitativa por meio de levantamento bibliográfico, bem como, através da análise de dados obtidas por meio de um questionário do tipo semiestruturado tendo como entrevistados três dos educadores que participaram da construção do E-book relatado. A fundamentação teórica tem como os principais autores da área, tais como: Galvão (2009); Hansel (2014); Trindade (2020); Silva (2020, 2021), dentre outros. Após a análise das respostas, conclui-se que o uso dos e-books enquanto ferramentas pedagógicas trazem diversos benefícios para os estudantes público-alvo da educação especial no que tange a possibilidade de acesso e permanência destes indivíduos frente aos processos educacionais. 2023 2023-12-19T23:23:29Z 2023-12-06 bachelorThesis FERNANDES, Ana Luisa Barreto Rabelo. E-book como ferramenta educacional acessível em tempos de pandemia do COVID-19. Orientador: Dayana Freitas. 2023. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Centro de Educação, Universidade do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56316 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Centro de Educação |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Educação especial Special education Acessibilidades Accessibility Recurso educacional Educational resource Pandemia Pandemic Inclusão Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
Educação especial Special education Acessibilidades Accessibility Recurso educacional Educational resource Pandemia Pandemic Inclusão Inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Fernandes, Ana Luisa Barreto Rabelo E-book como ferramenta educacional acessível em tempos de pandemia do COVID-19 |
description |
The present work is characterized as an experience report whose main objective is to identify the importance of the e-book “Brincando e Descobrindo: Vivências para a Quarentena” and the importance of the e-book as a pedagogical resource capable of promoting accessibility on the part of of teachers, students and
the school community, as well as their educational contributions to special education during the pandemic period. The methodology adopted for the construction of this report is defined as a descriptive-exploratory approach, the results are presented in a qualitative way through a bibliographical survey, as well as through the analysis of data obtained through a semi-structured questionnaire having three of the educators who
participated in the construction of the reported E-book, were interviewed. The theoretical foundation is based on the main authors in the area, such as: Galvão (2009); Hansel (2014); Trindade (2020); Silva (2020, 2021), among others. After analyzing the responses, it is concluded that the use of e-books as pedagogical tools
brings several benefits to the target audience of special education students in terms of the possibility of access and permanence of these individuals in the educational processes. |
author2 |
Freitas, Dayana Lúcia Rodrigues de |
author_facet |
Freitas, Dayana Lúcia Rodrigues de Fernandes, Ana Luisa Barreto Rabelo |
format |
bachelorThesis |
author |
Fernandes, Ana Luisa Barreto Rabelo |
author_sort |
Fernandes, Ana Luisa Barreto Rabelo |
title |
E-book como ferramenta educacional acessível em tempos de pandemia do COVID-19 |
title_short |
E-book como ferramenta educacional acessível em tempos de pandemia do COVID-19 |
title_full |
E-book como ferramenta educacional acessível em tempos de pandemia do COVID-19 |
title_fullStr |
E-book como ferramenta educacional acessível em tempos de pandemia do COVID-19 |
title_full_unstemmed |
E-book como ferramenta educacional acessível em tempos de pandemia do COVID-19 |
title_sort |
e-book como ferramenta educacional acessível em tempos de pandemia do covid-19 |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56316 |
work_keys_str_mv |
AT fernandesanaluisabarretorabelo ebookcomoferramentaeducacionalacessivelemtemposdepandemiadocovid19 AT fernandesanaluisabarretorabelo ebookasanaccessibleeducationaltoolincovid19pandemictimes |
_version_ |
1797696386201812992 |